به گزارش مهر، شهرام جباریزادگان کارشناس برنامهریزی شهری با اشاره به اینکه در ۵ سال گذشته، مجموعاً ۹۵ هزار و ۸۵۹ دستگاه خودروی سوپر لوکس همچون پورشه وارد کشور شده، اظهار کرد: چنانچه حداقل دو سوم این خودروها نیز وارد تهران شده باشند، در چند سال اخیر شاهد ورود بیش از ۶۴ هزار دستگاه خودروی سوپر لوکس به معابر شهری پایتخت بودهایم.
وی با بیان اینکه این در حالی است که در این مدت حتی یک دستگاه اتوبوس جدید نیز از سوی دولتهای دهم و یازدهم به تهران تحویل نشده، تصریح کرد: در شرایطی که خودروهای سوپر لوکس، اغلب به صورت تک سرنشین در سطح شهر تردد میکنند اما اتوبوسهای تک کابین و دوکابین در خطوط تندرو و عادی اتوبوسرانی، عموماً لبریز از مسافر هستند.
جباری زادگان با اشاره به اینکه ناوگان اتوبوسرانی تهران در حالی ۶۵۰۰ دستگاه اتوبوس در اختیار دارد که ۲۵۰۰ دستگاه آن فرسوده است و باید هر چه زودتر از رده خارج شده و اتوبوسهای جدید جایگزین آنها شوند، اظهار کرد: تعداد خودروهای سوپر لوکس که در بزرگراهها و خیابانهای تهران آمد و شد می کنند، ۱۰ برابر تعداد اتوبوسهایی است که در خطوط اتوبوسرانی رفت و آمد مینمایند و به عبارتی به ازای هر یک دستگاه اتوبوس، ۱۰ دستگاه خودروی سوپر لوکس در تهران در حال تردد است.
وی با بیان اینکه ورود این تعداد خودروی سوپر لوکس از جمله لکسوس، پورشه و مازراتی، باعث خروج بیش از ۲.۵ میلیارد دلار ارز از کشور شده، تصریح کرد: با این میزان منابع ارزی، میتوان حداقل ۹ هزار و ۳۴۰ دستگاه اتوبوس دو کابین مجهز به آخرین استانداردهای روز دنیا که هر کدام از آنها روزانه قادر به جابهجایی دو هزار مسافر هستند را خریداری نمود.
این کارشناس مسائل شهری در پایان با تاکید بر اینکه نکته قابل تامل این است که ناوگان اتوبوسرانی تهران، روزانه ۴.۵ میلیون مسافر را جابهجا میکند که این تعداد جابه جایی با ورود اتوبوس های جدید و نوسازی ناوگان تا صد در صد قابل افزایش است، خاطرنشان کرد: وقت آن رسیده که شاهد توجه دولتمردان به ناوگان اتوبوسرانی پایتخت و میلیونها مسافری که هر روز از آن استفاده می کنند، باشیم.
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
دانشیار حقوق بینالملل دانشگاه تهران در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
یک پژوهشگر روابط بینالملل در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتوگو با امین شفیعی، دبیر جشنواره «امضای کری تضمین است» بررسی شد