ادامه تحقیقات و اثبات جرم باعث شد فولکس واگن به ازای هر خودروی دیزلی 37500 دلار و در مجموع 18 میلیارد دلار جریمه شود. بهدنبال این، مدیرعامل فولکس واگن اخراج شد و ارزش سهام این شرکت فقط طی سه روز تا 40 درصد کاهش یافت به طوری که قطر بهعنوان یک سرمایهگذار در این شرکت، 8.5 میلیارد دلار زیان دید. این مجازات تا به آنجا سنگین بود که به گفته کارشناسان، دوران خودروهای دیزلی را به پایان راه نزدیک کرده است.
رگولاتور یاد شده در گام بعدی سراغ کارخانه بی.ام.و رفته و نسبت به ناایمن بودن بدنه چند خودرو کوپهاش در سمت راننده هشدار داده و مجازات آن نیز قریبالوقوع به نظر میرسد. کمپانیهایی چون فورد، هوندا، هیوندا و برخی دیگر از خودروسازان معتبر جهانی و آمریکایی در فهرست این مجازاتها به چشم میخوردند.
اما در پرده دوم ماجرا، نگاهی به زوایای این خبر و مقایسه آن با وضعیت خودروسازی ایران و بازوهای نظارتی آن نشان میدهد صنعت خودروی ایران باید از ماجرای فولکس واگن درس بگیرد و بداند دنیا دیگر به ایمنی به مانند ایربگ و ترمز ای بی اس نگاه نمیکند، بلکه اینها بدیهیات فراموش شده خودروهاست و اصولا کیفیت و ایمنی، شاخص بسیار جدیدتری یافته که از نظر ما قابل تصور هم نیست.
سید علی دوستی موسوی
دبیر گروه اقتصاد
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
دانشیار حقوق بینالملل دانشگاه تهران در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
یک پژوهشگر روابط بینالملل در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتوگو با امین شفیعی، دبیر جشنواره «امضای کری تضمین است» بررسی شد