براساس آمار موجود بسیاری از شرکتهای هواپیمایی امروز متناسب با بازارهای تحت پوشش خود، قصد بازنگری در قیمت تمام شده بلیت را دارند و با استفاده از راهکارهایی دوباره برای اقتصادی شدن کسبوکارشان تلاش میکنند؛ این درحالی است که یکی از سیاستهای موجود، کاهش ارائه خدمات لوکس یا همان فرست کلاس در طول پرواز است.برخی کارشناسان در این باره معتقدند رونق کسبوکار شرکتهای هواپیمایی ارزانقیمت که در اتحادیه اروپا و آسیای جنوب شرقی درحال جابهجایی مسافران هستند، بیانگر آن است که شرکتهای بزرگ هواپیمایی نیز باید برای آینده اقتصادی خود سیاستهای تعیین قیمت و همچنین هزینههایشان را دوباره بررسی کنند.
در این راستا یکی از شرکتهای بینالمللی بزرگ به فکر کاهش هزینهها و صرفهجویی اقتصادی افتاده است. براین اساس مبلغ ضرر و زیان خالص گروه هواپیمایی ایرفرانس ـ کی ال ام در شش ماهه اول سال ۲۰۱۵ رقم ۶۳۸ میلیون یورو (معادل حدود 2300میلیارد تومان) اعلام شده است که این ضرر در مقایسه با زمان مشابه در سال ۲۰۱۴ حدود 3 درصد افزایش دارد.انتشار بیلان مالی ضعیف این گروه موجب شده مدیریت آن نسبت به اجرای طرح صرفهجویی اقتصادی و کاهش هزینهها تا سقف ۳۰۰ میلیون یورو تصمیمگیری کند. این در حالی است که این غول هواپیمایی پیش از این در چارچوب اجرای برنامههای صرفهجویی و تجدید ساختار، هشت هزار نفر از نیروی کار خود را حذف کرده بود. براساس اعلام وبسایت رسمی این شرکت، ایرفرانس ـ کی ال ام قصد دارد در میانمدت (2017 میلادی) هزینههایش را تا رقم یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون یورو کاهش دهد.
منبع: سیانان / 28 جولای 2015
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
دانشیار حقوق بینالملل دانشگاه تهران در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
یک پژوهشگر روابط بینالملل در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتوگو با امین شفیعی، دبیر جشنواره «امضای کری تضمین است» بررسی شد