به گزارش روابط عمومی صداوسیما، رسانه ملی همانند سالهای گذشته، نوروزی پربار را پشتسر گذاشت؛ نوروزی که برخلاف گمانهزنیهای برخی منتقدان که مدعی بودند، دست رسانه در پُرکردن اوقات فراغت مخاطبان در نوروز 95 خالی است، اما با آغاز تعطیلات و شروع برنامههای نوروزی صداوسیما بهزعم بسیاری از کسانی که مخاطب برنامهها بودند، دست پُر رسانه را در تولید و پخش محتواهایی مناسب روزهای عید نشان میداد.
براساس این گزارش، از ابتدای فروردین 95 مرکز پژوهش و سنجش افکار صداوسیما با برنامهریزی و بسیج پرسشگران خود در تهران و مراکز استانی اقدام به نظرسنجی از مردم درباره برخی از برنامههای سیما کرد. این نظرسنجی در یکشنبه هشتم فروردین با نمونه آماری 4626 نفر از افراد 12 سال و بالاتر ساکن شهر تهران و 32 شهر دارای مرکز صداوسیما اجرا شده است.
از میان 59 برنامه بررسی شده در هفته اول نوروز، میزان بیننده برنامه «خندوانه» با حدود 62 درصد بیننده بیشتر از سایر برنامهها بوده است و برنامههای شب کوک و دورهمی نیز با حدود 40 درصد در رتبههای دوم و سوم قرار گرفته است.
رضایت «خیلی زیاد» از برنامه تحویل سال
در میان هفت برنامه بررسی شده از شبکه یک سیما، مسابقه «دستپخت» از پربینندهترین برنامههای شبکه یک سیما به شمار آمده است. نزدیک به 80 درصد افرادی که این برنامه را تماشا کردهاند، رضایت خود را از برنامه اعلام کردهاند. همچنین ویژه برنامه زنده تحویل سال این شبکه با نام «یک یک» که از 125 آیتم مختلف تشکیل شده بود و در حدود 10 ساعت و نیم طول کشید، با اقبال خوب مخاطب همراه شد و 78درصد کسانی که بیننده این برنامه بودهاند، درحد «زیاد» و «خیلی زیاد» از تماشای این برنامه ابراز رضایت کردهاند.
در این نظرسنجی، افرادی که بیننده سریال «بیمار استاندارد» از شبکه یک بودهاند 68 درصد رضایتمندی خود را از سریال و داستان آن اعلام کردند. دیگر برنامههای نوروزی شبکه یک مانند «هفتسین بچین» با نزدیک به 77 درصد رضایت، برنامه «خاطره» با 76 درصد رضایتمندی، «استودیو بهاران» با نزدیک به 71 درصد میزان رضایت و «نشان مهربانی» با 77 درصد رضایتمندی، جزو برنامههای پربیننده شبکه یک در نوروز 95 بوده است.
«زعفرانی»؛ پربینندهترین در شبکه 2
در میان ده برنامه بررسی شده از شبکه دو سیما در هفته اول نوروز، سریال «زعفرانی» با حدود 38 درصد بیننده و 78 درصد رضایت در حد زیاد و خیلی زیاد، پربینندهترین برنامه این شبکه بود. پس از سریال زعفرانی، «عیدانه عموپورنگ» دومین برنامه پرمخاطب شبکه دو به شمار آمد که نزدیک به 78 درصد رضایت مخاطب را در حد زیاد و خیلی زیاد به خود اختصاص داده است.
«مسابقه محله» دیگر برنامه شبکه دو نزدیک به 80 درصد رضایت در حد زیاد و خیلی زیاد را ثبت کرده است.
«مسابقه ثانیهها» هم در نوروز با ویژهبرنامهای که طراحی کرده بود بیش از 80 درصد رضایت مخاطب را در حد «زیاد» و «خیلی زیاد» داشته است.
ویژهبرنامه تحویل سال شبکه دو نیز با نام «و اینک فردا» که نزدیک به 12 ساعت ادامه داشت و از 116 آیتم شامل گفتوگو با مهمانان، موسیقی، ارتباط زنده و گزارش تشکیل شده بود، با کسب 75 درصد رضایتمندی پاسخگویان در حد «زیاد» و «خیلی زیاد» از جمله برنامههای موفق شبکه دو بود.
دیگر برنامههای شبکه دو سیما شامل «شهر به شهر» با 75 درصد رضایتمندی، «سفری دیگر» با 76 درصد رضایتمندی، «تاریخ از اینور» با 71 درصد میزان رضایتمندی و «جیب جیب» با 66 درصد رضایتمندی از برنامههایی بود که موفق شد نظر پاسخگویان را جلب کند.
«سه ستاره» ستاره شبکه 3
کارشناسان مرکز تحقیقات و سنجش افکار در بررسی برنامههای شبکه سه در هفته اول نوروز، روی 8 برنامه تمرکز کردند و از این میان؛ برنامه «سه ستاره» را که ویژه تحویل سال بود با حدود 40 درصد بیننده و بیش از 90 درصد رضایت (زیاد و خیلی زیاد) پربینندهترین برنامه شبکه سه گزارش کردند.
پس از این برنامه، سریال «قرعه» مورد توجه قرار گرفته است و نظرات پاسخگویان نشان میدهد، این سریال موفق شده است بیش از 80 درصد رضایت آنان را در حد زیاد و خیلی زیاد کسب کند.
برنامه «سمت خدا» هم که در نوروز با حال و هوای این ایام تهیه شده بود با حدود 30 درصد بیننده، رضایتمندی نزدیک به 90 درصدی مخاطبانش را در حد زیاد و خیلی زیاد به همراه داشته است. دیگر برنامه شبکه سه که جنبه سرگرمکننده نیز داشت «سه شو» بود که در این پژوهش مورد توجه بوده است. این برنامه نیز با نزدیک به 30 درصد بیننده بیش از 80 درصد رضایت آنان را در حد زیاد و خیلی زیاد کسب کرده است.
دیگر برنامههای نوروزی شبکه سه شامل آقای گزارشگر با 76 درصد رضایتمندی، «نوروز خانوادگی» با نزدیک به 80 درصد رضایتمندی، «میهمان ما باشید» با 78 درصد رضایتمندی، و «اقلیم» با 75 درصد رضایتمندی مخاطب در حد زیاد و خیلی زیاد به ثبت رسیدهاند.
براساس این گزارش، در میان برنامههای بررسی شده از شبکه چهار در هفته اول نوروز، برنامههای «صدبرگ»، «معرفت»، «فانوس»، «دلشدگان»(ویژه تحویل سال ) و «سیم و زر» جزو پربینندهترین برنامهها و با درصد رضایت بالای مخاطبانش همراه بودهاند.
آقای آتشنشان، پیشتاز شبکه 5
برنامههای شبکه 5 سیما نیز در بررسیهای این مرکز قرار گرفتند؛ «آقای آتشنشان» از برنامههای پربیننده شبکه پنج سیما بوده است که بالای 78 درصد رضایتمندی پاسخگویان را در حد زیاد و خیلی زیاد به دست آورده است.
این برنامه با استفاده از آیتمهایی مهیج و خلاقیت در طراحی مسابقه، مخاطبان زیادی را با خود همراه کرد.ویژه برنامه تحویل سال شبکه پنج سیما با نام «سالی نو» نیز جزو پربینندهترین برنامههای این شبکه بود و موفق شد 71 درصد رضایت مخاطبان خود را در حد زیاد و خیلی زیاد کسب کند.
برنامههای «پنج دری» با بیش از 65 درصد رضایت مخاطب در حد زیاد و خیلی زیاد، «روزآمد» با 67 درصد میزان رضایت و قاب سفید با 73 درصد رضایتمندی مخاطب جزو برنامههای موفق شبکه 5 بودهاند.
نسیم، صاحب پربینندهترینها
شبکه نسیم که امسال با چند برنامه پربیننده جزو پرطرفدارترین شبکههای سیما بود یکی دیگر از اهداف نظرسنجی کارشناسان مرکز پژوهش و سنجش افکار بود؛ بررسی برنامههای این شبکه در هفته اول نشان داد «خندوانه» با نزدیک به 62 درصد بیننده و 92 درصد رضایت مخاطب در حد زیاد و خیلی زیاد یکی از موفقترین برنامهها بهشمار آمده است.
«شب کوک» دیگر برنامه شبکه نسیم با بیش از 39 درصد بیننده موفق شد بالاتر از 90 درصد رضایت مخاطبان را در حد زیاد و خیلی زیاد کسب کند و پس از آن «دورهمی» با حدود 39 درصد بیننده توانست بیش از 89 درصد رضایت مخاطبان را در حد زیاد و خیلی زیاد به خود جلب کند. «شکرآباد» با 86 درصد رضایتمندی مخاطب، مسابقه «هوش برتر» با 84 درصد رضایتمندی مخاطب و «ویتامین خ» با 82 درصد رضایت مخاطب در حد زیاد و خیلی زیاد دیگر برنامههای شبکه نسیم بودند که در نوروز 95 خوب دیده شدند.
در میان 3 برنامه بررسی شده از شبکه آموزش در هفته اول نوروزهم برنامه «قند پهلو» با حدود 20 درصد بیننده و 84 درصد رضایت (زیاد و خیلی زیاد) پربینندهترین برنامه شبکه آموزش بهشمار آمده است.
«مشاعره دانشجویی»در این شبکه با 80 درصد رضایتمندی مخاطب در حد زیاد و خیلی زیاد دومین برنامه مورد توجه مردم بوده و ویژه برنامه تحویل سال با نام «اینک بهار» نیز در این شبکه جزو پربینندهترین برنامههای آن بهشمار میآید. از شبکه قرآن سیما 5 برنامه هدف نظرسنجی مرکز تحقیقات قرار گرفت که «مسابقه ستاره» موفق شد با 84 درصد رضایتمندی مخاطبانش در حد زیاد و خیلی زیاد، جزو موفقترین برنامههای این شبکه خود را نشان دهد.
برنامههای آرامش بهاری، چشم روشنی، هوای عید ویژه تحویل سال و آن سوی سراب دیگر برنامههای شبکه قرآن بودند که در نوروز 95 توانستند نظر مخاطبان خود را جلب کنند.
در شبکه افق، مسابقه «فرمانده» با 81 درصد میزان رضایتمندی در حد زیاد و خیلی زیاد و سریال «مردان سایه» با بیش از 82 درصد رضایتمندی در حد زیاد و خیلی زیاد موفقترین برنامههای این شبکه بودند.
از شبکه ورزش سیما نیز 4 برنامه در هفته اول نوروز بررسی شد؛ «مسابقه زنده ورزشی» بیش از همه نظر مردم را جلب کرد. این برنامه با درصد رضایتمندی بالای 91 درصد در حد زیاد و خیلی زیاد در نظرسنجی مرکز تحقیقات و سنجش افکار صداوسیما به ثبت رسیده است.
«نوروز فوتبالی» دیگر برنامه شبکه ورزش بود که با 89 درصد ابراز رضایت، جزو برنامههای پربیننده این شبکه بهشمار آمده و «کشتی ایرانی» و «تاریخچه المپیک» نیز جزو برنامههای پربیننده این شبکه ثبت شدند و در نهایت برنامه «مادر، کودک، تندرستی» در شبکه سلامت سیما با بیش از 92 درصد رضایت در حد زیاد و خیلی زیاد و برنامه «ضربان» با نزدیک به 90 درصد رضایت و «حال خوب» با نزدیک به 87 درصد رضایت از پربینندهترین برنامههای شبکه سلامت در هفته اول تعطیلات نوروزی بودند.
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
دانشیار حقوق بینالملل دانشگاه تهران در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
یک پژوهشگر روابط بینالملل در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتوگوی «جامجم» با نماینده ولیفقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران عنوان شد