
نویسنده در فصل اول با اشاره به تاریخچه پیدایش رسانهها از رسانههای چاپی تا فیلم، رادیو و تلویزیون و رسانههای الکترونیک آورده است: رسانههای جدید از تفاوت میان رسانههای گوناگون کاسته و فعالیتهای ارتباط جمعی را به هم نزدیک کردهاند.
در ادامه مک کوایل مفهوم توده و مقایسه آن با دیگر اشکال جمع یعنی گروه، همگان و انبوه خلق را تشریح میکند و به مقایسه فرهنگ توده با فرهنگ سطح بالا و فرهنگ عامه میپردازد.
«نظریه رسانهها و نظریه جامعه» عنوان فصل سوم کتاب است که نظریههای ارتباطات همچون نظریه میانجی، جامعه تودهوار، اقتصاد سیاسی رسانهها، مکتب فرانکفورت و هژمونی رسانه را مورد بحث قرار داده است.
مک کوایل در این کتاب نظریههای مربوط به رسانهها را دستهبندی کرده و در تشریح نظریه هنجاری ساختاری و عملکرد رسانهها این بعد از نظریهها را به شش گروه تقسیمبندی کرده است.
تحلیل و بررسی نظریه اقتدارگرا، مطبوعات آزاد، مسئولیت اجتماعی، نظریه رسانههای شوروی و نظریه رسانههای توسعه بخش از دیگر مباحث مطرح شده در این کتاب است.
نویسنده معیارهای ارزیابی عملکرد رسانهها را آزادی و استقلال، نظم و همبستگی، گوناگونی و دسترسی، عینیت و کیفیت اطلاعات و کیفیت فرهنگی میداند.
مک کوایل در این کتاب ضمن تشریح روش تحلیل محتوا و برشمردن ضعفها و کاستیهای آن امیدبخشترین راهکارهای پژوهش در وضع کنونی را تحلیل نشانهشناختی و ساختگرایی میداند که بر روابط درونی عناصر متن متمرکز میشود.
این کتاب در 10 فصل نوشته و توسط پرویز اجلالی ترجمه شده است. دفتر مطالعات و توسعه رسانهها این کتاب را منتشر کرده است.
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
تهیهکننده، نویسنده و بازیگران مجموعه شبکه سه، از چالشهای تولید یک قصه اجتماعی میگویند
در گفتوگو با یک جامعهشناس، تهدیدات و فرصتهای هوش مصنوعی برای خانوادههای ایرانی را بررسی کردهایم
سعید شیخزاده در گفتوگو با «جامجم» عنوان کرد