به نظر میرسد یکی از دلایل بیمهری بیمهها نسبت به خدمات مشاوره این باشد که با اینکه شهروندان سالهاست استقبال خوبی از خدمات روانشناسی و مشاوره میکنند، بیمهها هنوز این مقوله را لوکس و اضافه میدانند، این درحالی است که این خدمات حمایتی و اجتماعی هستند و در حوزه سلامت نقش کلیدی دارند.
افزون بر این از نگاه بیمهها شاید وارد شدن به بازار خدمات مشاوره بازار اقتصادی و مقرون بهصرفهای نباشد، چون به نظر آنها ممکن است پرکاربرد باشد، به همین خاطر آنها به اشتباه تصور کنند از نظر اقتصادی فایدهای برایشان نخواهد داشت.
اما دلیل اصلی چیزی نیست جز اینکه شرکتهای بیمه هنوز جایگاه این خدمات را به عنوان مقوله سلامت در نظر نمیگیرند. شاید هم آنقدر در بازارهای دیگر سرگرم شدهاند که به این بازار کمتوجه هستند، این درحالی است که تعرفههای ارائه خدمات نیز در این حوزه به خوبی مشخص است.
باید هشدار داد اگر بیمهها این خدمات را زیر چتر پوشش خود نبرند، با توجه به حجم آسیبی که در کشور وجود دارد، روزبهروز به مشکلات جامعه اضافه شده و آمار آسیبهای اجتماعی مانند طلاق و اعتیاد رشد میکند. برای نمونه آمارها در شهری مانند تهران حاکی از این است که 40 درصد شهروندان دچار مشکلاتی مانند سازگاری هستند و باید یادآور شد درصد کمی از آنها از خدمات مشاوره بهره میبرند و تعداد زیادی مشکلاتشان حل نشده باقی میماند.
بنابراین با تلاطمهایی که در کشورمان وجود دارد، باید خیلی زودتر به این شرایط رسیدگی کرد، چون در حدود یک دهه گذشته سیستم مدیریتی نامطلوب بر این حوزه حاکم بوده و سبب شده از استانداردهای سلامت کاسته شود.
نباید فراموش کرد مداخله بیمهها سبب بهبود این بازار نیز میشود، چون بیمهها با افراد متخصص و دارای مجوز قرارداد میبندند، در نتیجه ادامه فعالیت برای افراد سودجو دشوار میشود.
دکتر مجید صفارینیا
روانشناس اجتماعی
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد