به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، دکتر محمد سرافراز با حضور در دانشگاه صداوسیما، پس از قرائت فاتحه بر مزار شهدای گمنام، در جمع استادان این دانشگاه حضور یافت و با آنان به گفتوگو پرداخت.
وی در این دیدار برگزاری این نشست را مقدمه بازتعریف و بازشناخت رسانه در دنیای امروز دانست و با بیان این که در دنیا تحولات فناورانه زیادی رخ داده است، گفت: امروز رسانه ابزار سلطه بر جهان شده است.
ابزار های جدید سلطه
دکتر سرافراز افزود: رسانهها در دنیای سلطه با تسلط بر افکار، عقاید، احساسات و عواطف تکتک انسانها اهدافشان را دنبال میکنند.
وی با بیان اینکه زمانی در دنیا قدرت هستهای حرف اول را میزد یا در دورهای نانو، برترین فناوری محسوب میشد و ابزاری برای سلطه بر جهان بود، گفت: اکنون دنیا به سمتی پیش رفته است که هر کس از ابزار رسانه بهدرستی استفاده کند میتواند بر دنیا تسلط یابد. بخش عمدهای از این تسلط از طریق اینترنت محقق میشود و با تلفیق آن با برودبند و برودکست و ابزارهای ماهوارهای این سلطه چند برابر میشود.
رئیس رسانه ملی، با اشاره به اینکه اکنون مرکز اینترنت در آمریکاست و این کشور برخلاف گذشته که برخی ابزارهایش را بین شرکایش تقسیم میکرد، مایل به اشتراک گذاشتن اینترنت با هیچ کشور و قدرت دیگری نیست، گفت: این کشور قدرت هستهایاش را با کشورهای همسو تقسیم کرده تا بتواند با همراهانش جبههای برتر تشکیل دهد، اما بستر اینترنت را با هیچ قدرتی سهیم نشده و هیچ کشوری تاکنون نتوانسته این ابزار قدرت او را تحدید کند تا جایی که حتی کشورهای اروپایی هم به آن اعتراض کردهاند و کشوری مثل آلمان درصدد است که برای آن چارهای بیندیشد.
رئیس رسانه ملی با بیان این که امروز ابزار دادههای مرکزی اینترنت در اختیار آمریکاست، اضافه کرد: قدم اول برای آنها این است که با این ابزار، علایق و احساسات را بشناسند و بدانند که در فکر آدمها چه میگذرد تا در مرحله بعد بر دنیا سلطه یابند.
وی با بیان مثالی در سلطهیابی اقتصادی گفت: آمریکا اگر بخواهد بر منطقهای مثل آمریکای جنوبی سلطه اقتصادی یابد، با آگاهی از علایق آنها در زمینه آداب، رسوم و آیینها میتواند آنچه را که این مردم دوست دارند، تولید کند و بازارشان را در دست بگیرد.
دکتر سرافراز در ادامه تاکید کرد: قدم دوم آنان در سلطه این است که چگونه میتوان بر این افکار نفوذ کرد و بر آن تاثیر گذاشت و آن را مدیریت کرد.
رسالت دانشگاه صدا و سیما
رئیس رسانه ملی یادآور شد: با شناخت این تحولات، باید دید جایگاه ما به عنوان رسانه جمهوری اسلامی کجاست و چه باید کرد؟ باید بدانیم چگونه با چنین پدیدهای مواجه شویم، با آن چه کنیم و ضمن حفظ هویتمان بتوانیم از این ابزار بهره ببریم.
وی سپس درباره دانشگاه صداوسیما و رابطهاش با رسانه گفت: بنای دانشگاه از ابتدا بر آن بود که برای سازمان، نیروی متخصص تربیت کند و این نیروی انسانی را دو نوع میتوان تربیت کرد؛ یکی تربیت نیرویی که صرفا کارمند شود و دیگری تربیت نیرویی که تولیدکننده باشد.
رئیس رسانه ملی گفت: اکنون سازمان صداوسیما با تعدد نیرو و مشکل تامین بودجه برای نیروی انسانی مواجه است.
ضرورت تربیت نیروی متخصص
دکتر سرافراز ایجاد رشتههای تخصصی رسانه مانند رشته فیلمنامهنویسی مجموعههای تلویزیونی را در دانشگاه صداوسیما ضروری خواند و گفت: سریالها بیشترین اثرگذاری را دارند و مهمترین اصل سریال فیلمنامه آن است. مهمترین ضعف ما در این زمینه نیز فیلمنامهنویسی است، زیرا از نظر بازیگر و کارگردانی مشکلی نداریم.
وی ایجاد رشتههایی در زمینه رسانههای نوین و بازتعریف برخی رشتههای دانشگاه نظیر صدابرداری را از دیگر نیازهای رسانه ملی برشمرد و بر لزوم تشکیل دورههای کارگاهی برای دانشجویان تاکید کرد.
دکتر سرافراز گفت: دانشجوی دانشگاه صداوسیما باید احساس کند در آینده یک تولیدکننده است و وارد بازار کار میشود. وی تاکید کرد: دانشگاه باید به سمتی پیش برود که نیروهایی حرفهای تربیت کند.
پایاننامهها در خدمت رشد کیفی رسانه ملی
وی درخصوص موضوعات تحقیقی پایاننامهها در دانشگاه صدا و سیما اظهار کرد: این موضوعات باید بین دانشگاه و تولید رسانه پیوند ایجاد کند و لذا دانشگاه باید بررسی کند که چطور میتوان به شکل تشکیلاتی این پیوند را برقرار کرد تا از نتیجه پژوهشهای دانشگاهی در مسیر افزایش کیفی تولید بهره برد. وی در پایان ابراز امیدواری کرد که دانشگاه به اتاق فکری کاربردی برای صدا و سیما بدل شود و پاسخ سوالهای اساسی درباره رسانه، کارکرد، نقش و جایگاه آن و چگونگی بهره بردن از این ابزار در دنیای امروز را برای پیشبرد اهداف رسانه ملی بیابد.
گفتنی است که در ابتدای این نشست، دکتر غلامرضایی، رئیس دانشگاه صدا و سیما توضیحاتی درخصوص دانشکدههای مختلف بیان کرد.
وی با اشاره به روند فعالیتهای علمی استادان در رشتههای مختلف تاکید کرد: این دانشگاه از قابلیتهای خوبی در حوزه دانش رسانه برخوردار است که میتواند بازوی علمی رسانه باشد.
در ادامه جلسه، برخی از روسای دانشکدهها و استادان دانشگاه به طرح موضوعات مختلف پرداختند و مسائلی همچون برنامهریزی برای آموزش، تئوریپردازی بومی در حوزه رسانه توسط دانشگاه صدا و سیما، تغذیه علمی پژوهشی شوراهای راهبردی سازمان، تربیت نیروی انسانی کارآمد، تحلیل و ارزیابی عملکرد برنامهها در دانشگاه، برگزاری دوره برای تمام ساختارهای تولید برنامه و ارتباط مستمر سازمان با دانشگاه به بحث گذاشته شد.
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
یک کارشناس روابط بینالملل در گفتگو با جامجمآنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد