سازمان صداوسیما نیز به عنوان رسانهای گسترده با حدود 150 شبکه رادیویی و تلویزیونی، متناسب با حوزه اجرایی و عملکردی خویش، سیاستها و رویکردهایی را مطابق با اقتضائات و ویژگیهای رسانهای خود دارد که جزو پروسههای کاری این سازمان بهشمار میرود.
اما آنچه این روزها شاهد آن هستیم، عملکرد عجیب گروهها و جریانهایی است که گویا لحظه به لحظه مترصد دستاویز قرار دادن حاشیهها و موضوعات مختلف تولیدی و اجرایی این سازمان برای تخریب و تضعیف آن هستند.
موضوعاتی که به جای نقد حرفهای، از تصویرسازیهای سطح پایین و تمسخر تولیدات تلویزیونی آغاز میشود تا شایعهسازی برای مدیران و مسئولان این رسانه و بعضا نیز چنان غیرمستند و بیاساساند که براحتی میتوان از کنار آنها گذشت و حتی گاه ارزش عکسالعمل و پاسخگویی را هم ندارند، ولی باید اقرار کرد که بسیار هدفمند به این موضوعات پرداخته میشود.
بیشک انتقاد به تولیدات یک رسانه در قالب نقد محتوا یا اشتباهات موجود در آن، وقتی بخواهد در خروجی یک سایت یا صفحه یک نشریه قرار گیرد، باید دارای چارچوبهای لازم برای یک نقد منصفانه و علمی باشد تا موجب پذیرش مخاطب و بهرهمندی رسانه و ارتقای کیفی تولیدات شود.
اما وقتی به انحاء مختلف عملکرد رسانه تخریب میشود و بهشکلی غیرمنصفانه ویژگیهای مثبت فعالیتها نیز زیرسوال میرود، چگونه میتوان انتظار داشت که اصلاحی انجام شود.
نکته عجیب دیگر اینکه گاهی برخی از این منتقدان که گویا خود بیننده شبکههای ماهوارهای هستند، با قرار دادن برخی از تولیدات نمایشی صداوسیما در کنار سریالهای شبکههای ماهوارهای که با خروج از خط قرمزهای دینی و اخلاقی و با هدف نابودی بنیان خانواده، تولیدات خود را طراحی و پخش میکنند، دست به مقایسهای شگفت میزنند و با تعمیمی غیرمستند میکوشند چنین القا کنند که مثلا آمار بینندگان فلان سریال شبکه ماهوارهای بسیار زیاد و حتی تاثیرگذار است و یا حتی توصیههایی میشود از این جنس که صداوسیما باید در حوزه خبری خود از شبکههای خبری ماهوارهای الگو بگیرد! فارغ از میزان تاثیر چنین جریانسازیها و انتشار چنین انتقادها و مطالبی، روی سخن این یادداشت با مسئولان سایتها و پایگاههای خبری است که چنین انتقادهایی را درج و منتشر میکنند و بدون در نظر گرفتن ارزش خبری و محتوایی، فضایی را به آن اختصاص میدهند.
در این زمینه، باید به آفتی که هماکنون فضای شبکههای موبایلی را فراگرفته اشاره کرد؛ راهکاری که متاسفانه بر امواج تهییج مخاطبان و مردم سوار شده و فضای اخبار و مطالب درست و نادرست و مطالب معتبر و غیرمعتبر را در هم شکسته است.
بدیهی است همچنان که در مدتی کوتاه، اعتبار خبری و محتوایی این شبکهها کاهش یافته و مخاطبان آگاه، آنها را از فهرست منابع خبری معتبر خود خارج میکنند، سایتها، رسانههای مجازی و نشریاتی که با درج مطالب غیرمستند، هیجان مردم را جایگزین ذهن و فکر آنها میکنند نیز با ادامه این روند، تاریخ مصرف و اعتبار خود را کوتاه کرده و بتدریج مخاطبانشان را از دست خواهند داد؛ چراکه هر چند تهییج، مخاطب را جذب میکند ولی حفظ مخاطب در بلندمدت، در گرو انتشار اخبار و مطالب معتبر و مستند است.
داوود نعمتی انارکی - مدیرکل روابط عمومی صداوسیما
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
دانشیار حقوق بینالملل دانشگاه تهران در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
یک پژوهشگر روابط بینالملل در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتوگوی «جامجم» با نماینده ولیفقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران عنوان شد