به گزارش خبرنگار پارلمانی جام جم آنلاین، طرح استیضاح وزیر آموزش وپرورش که با امضای بالای 64 نماینده از سوی هیات رئیسه مجلس اعلام وصول شد، نشان می دهد که مطالبات نمایندگان از وزیر نه تنها کاهش نیافته بلکه «فانی» را در لبه پرتگاه سقوط از وزارت قرار داده است.
محمدرضا باهنر نایب رییس دوم مجلس در جلسه علنی امروز گفت: طرح استیضاح وزیر آموزش و پرورش با اصرار افرادی که آن را امضا کرده بودند، اعلام وصول شد و ما موظف بودیم آن را اعلام وصول کنیم.
باهنر: طرح استیضاح وزیر آموزش و پرورش با اصرار افرادی که آن را امضا کرده بودند، اعلام وصول شد . |
وی افزود: چهارشنبه هفته آینده طرح استیضاح وزیر آموزش و پرورش در دستور کار مجلس قرار خواهد گرفت و وزیر در جلسه علنی از عملکرد خود دفاع می کند.
بر اساس این گزارش، مشکلات حل نشده فرهنگیان کشور وپیگیری مطالبات آنان از سوی نمایندگان باعث شد که این استیضاح در ۱۰ محور، به استناد ماده 223 آییننامه داخلی مجلس و در اجرای اصل 89 قانون اساسی تهیه شود.
این محورها به قرار زیر است:
1. ناتوانی وزیر در جلب رضایت و اعتماد جامعه مهم آموزش و پرورش
2. ناتوانی وزیر در جلب توجه دولت به اهمیت و نقش آموزش و پرورش
3. ناتوانی وزیر در جلب توجه دولت جهت تأمین منابع مورد نیاز برای هزینههای موجود مدارس و تبدیل مدارس کشور به مدارس خودگردان براساس اصل 30 قانون اساسی
4. ناتوانی وزیر در جلب توجه و عنایت عملی دولت در افزایش فضای آموزشی در مناطق محروم کشور که سرانه فضای آموزشی آنها به مراتب از متوسط کشور کمتر است
5. ناتوانی وزیر در جلب نظر دولت جهت تأمین معیشت فرهنگیان شاغل و بازنشسته با امتیازاتی مشابه سایر ارگانها و دستگاهها
6. ناتوانی وزیر در حذف تفاوت حقوق و مزایای فرهنگیان نسبت به سایر دستگاهها و ارگانهایی که نسبت به آموزش و پرورش از حساسیت کمتری برخوردارند.
7. عدم اقدام جدی و موثر در جهت تدوین و ارائه نقشه راه و برنامهریزی عملیاتی برای اجرایی شدن سند تحول بنیادین آموزش و پرورش علیرغم اعلام در برنامه پیشنهادی خویش
شوهانی: مطمئن باشید اگر امروز نامه استیضاح وزیر با 64 امضا اعلام وصول شده با اکثریت قاطع بالای 200 نفر، او از سمتش کنار گذاشته خواهد شد. |
8. عدم وجود رویکرد جدی و برنامه محور به دانشگاه فرهنگیان با عنایت به اهداف بلند این دانشگاه
9. نداشتن برنامه مدون، مؤثر و عملیاتی برای غنی سازی و ارتقای بهرهوری برنامههای آموزشی و پرورشی و کیفیت بخشی در محتوای آموزشی و استقرار و توسعه نظام آموزشی به خصوص در مدارس شبانه روزی، چند پایه، ابتدایی، پیش دبستانی در مناطق محروم، روستایی، عشایری و مرزی
10. نداشتن برنامه و نظام مشخص و مؤثر در استقرار نظام پویا و جامع رصد، نظارت، ارزیابی و پایش مستمر برنامهها و نتایج آنها در ابعاد آموزشی، پژوهشی و کیفی نیروی انسانی
احمد شوهانی نماینده ایلام وعضو کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی مجلس امروز به خبرنگار جام جم آنلاین گفت:از آنجا که وزیر آموزش وپرورش نتوانسته است در طول دو سال وزارت، مشکلات را حل کند وحتی بر مشکلات نیز افزوده است، قطعا در صحن علنی مجلس نخواهد توانست رای اعتماد نمایندگان را کسب کند.
وی افزود:مطمئن باشید اگر امروز نامه استیضاح وزیر با 64 امضا اعلام وصول شده با اکثریت قاطع بالای 200 نفر، او از سمتش کنار گذاشته خواهد شد.
فاطمه آلیا نماینده مردم تهران نیز با اشاره به کارت زرد چند وقت پیش مجلس به فانی گفت: فضای مجلس نسبت به عملکرد وزیر منفی است و با طرح استیضاح وی در صحن مجلس احتمال رای آوری آن وجود دارد.
با این حال، ایسنا به نقل از نایب رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گزارش داد که پیش از برگزاری جلسه استیضاح، استیضاح کنندگان با وزیر آموزش و پرورش در روز یکشنبه جلسهای خواهند داشت.
جبار کوچکینژاد گفت: اگر در این جلسه نمایندگان قانع شوند و تعداد آنها به کمتر از 10 نفر برسد استیضاح قابل طرح نیست. در غیر این صورت در دستور کار مجلس قرار خواهد گرفت.
اما نگاهی به سوابق جلسات نمایندگان با فانی و با توجه به کارتهای زردی که به او داده اند، به نظر می رسد بعید است نشست استیضاح او لغو شود و احتمال ندادن رای اعتماد لازم به او در مجلس بالا است.
اگر چنین شود، فانی پس از «رضا فرجی دانا» وزیر علوم ، تحقیقات و فناوری، دومین وزیر کابینه روحانی خواهد بود که در کمتر از دو سال ریاست جمهوری وی، استیضاح شده و بناچار کابینه را ترک خواهد کرد. این در حالی است که «محمدعلی نجفی» نخستین گزینه روحانی برای وزارت آموزش و پرورش و کسی که تجربه حضور در این وزارتخانه را در دوران دولت اصلاحات داشت، در مردادماه 1392 نتوانست رای اعتماد لازم را برای تصدی مدیریت آموزش و پرورش بدست آورد.
دو وزارتخانه آموزش دولت روحانی در طول دو سال اخیر از نظر رای اعتماد مجلس با وزیران پیشنهادی، شانس نداشته اند. |
وزارت علوم، دیگر وزارتخانه آموزشی دولت نیز حال و روز بهتری نداشته است. روحانی تا آبان سال گذشته یعنی ظرف 15 ماه ناچار شد پنج نفر را برای تصدی این وزارتخانه معرفی کند زیرا نامزدهای قبلی یا از مجلس رای اعتماد نمی آوردند و آن کسی هم که رای اعتماد گرفت، ظرف مدت کوتاهی با استیضاح مجلس برکنار شد.
جعفر میلی منفرد نخستین گزینه روحانی برای وزارت علوم دولت تدبیر و امید بود اما او نتوانست رای اعتماد مجلس اصولگرا را بدست بیاورد. بعد از او، جعفر توفیقی سرپرست وزارت علوم شد اما فضا علیه او چنان تند شد که روحانی حتی جرات نکند او را به عنوان وزیر پیشنهادی خود به مجلس معرفی کند تا رضا فرجی دانا دومین وزیر پیشنهادی دولت تدبیر و امید برای وزارت علوم باشد.
فرجی دانا از مجلس رای گرفت اما 9 ماه بعد، اولین قربانی استیضاح آن شد. بعد از او ، محمدعلی نجفی، موقتا جایگزین فرجی دانا شد ولی نپذیرفت که وزیر علوم شود. 3 ماه پس از برکناری فرجی دانا، روحانی ، محمود نیلی احمدآبادی را به عنوان سومین وزیر پیشنهادی علوم به مجلس معرفی کرد اما نمایندگان به او رای اعتماد ندادند تا رییس جمهوری مجبور شود فخرالدین احمدی دانش آشتیانی را به عنوان گزینه جدید خود برای این وزارتخانه معرفی کند اما دانش هم سرنوشتی بهتر از نیلی نیافت.
سرانجام پس از کش و قوسهای فراوان، مجلس در آبان سال 93 به پنجمین گزینه روحانی یعنی «محمد فرهادی» که تجربه وزارت بهداشت را داشت، برای تصدی وزارت علوم روی خوش نشان داد تا رکورد معرفی پنج وزیر علوم به مجلس در تاریخ یازده دولت جمهوری اسلامی، برای روحانی ثبت شود.
حالا باید دید آیا رفتار مجلس با گزینه های روحانی برای وزارت آموزش و پرورش نیز رکورد برجای خواهد گذاشت؟!
فاطمه امیری / خبرنگار مجلس جام جم آنلاین
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
یک کارشناس روابط بینالملل در گفتگو با جامجمآنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد