به گزارش جامجم، موسیقی نواحی هر چند امروزه چندان در بطن و متن زندگی شهرنشینی ما جریان ندارد، اما روزگاری نه چندان دور بخش عظیمی از زندگی مردم را در خطههای مختلف کشورمان تشکیل میداد و آیینهای مختلفی را رقم میزد؛ آیینهایی که تجلی نوع زندگی مردم و مسائل روزمره آنهاست، از کاشت و برداشت محصول گرفته تا دار کردن قالی و ... . در واقع زنده نگهداشتن موسیقی نواحی، زنده نگهداشتن بخش عمدهای از فرهنگ و آیینهایی است که مردمان این سرزمین قرنها با آن زیستهاند.
دومین دوره از جشنواره موسیقی نواحی «آینهدار» با هدف زنده نگهداشتن بخشی از موسیقی نواحی کشورمان از شانزدهم تا نوزدهم خرداد در تهران برگزار میشود. در این جشنواره 120 هنرمند از جنوب کشورمان روی صحنه میروند. هنرمندانی که از استانهای خوزستان، بندرعباس و بوشهر به تالار رودکی آمده و به اجرای موسیقی میپردازند. محمدرضا درویشی، دبیر علمی این رویداد درباره برگزاری آن به جامجم گفت: در دومین دوره از جشنواره آینه دار هنرمندان بزرگ جنوب کشور را به تهران دعوت کردهایم و فرصت حضور مردم در اجراهایشان را فراهم میکنیم.
او درباره برنامههای این جشنواره اظهار کرد: موسیقیهای متنوع جنوب کشور که تا حدودی روبه خاموشی یا دگرگونی هستند، توسط هنرمندان بزرگ این مناطق در طول سه شب اجرای جشنواره در برابر دیدگان هنرمندان و موسیقیدانان و دانشجویان موسیقی کشور به اجرا گذاشته میشود.
علی مغازهای، دبیر اجرایی جشنواره آینهدار با بیان اینکه از استانهای خوزستان، هرمزگان و بوشهر نوازندگان و هنرمندان موسیقی نواحی به تهران میآیند، از قطعی شدن اجرای غلام مارگیری و خالو قنبر راستگو خبرداد، همچنین به گفته مغازهای، گروههای موسیقی برجستهای از استان بوشهر در این دوره از جشنواره حضور دارند.
غلام مارگیری هنرمند معروف شهر میناب که در اجرای موسیقی زار تبحر خاصی دارد میتواند اجرای متفاوتی را روی صحنه ببرد. خالو قنبر هم نوازنده ساز جفتی بوده و در ایران و کشورهای همسایه دارای شهرت است. او ترانهها و نواهایی را در سینه دارد که بخشی از تاریخ شفاهی و آیینهای زندگی مردم استان هرمزگان است.
مغازهای اظهار کرد: موسیقی خطه جنوب کشور از نظر ریتمیک و ملودیک برای مردم جذاب بوده و دارای ظرفیت ویژهای است. از طرف دیگر این موسیقیها در حال دگرگونی هستند و این دگرگونیها برای حیات موسیقی در جنوب ایران میتواند خطرناک باشد.
موسیقی جنوب و نیاز به آسیبشناسی
موسیقی جنوب در حال دگرگونی است. این نکتهای است که درویشی و مغازهای هر دو بر آن تاکید دارند. اما آیا در برابر این دگرگونیها که میتوانند به موسیقی نواحی جنوبی کشورمان آسیب بزنند، تدبیری هم اندیشیده شده است؟ مغازهای در این باره گفت: موسیقی این نواحی نیاز به آسیب شناسی گسترده دارد. ما در جشنواره کارگاههایی را برگزار خواهیم کرد اما این موضوع پس از برگزاری جشنواره نیاز به بررسیهای آسیبشناسانه دارد تا موسیقی زیبا، دلنشین و تاثیرگذار جنوب ایران که بخش عمدهای از تاریخ شفاهی زندگی مردم این خطه را در خود دارد، از نابودی یا فراموشی حفظ شود. در دوره قبل این جشنواره که سال 1392 برگزار شد، با تمرکز بر منطقه جنوب شرقی کشور و مناطق تربتجام، باخرز، سیستان و بلوچستان هنرمندانی از این خطهها روی صحنه رفتند که برخی از آنها اکنون در میان ما نیستند، از میان این هنرمندان میتوان به نورمحمد درپور اشاره کرد که آخرین اجرایش را در این جشنواره روی صحنه برد.
دومین جشنواره موسیقی نواحی و آیینی «آینهدار» 16 تا 19 خردادماه با تمرکز بر موسیقی جنوب کشور با حضور بیش از 120 هنرمند در تالار رودکی برگزار میشود .
زینب مرتضاییفرد / گروه فرهنگ و هنر
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
دانشیار حقوق بینالملل دانشگاه تهران در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
یک پژوهشگر روابط بینالملل در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتوگو با امین شفیعی، دبیر جشنواره «امضای کری تضمین است» بررسی شد