آمریکا و متحدانی که گاهی دیده نمی‌شوند

در منطقه خاورمیانه و در میان کشورهایی که در همسایگی جمهوری اسلامی ایران قرار دارند تقریبا همه دولت‌ها بجز دولت جمهوری اسلامی ایران، به نوعی پدرخواندگی ایالات متحده آمریکا را پذیرفته‌اند؛ پدرخواندگی‌ای که گاهی در قالب یک اتحاد خودخواسته و البته کاملا از روی ضعف، نمود یافته و گاهی از سر اجبار بوده است که در این زمینه نیز می‌توان این سوال را مطرح کرد که آیا چنین جبری واقعی است یا این‌که می‌توان برای آن راهکاری غیر از روش موجود یعنی وادادگی در مقابل آمریکا جستجو کرد.
کد خبر: ۸۰۶۹۳۴
آمریکا و متحدانی که گاهی دیده نمی‌شوند

از جمله کشورهای منطقه که به شکلی کاملا خودخواسته به چنین اتحادی با آمریکا تن داده‌اند می‌توان به کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس از جمله عربستان، بحرین و قطر اشاره کرد؛ کشورهایی که حیات و مماتشان را به منافع آمریکا گره زده و به اجراکنندگان بی‌چون و چرای سیاست‌های آمریکا در خاورمیانه تبدیل شده‌اند.

به این کشورها می‌توان ترکیه را نیز اضافه کرد که گرچه مسئولان آن در سال‌های اخیر در برخی زمینه‌ها با مقامات آمریکایی اختلاف‌نظرهایی پیدا کرده‌اند اما همواره کوشیده‌اند در سطح کلان، روابط استراتژیک خود را با واشنگتن حفظ کنند.

کشورهایی چون عراق و افغانستان نیز به دلیل بحران‌های داخلی که ناشی از سیاست‌های تجاوزکارانه آمریکاست و تصور این‌که در حل این بحران‌ها ناتوانند به آمریکایی‌ها متوسل شده‌اند.

در این میان مقامات آمریکایی همواره از موضعی بالا و بعضا تحقیرآمیز به چنین کشورهایی نگریسته‌اند که آخرین نمونه آن را می‌توان در برخورد باراک اوباما با نخست وزیر عراق در حاشیه اجلاس گروه 7 دید.

بر اساس تصاویری که از حاشیه اجلاس گروه 7 منتشر شده است، حیدرالعبادی، نخست‌وزیر عراق در زمان استراحت که مقامات کشورها در حال گفت‌وگوی غیررسمی با یکدیگر هستند، تلاش می‌کند با اوباما صحبت کند اما اوباما بدون این‌که رویش را به طرف عبادی برگرداند، با بی‌اعتنایی محل را ترک می‌کند.

به این مورد می‌توان رفتار تحقیرآمیز سه سال قبل اوباما با داوود اوغلو، وزیر خارجه وقت ترکیه را افزود. این رفتار در یکی از دیدارهای رئیس‌جمهور آمریکا با رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر وقت ترکیه صورت گرفت و پس از گفت‌وگوی اوباما و اردوغان، در حالی که دو نفر در حال ترک جایگاه بودند اوباما با اشاره «انگشت» به طرز نامناسبی وزیر امور خارجه ترکیه را به سمت خود فراخواند و داوود اوغلو، دوان‌دوان به سمت اوباما آمد. این رفتار اوباما با داوود اوغلو، بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های ترکیه داشت و این رفتار را موجب تحقیر کشورشان دانستند.

در کنار این موارد شاید نشست‌هایی چون نشست اخیر کمپ دیوید که به میزبانی اوباما و با حضور کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس برگزار شد در ظاهر محترمانه به نظر برسد اما وقتی به درخواست‌های کشورهای عربی و بی‌اعتنایی مقامات آمریکا توجه کنیم چیزی جز همان اقدامات تحقیرآمیز نمی‌بینیم؛ تحقیرهایی که کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس به صورت کاملا خودخواسته و به دلیل توهم ایران‌هراسی به استقبال آن رفته‌اند. از همین روست که ایران همواره از زمان پیروزی انقلاب اسلامی، رویکرد کاملا مستقلی را پیش گرفته و همواره اعلام کرده حتی در مذاکراتی که هم اکنون در جریان است صرفا از جایگاه برابر حاضر به مذاکره است و هرگز حاضر نیست پدرخواندگی آمریکا را که نتیجه‌ای جز حقارت در بر نخواهد داشت، بپذیرد.

حسین نیک‌ پور - دبیر گروه سیاسی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها