هر روز در صفحه حوادث اخباری را درباره شگرد و روشهای کلاهبرداران چاپ میکنیم تا شاید درس عبرتی باشد، اما متاسفانه اینگونه نیست و بیشتر افراد جامعه تصور میکنند که این حوادث فقط برای دیگران اتفاق میافتد و خودشان از این قاعده مستثنا هستند. این خوانندگان وقتی در دام کلاهبرداران گرفتار میشوند تازه میفهمند با تمام هوشیاری چه راحت فریب خورده و سرمایهشان را از دست دادهاند. نباید فراموش کرد که کلاهبرداران مجرمانی با «آیکیو»ی بالا هستند که برای فریب شما براحتی در نقش یک روانشناس خبره ظاهر میشوند و کاری میکنند تا وعدههای باورنکردنی را براحتی باور کنید و با سرعت بالا و با طمع به سمت دام او قدم بردارید.
«خرید خودرو شاسی بلند با 15 میلیون تومان» این وعده را اگر از یک فرد عادی بشنوید، هیچ وقت باور نمیکنید و راحت از کنار آن میگذرید، اما یک کلاهبردار خیلی راحت و با شگردهای زیرپوستی کاری میکند که آن را باور کرده و برای داشتن خودروی شاسی بلند این پول را به او پرداخت کنید. او در این مسیر تنها کاری که میکند، بیدار کردن حس طمع در شماست؛ حسی که چشم و گوش شما را روی واقعیت میپوشاند.
پس با این حساب میتوان تطمیع قربانیان را متداولترین روش کلاهبرداران برای رسیدن به مقصودشان دانست و تنها راه پیشگیری از آن قبول نکردن هر پیشنهاد وسوسهکنندهای قبل از تحقیق است و تا زمانی که حس طمع در ما بیدار باشد، عقلم خواب میرود و بازار کلاهبرداران داغ میماند.
هنوز هستند افرادی که طمع خرید اشیای عتیقه ارزان از روستاییان بیسواد، خرید خودروهای گرانقیمت با اقساط کم و گرفتن جایزه مسابقهای که هیچ وقت در آن شرکت نکردند، وسوسهشان میکند و در پایان کار نهتنها سودی به دست نیاوردهاند؛ بلکه نقرهداغ شدهاند.
محمد غمخوار - دبیر گروه حوادث
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در گفتوگو با گردآورنده کتاب «قصه جریحهدار شد» مطرح شد
ناصر ابراهیمی در گفت و گو با جام جم آنلاین؛
گفتوگو با محمد خیراندیش در حاشیه اختتامیه جشنواره بینالمللی فیلم ۱۰۰
رئیس مرکز ارتباطات و رسانه آستان قدس رضوی از تولید یک برنامه نخبگانی میگوید