
به عنوان مثال، مارتین اسکورسیزی پس از سالها فیلمسازی و خلق شاهکارهایی همچون «گاو خشمگین» و «راننده تاکسی» به سراغ سینمای کودک و نوجوان میرود و «هوگو» را میسازد. یا تیم برتون پس از «ادوارد دست قیچی» و «بتمن» برای همیشه فیلش یاد آثار کودک و نوجوان میکند و «چارلی و کارخانه شکلاتسازی» و «آلیس در سرزمین عجایب» را جلوی دوربین میبرد. همه این مثالها از این بابت است که مستندوار اثبات شود سینمای کودک محل ترکتازی هر کارگردان تازهکار و بیتجربهای نیست و آدم خودش را میخواهد.
در سینما و تلویزیون ایران اما کار درست برعکس و در جهت مخالف این قرار است. سالها سیستم اعطای وام به آثار کودک و نوجوان باعث شده بود که سینمای کودک و نوجوان مدخلی باشد برای ورود به عالم فیلمسازی و هر که از راه میرسید یک فیلمنامه کودک ارائه میکرد و بودجه را میگرفت و بعد هم یک اثر دست و پا شکسته و بیربط تحویل میداد و در نهایت به راه خودش میرفت. آنچه میماند بودجهای بود که از جیب بیتالمال پریده و یک فیلم بیکیفیت که روی دست سینماداران مانده و سطح سینمای کودک و نوجوان که یک پله نزول کرده و دیگر هیچ.
در تلویزیون هم البته نه براساس یک قاعده کلی، اما هرگاه یک کارگردان امکان فعالیت در زمینه دیگری را نداشته، یاد سریالسازی برای کودکان افتاده و دلبسته و هواخواه این طیف سنی شده است. این معضل بخصوص در سالهای اخیر که فیلمسازان متخصص حوزه کودک و نوجوان از تلویزیون فاصله گرفته و به راهی دیگر رفتهاند، نمود بیشتری دارد. برای مثال راما قویدل از سریالهای عملیات 125، شاید برای شما هم اتفاق بیفتد و دولت مخفی میرسد به آواز گنجشکها که یک مجموعه مختص کودکان است. نمونه دیگر داریوش یاری است که دو اثرش یکی سریال «مدرسه ما» که برای کودکان ساخته و دیگری، «خانهای روی تپه» فاصلهای از زمین تا آسمانهاست.
محمود معظمی که ساخت سریالهای شاید برای شما هم اتفاق بیفتد، تکیه بر باد و خانه موازی را در کارنامه هنری خود دارد، یک مجموعه هم برای نوجوانان ساخته به نام «فاخته»؛ شاید برای خالی نبودن عریضه.
فیلم و سریالسازی برای کودکان و نوجوانان یک تخصص و مهارت است که متخصص خودش را میخواهد.
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
رضا رجبی، پیشکسوت استقلال در گفتوگو با جامجم آنلاین
تیم بسکتبال زنان استقلال پس از چند دهه برای حضور در لیگ برتر آماده میشود
سوسن اصلانی، نوازنده پیشکسوت سنتور در گفتوگو با «جامجم»: