![پیروزیهای سریالی مردم فلسطین](/files/fa/news/1403/11/13/1397289_982.jpg)
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
نعلین پیامبر (ص) از دیرباز مورد اهتمام ویژه مسلمانان بوده و تعدادی از علمای اهل سنت درباره آن، رسالهها و تألیفات مستقلی نگاشتهاند که در این نوشتار فهرستی از این آثار ارائه میگردد.
اشیاء و آثاری که گفته میشود از پیامبرخدا (ص) بهجا مانده، از دیرباز نزد مسلمانان دارای تقدّس و احترام ویژهای بوده است. این آثار بیشتر شامل تار ریشها و تار موها و همچنین قدمگاهها، ملبوسات و لوازم شخصی (نظیر خرقهها و صندلها) و سایر اشیای منسوب به آن حضرت است. هنوز هم تعدادی از اینگونه آثار، در جایگاههای ویژهای از بناهای مذهبیِ مهم، مانند مساجد جامع، خانقاهها، مقابر و زیارتگاههای مهم در تعدادی از شهرهای اسلامی ـ به ویژه در مناطق تحت نفوذ پادشاهان عثمانی و نیز در شبه قاره هند ـ نگهداری میشود و همانگونه که اشاره شد، مورد احترام ویژه مسلمانان است. 1
از جمله اشیای منسوب به پیامبر (ص) که از قرون اولیه اسلامی تا به امروز میان مسلمانان مورد اهتمام ویژه بوده، صندلهای منسوب به آن حضرت است که در اصطلاح به آنها «نعلین» یا «نعال» حضرت گفته میشود. از این صندلها، صورتهای متعددی وجود داشته که مشهورترین آنها، لنگه چپ یکی از نعلین ها است که در دارالحدیث اشرفیه در دمشق بوده است. این نعل از زمان ملک الاشرف موسی ایوبی (حکـ : 634 ـ 626 ق.) تا اوایل قرن نهم هجری در جایگاه مخصوصی در سمت چپ محراب دارالحدیث یاد شده نگهداری میشد و در طول این مدت، بسیاری از اعلام اهل سنت آن را زیارت کرده و حتی در مدح آن اشعاری سرودهاند. 2
یک لنگه راست نعلین نیز در مدرسه دماغیه دمشق نگهداری میشد. از زمان حمله تیمور لنگ به دمشق در سال 803 هجری، از این دو اثر نشانی به دست نیامد و گویا او آنها را با خود به جای دیگری منتقل کرده است. 3 صندل دیگری منسوب به پیامبر (ص)، نزد یکی از خاندانهای سادات در شهر فاس در مغرب نگهداری میشده است. 4
امروزه در بخش «امانات مقدّسه»، در موزه توپقاپی سرای استانبول، سه لنگه صندل منسوب به پیامبر(ص) نگهداری میشود که در دوره عثمانی هر یک از آنها «نعل سعادت» نامیده شده است. 5 در مسجد پادشاهی لاهور نیز صندلهای دیگری منسوب به پیامبر (ص) نگهداری میشود که سرقت یکی از آنها در سال 2002 میلادی، خشم جامعه اهل سنت پاکستان را برانگیخت.
موضوع نعلین پیامبر(ص) در طول تاریخ اسلام مورد توجه تعدادی از علمای اهل سنت قرار داشته و برخی از مورخان و سیرهنویسان، فصلی از تألیفات خود را به این موضوع اختصاص دادهاند. 6 علمای دیگری نیز به نگارش رسائل و تألیفات مستقلی در این باره اقدام کردهاند. مهمترین اثر تألیف شده درباره صندلهای پیامبر، «فتحالمتعال فی مدح النعال» تألیف ابوالعباس مقّری است. مقّری در مقدمه اثر خود، به تعدادی از منابع مورد استفادهاش در موضوع نعلین پیامبر(ص) اشاره کرده که بیشتر آنها امروزه برجای نمانده و یا لااقل نسخهای خطی از آن شناسایی نشده است. برخی از این منابع عبارتاند از:
ـ نوشتهای به صورت جزوه، تألیف یکی از اهل سبته مغرب. 7
ـ رساله «نتیجة الحب الضمیم وزکاة المنثور والمنظوم» تألیف ابوالربیع سلیمان بن [موسی بن] سالم کلاعی اندلسی (565 ـ624 ق.)
ـ رساله مختصری از ابو اسحاق ابراهیم بن حاجِ مزنی اندلسی.
ـ جزوه حافظ ابوالیمن ابن عساکر (که در ادامه این نوشتار معرفی خواهد شد).
ـ جزوه «خدمة نعل القدم المحمدی» که در واقع اختصاری از جزوه ابن عساکر، تألیف شیخ الاسلام ابوحفص سراج الدین عمر بن رسلان کنانی شافعی معروف به «سراج بلقینی» (805 ـ 724ق.) است. 8
معمولاً در بیشتر نسخههای خطی تألیفات مرتبط با نعلین پیامبر(ص) و همچنین در برخی نسخههای خطی دیگر آثار مکتوب مرتبط با موضوع زیارت حضرت رسول(ص) ـ نظیر دلائل الخیرات جزولی و فتوحالحرمین لاری و ... ـ صورتهای گوناگون نعلین آن حضرت نیز ترسیم شده است. در این نوشتار فهرستی از آثار نگارش یافته در موضوع نعلین پیامبر(ص) ارائه خواهد شد. با توجه به اینکه برای نگارنده امکان دسترسی به برخی دیگر از این آثار وجود نداشت، ناگزیر به معرفی اجمالی آن اکتفا نمودم؛ اما آثاری که توفیق دسترسی به آنها حاصل شد، با تفصیل بیشتری معرفی گردیده است.
نگارنده این سطور امید دارد در فرصتی دیگر، با تفصیل، به موضوع تصویرپردازی نعلین پیامبر(ص) در نسخههای خطی و آثار هنری بپردازد.
صفة نعل النبی
رساله بسیار مختصری است از امینالدین ابوالیمن عبدالصمد بن عبدالوهاب ابن عساکر دمشقی شافعی(م 686 یا 687 ق.) 9 ـ از اعلام خاندان ابن عساکر ـ و به روایت احمد بن محمد بن ابیبکر فارقی قادری از نامبرده. موضوع کتاب، چند روایت از برخی صحابه و نیز از برخی اعلام اهل سنّت در بیان شکل ظاهری صندل پیامبر و برکات ظاهر شده از آن است. یک نسخه خطی از این رساله در دارالکتب ظاهریه دمشق، ضمن مجموعه 4581 (اوراق 20ـ 16) نگهداری میشود 10 که به خط احمد بن محمد بن صالح در سال 714ق. کتابت شده است. نسخه دیگری از آن نیز در کتابخانه ملی اسرائیل در شهر بیتالمقدس وجود دارد که در 1037ق. در مدینه منوره کتابت شده و حاوی دو تصویر از نعلین پیامبر(ص) است. (تصاویر 1 و 2)
![]() |
تصویر 1: صورت اول از نعلین پیامبر (ص) در نسخه خطی صفة نعل النبی در کتابخانه ملی شهر قدس (برگ 4 ر) |
![]() |
تصویر 2: صورت دوم از نعلین پیامبر (ص) در نسخه خطی صفة نعل النبی در کتابخانه ملی شهر قدس (برگ 7 ر) |
![]() |
تصویر 3: دو صورت از صندل پیامبر (ص) در نسخه خطی فتح المتعال در مجموعه رفاعی دانشگاه لیپزیگ آلمان (برگ 40 پ ـ 41 ر) |
![]() |
تصویر 4: صورت اول و دوم صندل پیامبر (ص) در نسخه خطی النفحات العنبریة در کتابخانه اسکندریه (برگ 7 پ ـ 8 ر) |
تصویر 5: دو صورت از نعال پیامبر (ص) در نسخه خطی الروض المأنوس در دانشگاه محمد بن سعود ریاض (برگ 6 پ ـ 7 ر) |
کتاب فی وصف نعل النبی (؟)
در میان مجموعه نسخههای خطی انتقالی از مدینه منوره به لیدن، رساله مختصری در وصف صندلهای پیامبر(ص) از نویسندهای ناشناس (به شماره ردیف 178) وجود دارد که در فهرست این مجموعه، به همین عنوان معرفی شده است. این نسخه در 23 صفحه و به خط مغربی است و گویا در قرن 13ق. کتابت شده و حاوی نقوش و تزیینات هنری و دو تصویر طلایی رنگ از نعلین پیامبر(ص) است. 17
رساله تمثال نعلین شریف
اثری است به فارسی تألیف مولانا شاه علی سجاد پهلواروی، که در فهرستواره نسخههای خطی خانقاه مجیبیه شهر پتنا در هند، به وجود نسخهای از آن اشاره شده است، 18 اما نگارنده این مقال آگاهیهای بیشتری درباره آن به دست نیاورده است.
الاحرار و العبید لثبوت استبراک نعل سید المقبول
نام مؤلف این اثر محمد عبدالمجید و موضوع آن استحباب تبرک جستن به صندل پیامبر(ص) است و در سال 1289ق. / 1872م. در 162 صفحه در مطبعه نظامی در کانپور به چاپ رسیده است. 19
بیان تمثال نعل النبی
اثر دیگری است به فارسی، تألیف وصی احمد، که در 1292ق. / 1875م. در 48 صفحه در مطبعه نور لاهور منتشر شده است. 20
نیل الشفا بنعل المصطفی
تألیف مولانا اشرف علی تهانوی ملقب به «حکیم الامة»، از علمای معاصر هند و استاد دانشگاه دیوبند.
القصیدة الوفائیة فی وصف النعل الشریفة النبویة
قصیدهای است در مدح صندل پیامبر(ص)، سروده احمد ابوالوفاء شرقاوی، که همراه با شرح قصیده از حسنین محمد مخلوف، توسط مکتبة مصطفی البابی الحلبی در سال 1963 در قاهره منتشر شده است.
پی نوشت
2. درباره این صندل پیامبر(ص) بنگرید: المقری، ابوالعباس احمد بن محمد تلمسانی، فتح المتعال فی مدح النعال، قاهره: دار القاضی عیاض، چاپ اول، 1417ق. / 1997م، صص 513-524؛ الآثار النبویة، صص 110-118.
3. النعیمی، عبدالقادر بن محمد، الدارس فی تاریخ المدارس، تحقیق: جعفر الحسنی، [قاهره:] مکتبة الثقافة الدینیه، 1988م، ج1، ص237.
4. درباره این صندل پیامبر(ص) بنگرید: الآثار النبویة، صص 120-125.
5. ر.ک: اَیدین، حلمی، آثار الرسول فی جناح الأمانات المقدسه فی متحف قصر طوبقابی بإسطنبول، ترجمه به عربی: محمد صواش، استانبول: دار النیل، 2006، صص 126-129.
6. به عنوان مثال، ر.ک: محمد بن سعد، الطبقات الکبری، «ذکر نعل رسول الله»، ج1، صص 478-482؛ الذهبی، شمسالدین محمدبن احمدبن عثمان الدمشقی، تاریخ الاسلام و وفیات المشاهیر و الأعلام، تحقیق: عمر عبدالسلام تدمری، بیروت: دار الکتاب العربی، «باب نعل النبی(ص) و خفّه» (از بخش سیره نبوی)، ج2، صص 507 و 508.
7. گویا مؤلف این اثر محمد بن علی بن هانی لخمی سبتی (م733ق.) است. ر.ک: فتح المتعال فی مدح النعال، ص37.
8. همان، صص 35-36.
9. ذهبی سال وفات وی را 687 و صفدی 686 ذکر کرده است. ر.ک: تاریخ الإسلام ووفیات المشاهیر والأعلام، ج 51، ص 269؛ الصفدی، صلاحالدین خلیل بن ایبک، الوافی بالوفیات، تحقیق: احمد الارناؤوط و ترکی مصطفی، بیروت: دار احیاء التراث العربی، چاپ 1، 1420ق. / 2000م، ج18، ص271.
10. الألبانی، محمد ناصر الدین، فهرس مخطوطات دار الکتب الظاهریة ـ المنتخب من مخطوطات الحدیث، دمشق: مجمع اللغة العربیة، 1390ق. / 1970م. صص78 و 79.
11. قره بلوط، علی الرضا و قره بلوط، احمد طوران، معجم التاریخ التراث الاسلامی فی مکتبات العالم، قیصریه: دار العقبه، ج1، ص1579.
12. ر.ک: فتح المتعال فی مدح النعال، مقدمه تحقیق، ص21.
13. ولایی، مهدی، فهرست کتب خطی کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی، مشهد: انتشارات آستان قدس رضوی، چاپ2، 1379، ج5 ، صص230 و231.
14. زیدان،¬ یوسف، فهرس مخطوطات بلدیة الإسکندریة (ج 3: التاریخ وملحقاته)، الإسکندریة: الهیئة العامة لمکتبة الإسکندریة، 1420ق. / 1999م، ج3، صص 281-282.
15. الرفاعی، عبد الجبار، معجم ما کتب عن الرسول و اهل البیت، تهران: سازمان چاپ و انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، چاپ اول، 1371، ج1، ص94.
16. السامرائی، قاسم، الفهرس الوصفی لمخطوطات السیرة النبویة ومتعلقاتها، الریاض: جامعة الإمام محمدبن سعود الاسلامیة، 1416ق. / 1995م، ج1، صص 84 و 85.
17. Landberg, Carlo, Catalogue de Manuscrits Arabes Pravenant d’une Bibliothèque Peivée à El - Medína et Appartenant a la Maison, Leiden: Brill, 1883, p. 47
18. حسینی اشکوری، سید صادق، فهرستواره نسخههای خطی خانقاه مجیبیه (پتنا ـ هند)، قم: مجمع ذخائر اسلامی، چاپ 1، 1386، ص 79
19. نوشاهی، عارف، کتابشناسی آثار فارسی، چاپ شده در شبه قاره (هند، پاکستان و بنگلادش)، تهران: مرکز پژوهشی میراث مکتوب، چاپ اول، 1391، ج4، ص2403
۲۰. همان، ج۴، ص ۲۴۰۵
منبع: مقاله احمد خامهیار، فصلنامه میقات حج، شماره 82، زمستان 1391، صص 70-82
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
نماینده جنبش جهاد اسلامی فلسطین در ایران در گفتگوی تفصیلی با جام جم آنلاین مطرح کرد