این تفکر جهانی میتواند با استفاده از قدرت رقابت قیمتی و کیفیتی در ذهن مصرفکنندگان برندسازی کند؛ برندهایی که در راستای اطمینان خریداران و خدمات پس از فروش سازندگان شکل گرفته و با استفاده از امتیاز ارتباطات سریع دنیای مجازی در دنیای امروزی برایمان شناخته شده است.
چون بسیاری از ما قبل از هرگونه انتخاب ابتدا سری به مکاره بازار صفر و یکی میزنیم تا بهترین گزینه را انتخاب کنیم بنابراین تاثیر دنیای مجازی در بحث توسعه فروش یا حتی معروف شدن کالاها، غیرقابل انکار است که این توانایی را میتوان تیغ دولبه دنیای مجازی برای تولیدات دانست.
چون اگر تجربه مصرفکنندگان از محصولات بهدلیل کیفیت پایین غیرقابل قبول باشد، همین دنیای مجازی باعث حذف کالای یادشده از اذهان عمومی خواهد شد.
این درحالی است که در بازار داخلی کشورمان متاسفانه حمایتهای غیراصولی و غیرعلمی دولت از طریق نظام تعرفهای یا سیستم دستوری قیمتگذاری باعث شده تا اهمیت غیرقابل انکار دنیای مجازی در تفکیک محصولات باکیفیت از بیکیفیت تقریبا بیاثر شده یا کمرنگ به نظر برسد.
چون دولت با استفاده از ابزار یاد شده هنگامی که یک محصول همانند خودروسازی که عموما مدیریت آن در اختیار دولت است، در جریان انتقادات دنیای مجازی یا حتی انتقاد حقیقی مردم قرار میگیرد، آن را غیرقابل رقابت کرده و خریداران را بهرغم کیفیت غیرقابل قبول محصولاتش مجبور به خرید با همان شرایط میکند.
بنابراین اولین گام برای برطرف شدن این موضوع بحث خصوصی شدن و رقابت سالم در نظام تولید کشورمان است تا بتوانیم با استفاده از ابزار دنیای مجازی یا شبکههای مجازی در ارتقای کیفیت محصولات ملی سرمایهگذاری کنیم اما فراموش نکنیم در راستای تحقق این مهم بد نیست دولت همزمان با خروج خود از سیستم تولید و مدیریت، با استفاده از ابزار رسانهها اقدام به فرهنگسازی میان اقشار مختلف مردم برای استفاده از این مهم کند تا علاوه بر رقابت سالم بخش خصوصی در نظام تولید، شرایط مناسب برای هدایت تولیدات ملی به سطح قابل قبول در دنیای مجازی نیز فراهم شود.
دکتر بهمن آرمان - کارشناس اقتصادی
یک کارشناس روابط بینالملل در گفتگو با جامجمآنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد