تاکنون دو بار این پرواز به دلیل مساعد نبودن شرایط جوی لغو شده است. یک بار حدود یک ماه پیش بود که نامساعد بودن شرایط جوی موجب شد این هواپیما پس از ۳۶ ساعت پرواز از چین به سوی جزایر هاوایی ناگزیر از تغییر برنامه و فرود در ژاپن شود.
هفته گذشته نیز باز هم پرواز این هواپیما به علت مطمئن نبودن از شرایط جوی در آخرین لحظات به تعویق افتاد.
تیم سولار ایمپالس معتقد است؛ اگر هواپیما پرواز میکرد، امکان سقوط هواپیما و به خطر افتادن جان خلبان وجود داشت.
اما حالا خبر آمده است که هواپیمای خورشیدی ایمپالس ـ2 در تلاش دیگری برای عبور بدون توقف از اقیانوس آرام، نقطه بیبازگشت را پشت سر گذاشته است؛ یعنی هواپیما آنقدر از خشکی دور شده که دیگر امکان فرود در خشکی را ندارد و چنانچه حادثهای رخ بدهد، خلبان باید از هواپیما بیرون بپرد و با چتر نجات در وسط اقیانوس فرود بیاید! اکنون آندره بورشبرگ 62 ساله سوئیسی چارهای ندارد تا طی حدود ۱۲۰ ساعت از ناگویای ژاپن تا هاوایی، مسافتی به طول ۷۹۰۰ کیلومتر را با میانگین سرعت 70 کیلومتر بر ساعت پشت سر بگذارد.
او پنج روز و پنج شب باید هواپیمای خورشیدیاش را هدایت کند تا این ماراتن به پایان برسد. بورشبرگ فقط در صندلی خود و کابین کوچک خلبان برای استراحت میتواند چرتهای 20 دقیقهای بزند! او میگوید با استفاده از یوگا و مدیتیشن تلاش میکند شرایط این پرواز طولانی را برای خودش آسانتر کند.
هواپیمای ایمپالس ـ2، مجهز به 17 هزار سلول خورشیدی است و در صورتی که انرژی خورشیدی نتواند در سلولهایش ذخیره شود و هواپیما در شب با مشکل کمبود انرژی مواجه شود، امکان سقوط هواپیما وجود دارد و در این صورت خلبان باید با چتر بیرون بپرد. نکته جالب توجه این است که تیم ایمپالس درباره این پرواز، مثل دفعات قبل تا زمانی که از لغو شدن پرواز در آخرین لحظات اطمینان حاصل نکرد، دست به تبلیغات گسترده نزد. در صورتی که آندره بورشبرگ در روزهای آینده بتواند آندره بورشبرگ بتواند به سلامت هواپیمای خورشیدیاش را در فرودگاه هاوایی به زمین بنشاند، نهتنها رکورد جدیدی برای طولانیترین پرواز با انرژی خورشیدی برجا خواهد گذاشت، بلکه رکورد طولانیترین پرواز تکنفره دنیا را خواهد شکست.
این پرواز هشتمین مرحله از سفر دور دنیای او با انرژی خورشیدی است. او این سفر را حدود سه ماه و 21 روز پیش از ابوظبی آغاز کرد. اگر هواپیما به هاوایی برسد، خلبان دیگری آن را تا آمریکا هدایت خواهد کرد. سپس هواپیما عرض آمریکای شمالی را طی میکند تا برای عبور از اقیانوس اطلس آماده شود. بروز هر اختلالی در پرواز، به معنی تغییر در مراحل بعدی سفر است.
گروه دانش - کاظم کوکرم
یک کارشناس روابط بینالملل در گفتگو با جامجمآنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد