صحبت های آقای راننده و مسافرش می شود سوژه جدید برای پیگیری از پلیس راهنمایی و رانندگی که آیا واقعا جرایم رانندگی برایشان منبع درآمد است؟ آیا ماموران پلیس باید هرطور شده هر روز یک دفترچه جریمه را پر کنند؟ آیا درصدی از مبلغ جرایم به عنوان پاداش به مامور داده می شود و ... ؟
نحوه هزینه کرد جرایم رانندگی همواره محل بحث بوده و برخی از رانندگان پس از آن که از سوی ماموران جریمه می شوند بهانه های مختلفی را مطرح کرده و اغلب هم سعی دارند خودشان را بدون تقصیر معرفی کنند، یکی از بیشترین دلایلی که احتمالا همه آن را شنیده اند شایعاتی در مورد منتفع شدن ناجا و ماموران راهور از جرائم رانندگی است و حتی تکذیب سردار اسماعیل احمدی مقدم، فرمانده پیشین نیروی انتظامی مبنی بر اینکه "ناجا از جرایم رانندگی منتفع نمی شود" هم نتوانست این تصور غلط را از بین ببرد.
پاسخ به شایعات درخصوص جرائم رانندگی
سرهنگ عین الله جهانی، معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا در گفت وگو با ایسنا درباره اینکه آیا ماموران پلیس مجبور به پر کردن دفترچه جریمه خود بوده یا کف مشخصی برای جریمه کردن روزانه برایشان مشخص شده یا خیر، گفت: تکلیف جرائم رانندگی را قانون مشخص کرده و بر این اساس این جرایم به خرانه دولت واریز می شود. ریالی از جرایم به ماموران ناجا داده نخواهد شد و اینکه گفته می شود ماموران به ازای جریمه هر خودرو درصدی را خودشان دریافت کرده یا شایعاتی از این دست که باید در روز حداقل یک تعداد مشخص برگ جریمه صادر کنند، به هیچ وجه صحیح نیست و چنین مقرراتی در پلیس راهور وجود ندارد.
ریالی از جرایم رانندگی به ماموران ناجا داده نخواهد شد و اینکه گفته می شود ماموران به ازای جریمه هر خودرو درصدی را خودشان دریافت کرده یا شایعاتی از این دست که باید در روز حداقل یک تعداد مشخص برگ جریمه صادر کنند، به هیچ وجه صحیح نیست و چنین مقرراتی در پلیس راهور وجود ندارد.
وی ادامه داد: البته ماموران پلیس راهور بر اساس وظیفه ای که دارند باید با تخلفات رانندگی برخورد کنند و اگر بازرسی ما متوجه شود که ماموران در وظیفه خود کوتاهی کرده اند با آنان برخورد خواهند کرد. اما با توجه به اینکه هشت ساعت فعالیت مامور در خیابان ها ممکن است موجب خستگی آنها شود تلاش ما گسترش خدمات و تجهیزات الکترونیک و مدرن در سطح معابر است تا جایگزین ماموران راهنمایی و رانندگی شود.
جهانی ادامه داد: قانون نحوه هزینه کرد جرایم رانندگی را مشخص کرده و در هیچ یک از بندهای آن چنین شایعاتی وجود ندارد، بنابراین درخواست ما از شهروندان عزیز و تعداد انگشت شماری که چنین اتهاماتی را متوجه پلیس می کنند این است که به خدمتگزاران خود احترام بگذارند و از اشاعه چنین شایعاتی خودداری کنند.
جرایم رانندگی چطور هزینه می شود؟
بر اساس قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی مصوب 24 اسفند ماه 89، وجوه حاصل از جریمههای تخلفات رانندگی در سراسر کشور به حساب درآمد عمومی کشور نزد خزانهداری کل واریز میشود تا علاوه بر بودجه سالیانه به شرح زیر به شهرداریها و دهیاریهای ذیربط، وزارت راه و ترابری و پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی تخصیص داده شود.
بر این اساس، 60 درصد از کل وجوه حاصله به تفکیک درآمدهای ناشی از تخلفات رانندگی خارج از شهرها و داخل محدوده شهرها و روستاها حسب مورد به وزارت راه و ترابری (سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای کشور) به صورت متمرکز و در شهرها به شهرداریهای محل و دهیاریها از طریق استانداری همان استان به تناسب 70 و 30 درصد اختصاص مییابد تا حسب مورد صرف استانداردسازی وسایل و تجهیزات ایمنی راهها، خط کشی و نگهداری آن، تهیه و نصب و نگهداری علایم راهنمایی و رانندگی و تجهیزات ایمنی، احداث پلهای عابر پیاده، احداث توقفگاههای عمومی و اصلاح راههای روستایی، معابر و نقاط حادثه خیز در شهرها و روستاها کند، به وزارت راه و ترابری و شهرداریها اجازه داده میشود با استفاده از توان و سرمایه بخش غیردولتی نسبت به تامین، استقرار، ارائه خدمات، تعمیر و نگهداری تجهیزات الکترونیکی و هوشمند ثبت تخلف، کنترل و نظارت ترافیک راههای کشور اقدام کند.
همچنین 15 درصد از کل وجوه به پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی اختصاص مییابد تا به منظور کاهش تصادفات رانندگی و خسارتهای جانی و مالی ناشی از آن برای تامین تجهیزات تخصصی پلیس، به کارگیری فن آوریهای جدید در مدیریت نظارت و کنترل بر عبور و مرور، ارتقا کمی و کیفی حضور و کارایی پلیس، اجرا طرحهای انتظامی ترافیکی فوق برنامه و ایمنی رانندگی در شهرها و و جادههای کشور و همچنین هزینههای اجرایی این قانون مصرف کند.
20 درصد از کل وجوه نیز برای تامین اعتبار به صندوق تامین خسارتهای بدنی مقرر در قانون اصلاح قانون بیمه مسوولیت مدنی دارندگان وسایل نقلیه موتوری زمینی در مقابل شخص ثالث واریز می شود و 5 درصد از کل وجوه باقیمانده برای تبلیغ در راستای ارتقای فرهنگ رانندگی و رعایت مقررات آن در اختیار پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی قرار میگیرد تا از طریق دستگاهها و نهادهای مرتبط هزینه شود.
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
یک کارشناس روابط بینالملل در گفتگو با جامجمآنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
1- اگر خودتان را یك روز مامور راهنمایی فرض كنید و در سر یك چهارراه قرار بگیرید در یك ساعت صدها تخلف از جلوی چشمان شما عبور می كند و هر مامور بین 8تا 14 ساعت روزانه خدمت می كند و هر دفترچه 25 برگ جریمه دارد پس نوشتن یك دفترچه در طول روز خالی از تصور نیست
2- آن 5% درصدی كه قانون به پلیس راهور می دهد به هیچ عنوان به مامورین چیزی تعلق نمی گیرد بلكه صرف بنر های تبلیغاتی و وسایل آموزشی قرار می گیرد این در حالی است كه منبع خرج آن 95% معلوم نیست با این همه نقاط حادثه خیز در شهرها و راهها و اینكه ارگانهای ذی نفع هیچ توجهی به پلیس برای رفع این نقاط نمی كنند ولی پول ناشی از جرایم را دریافت می كنند و یك آب هم روش .
3-شما حقوق یك كارشناس راهور را با یك كارشناس ارگان دولتی مثل گاز ؛ برق ؛ آتش نشانی ، شهرداری و... مقایسه كنید كار این عزیزان كجا و آن عزیزان كجا.....
4- پرسنل راهور در كلیه تعطیلات در حالت آماده باش و در سر خدمت بدون هیچ حقوق و مزایایی كار می كنند و كمترین حقوق و مزایا را در كل پرسنل نظامی و دولتی با توجه به حجم كار بالا و طاقت فرسا بودن این شغل دریافت می نمایند .حال تحمل گرما و سرما و انواع اقسام توهین ها به كنار ... همچنین برای آگاهی هم عرض شود كه چندسالی است كه اگر در حوزه منطقه ای ، شهری ، جاده ای تصادف منجر به فوت بیش از 3نفر در طول هفته رخ دهد بدلیل كم كاری پرسنل در مقابله با جرایم رانندگی و افزایش كشته تمامی پرسنل آن یگان در حالت آماده باش بسر می برن یعنی در ساعت استراحت حق رفتن به منزل را ندارند
5- آن عزیزی كه گفت مامورین با شركتهای پاركبان در ارتباط هستند و در اصلاح شتیل دریافت می كنند بدانن به هیچ وجه راهور راضی به این قضیه كه معبر را اجاره دهند و پولش را عده ای از مابهتران بخورن و یك آب هم روش ، نیست حتی با توقیف و به پاركینگ بردن خودروها كه آن هم سودش عاید بعضی دیگر از مابهتران می شود پلیس صرفا جهت بازدارندگی از تخلف اقدام به توقیف خودرو می نماید در ضمن مامورین راهور بعنوان مامور اجرا می باشند و هیچ دخل و تصرفی در نوشتن قانون ندارند و حتی از راهور نیز راهنمایی نمی خواهند .
6- پرسنل راهور با توجه به میزان برخورد با مردم و جنگ اعصاب و دیدن صحنه های فجیح تصادف و اتفاقات پس از تصادف و حجم بالای كار و سختی آن و عدم استفاده خود و خانواده هایشان از تعطیلات مثلا عید نوروز بیشترین جفا و ظلم در حقشان می شود مثلا كل مردم در تعطیلات هستند پرسنل ناجا پس از تعطیلات به مسافرت می روند (حال خود را لحظه ای در جای این مامورین فرض كنید )
در كل شما اگر الان یك وام دریافت كنید به تمامی شرایط بانك اعم از مدارك ، سود و... راضی می شوید چرا نمی گویید پرسنل بانك درصد می گیرند چرا نمی گوید پرسنل شهرداری از پرداخت مجوز و جرایم درصد می گیرن حقوق این 2 را با حقوق ناجا مقایسه كنید كدام از شما عزیزان حداقل 8ساعت در سریك چهارراه در گرما و سرما و... سرپا می ایستید و با چند نفر فقط آدرس بدهید حال می خواهید ترافیك را مدیریت كنید تمام مردم كارشناس تصادف و راهور می شوند و با زدن بوق و انواع اقسام توهین ها و فحش ها می توانید شب با ارامش به نزد خانواده خود بروید ..
تا به حال شده به یك خانواده كه تك پسرش را بعد از 7دختر دراثر تصادف فوت نموده خبر فوت بدهید
تا به حال شده به یك خانواده كه پسرش روز قبل داماد شده بوده خبر فوت داماد را بدهید
تا به حال شده با خود فكر كنید كه اگر آن خودرو را دقیقه ای پیش از تصادف اگر جریمه سرعت یا سبقت كرده بودید حالا راننده یا سرنشینانش زنده بودن
به نظر من مظلوم ترین قشر در این دوره پرسنل ناجا بلاخص راهور هستند كسانی كه با توجه به شرایط بد زندگی و خدمتی چاره ای ندارند چون اگر بخواهید از این سازمان بیرون بیایند و به سراغ شغل دیگری بروند با حرف مردم از قبیل اخراجش كردن ، چند صد میلیون برد و رفت و.... مواجهه می شوند پس یك طرف به نزد قاضی نروید اگر خواستید از صحت این حرفها باخبر شوید الان به نزد مامور سرچهارراه بروید و با شاهنامه مشكلات آشنا شوید
جریمه كردن اگر به حق باشه مشكلی نداره
اما اگر نا حق باشه مدیون هستند ....