پسر 12 ساله از آخرین کسانی بود که عضو بازی شد و به همین دلیل از همه پایینتر بود. میخواست هر چه زودتر مرحلهاش بالا برود و میان دوستانش خودی نشان دهد ولی خواستهاش به این راحتیها هم تحقق نمییافت. یک هفته تمام شب و روز بازی کرد ولی باز هم مرحلهاش خیلی بالا نرفت. مادر و پدرش مدام با او دعوا میکردند و میگفتند که همه زندگیاش شده تبلت و بازی ولی او به هیچ چیز جز امتیازات بازیاش توجه نمیکرد. یک روز این موضوع را با دوستش در میان گذاشت و گفت که هر چه بازی میکنم امتیازم به بقیه بچهها نمیرسد. دوستش به او پیشنهاد کرد که امتیاز بخرد. دوستش گفت: عموی من پنج میلیون داد و کلی منابع خرید و حالا امتیازش از ما بیشتر است. حالا اگر پنج میلیون نداری اشکال نداره. هر چقدر پول داری بده و منابع بخر اینطوری امتیازت بالا میرود.
همکلاسیاش آدرس یک سایت به او داد و گفت که از این سایت اقدام به خریدن امتیاز کند و او هم همین کار را کرد.به محض آنکه به خانه رسید اول از همه وارد سایت موردنظرش شد و در خواست منابع داد. مبلغ موردنظر ـ که چندان زیاد هم نبود ـ و اطلاعات بانکی پدرش را هم وارد کرد.
سایت اعلام کرد مشکلی پیش آمده و دوباره تلاش کند. چند بار امتحان کرد، اما بیفایده بود به همین خاطر منصرف شد. سه ساعت بعد از طریق سیستم پیامک بانک برای پدرش یک پیامک رسید و به او اطلاع داده شد که تمام پول موجود در حساب بانکیاش برداشت شده است. با وارد شدن پلیس به ماجرا مشخص شد سایتی که پسر 12 ساله از آن امتیاز بازی خریده بود یک سایت کلاهبردار است و با استفاده از اطلاعات بانکی که در دست داشت حساب بانکی مرد را خالی کرده است. اینگونه اتفاقات به روشهای مختلف اتفاق میافتد. شکارچیان آنلاین در فضای مجازی همیشه به دنبال افرادی هستند که اطلاعات خود را براحتی ارائه میکنند و کودکان بهترین طعمه برای آنهاست.
سرپرست اداره پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا ناجا در این باره هشدار داد: در تابستان شاهد افزایش استفاده کودکان از اینترنت و سیستمهای رایانهای هستیم که متاسفانه خانوادهها نظارت کمتری بر این موضوع دارند.
سرهنگ علیرضا آذردرخش اضافه کرد: در فضای مجازی تهدیدات بسیار بیشتر از فضای حقیقی است. امکان برقراری تماسهای نامناسب کودکان با افرادی که ممکن است قصد سوءاستفاده، بهرهبرداری یا تجاوز به حریم خصوصی آنها را داشته باشند، وجود دارد لذا تنها گذاشتن کودکان در این فضا خطرناک است. ارائه اطلاعات شخصی در مکانهایی که افراد بسیار زیادی به آنها دسترسی خواهند داشت، مثل شبکههای اجتماعی وجود دارد؛ از اینرو، امکان تبدیل شدن کودکان و نوجوانان به عامل یا هدف زورگیری سایبری دور از انتظار نیست. بنابراین از کودکان بخواهید تا هرگونه زورگویی سایبری را به سرعت و از طریق گفتوگوی حضوری یا تلفنی به شما اطلاع دهند.
وی با هشدار به خانواده از آنها خواست کودکان را نسبت به این مساله آگاه کنیم که مخاطبان آنلاین آنها در فضای مجازی لزوما همان افرادی نیستند که ادعا میکنند، چهبسا مجرمانی هستند که تلاش دارند از کودکان سوءاستفاده نمایند. آنها هرگز نباید بدون نظارت والدین خود با فرد یا افرادی که در دنیای مجازی ارتباط داشتهاند، در دنیای واقعی ملاقات داشته باشند. همچنین والدین باید به کودکان خود آموزش دهند که به هیچ عنوان اطلاعات شخصی خود و خانواده را در فضای سایبر منتشر نکنند ضمن آنکه مانع از به سرقت رفتن اطلاعات مهم و حساس در سیستمهای رایانهای گردند. دسترسی به محتوای نامناسب مانند فیلمها، تصاویر، مطالب و نوشتههای غیراخلاقی، نژادپرستانه، خشونتآمیز و دیگر موارد مضر و خطرناک را یکی دیگر از تهدیدات بالقوه و بالفعل فضای سایبر برای کودکان است.
والدین برای نظارت بر فعالیت آنلاین کودکان خود میتوانند از نرمافزارهای ویژه کنترل والدین در مرورگرها، موتورهای جستجو و بستههای امنیت اینترنتی برای حضور ایمن کودکان در فضای مجازی استفاده کنید.
وی تاکید کرد: در برخی پروندهها شاهد هستیم که مجرمان از کودکان برای بهدست آوردن اطلاعات حساب والدین آنها استفاده میکنند. آنها به بهانه ارائه بازیهای رایانهای از کودکان میخواهند تا شماره عابربانک و رمز دوم آن را در اختیارشان قرار دهند. این مجرمان پس از به دست آوردن اطلاعات حساب اقدام به سرقت میکنند. نباید فراموش کرد که ارائه اطلاعات اینترنتی حساب بانکی به کودکان کار درستی نیست و باید روی سایتها و بازیهایی که آنها مرتکب میشوند نظارت کافی داشته باشند.
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
دانشیار حقوق بینالملل دانشگاه تهران در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
یک پژوهشگر روابط بینالملل در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتوگو با امین شفیعی، دبیر جشنواره «امضای کری تضمین است» بررسی شد
محمد نصرتی در گفتوگو با جامجم مطرح کرد؛