نتایج پژوهشی جدید نشان میدهد، وجود کتابهای زیاد در خانه میتواند بر ساختار مغزی کودکانی که در آن خانه بزرگ میشوند، تاثیر بگذارد و بخشهایی از مغز را که به قوه تجسم مربوط است، تقویت کند. در این مطالعه، 19 کودک 3 تا 5 ساله در دستگاه تصویربرداری امآرآی قرار گرفتند. در همین حین، بچهها به جملاتی نظیر «قورباغه پرید روی چوب!» که نیازمند تصویرسازی ذهنی کودک بود، گوش میدادند. همچنین پژوهشگران با استفاده از پرسشنامه اطلاعاتی در مورد تعداد و تنوع کتابهای موجود در این خانه ها، تعداد دفعاتی را که والدین به کتابخانه میروند و نیز متوسط زمان مطالعه افراد خانواده را در هفته به دست آوردند.
مقایسه نتایج به دست آمده از تصویربرداری مغزی و میزان علاقه ساکنان خانه به کتاب و کتابخوانی نشان میداد بخشی از مغز کودکان خانوادههای پرمطالعه که به تصویرسازی ذهنی و درک داستان مربوط میشود، عملکردی بمراتب بهتر از بخش مشابه مغز سایر کودکان داشت. با وجود این، هنوز مشخص نیست چگونه این الگوی فعالیت مغزی به رفتارهای مرتبط با کتابخوانی ارتباط دارد.
یکی از پرسشهایی که مطرح میشود این است که آیا مطالعه کتابهای دیجیتال نیز تاثیری همانند کتابهای کاغذی دارد یا خیر. این روزها استفاده از انواع قالبهای الکترونیک کتابها بسیار رایج شده و بسیاری از کودکان نیز به مطالعه چنین کتابهایی روی تبلت یا گوشی تلفن همراه میپردازند.
برخی کارشناسان بر این باورند که کتابهای الکترونیک، آنقدرها هم که تصور میشود، برای کودکان مشکل ساز نیست. اگر والدین در کنار کودکان کمسن و سال حضور داشته باشند و داستانهای کودکانه را از روی صفحه نمایشگر بخوانند، باز هم حضور یک بزرگتر و تقویت پیوند عاطفی میان او و کودک میتواند سودمندی زیادی برای رشد ذهنی و هیجانی فرزند به همراه داشته باشد.
منبع: Science New
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
دانشیار حقوق بینالملل دانشگاه تهران در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
یک پژوهشگر روابط بینالملل در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتوگوی «جامجم» با نماینده ولیفقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران عنوان شد