شما سیر صعودی در کارتان داشتید. از تهیهکنندگی گرفته تا مدیریت گروه و حالا هم مدیریت شبکه. فکر میکنید مهمترین عامل دوام و موفقیت شما چه بوده است؟
اجازه بدهید برای پاسخ، از خود پرسش شروع کنم که انشاءالله این سیر، صعودی باشد. آن چه رخ میدهد بدون لطف پروردگار ممکن نیست. شاگردی کردن در محضر استادان فن، اعتماد مدیران محترم، اشتیاق من به شناخت دانش روز رسانهای و اعتقاد به فرآیند دائمی تعلیم و تعلم به این اتفاق منجر شده است.
با توجه به اهمیت کار در رادیو به عنوان یک رسانه فراگیر و اعتمادی که مردم به آن دارند، واقعا چند درصد از برنامهها و مطالب آن کارشناسی شده است؟
رادیو از گذشته تا امروز میان مردم به اعتبار علمی و عمیقتر بودن به لحاظ محتوا در مقایسه با سایر رسانهها اشتهار داشته است؛ بنابراین هر آنچه از این رسانه پخش میشود باید برنامهریزی شده، پژوهش شده و البته شنیداری شده باشد. اگر در مرحله برنامهریزی پژوهش مناسبی صورت نگیرد و از نتایج پژوهشها استفاده درستی نشود، به تبع آن این مدار تا پایان چرخه معیوب خواهد بود. پاسخ این سوال را در اعتماد مخاطبان و میزان شنوندگان برنامهها میتوان یافت.
رادیو تهران به عنوان یکی از پر مخاطبترین شبکههای رادیویی چه میزان مخاطب دارد؟
شبکه رادیویی تهران طبق آخرین نظرسنجی سازمان صدا و سیما در شهر تهران سال گذشته رشد مخاطب داشته است. گذشته از آن با توجه به اینکه رادیو تهران تنها شبکه رادیویی اطلاعرسان در حوزه ترافیک پایتخت و نیز رخدادهای استان تهران است، مخاطبان پایتخت برای دریافت این اطلاعات و اخبار، مراجعه بسیاری به این شبکه رادیویی دارند.
برای حفظ مخاطبان فعلی و جذب مخاطبان جدید چه برنامههایی را عملیاتی کردهاید؟
تغییر جدول پخش بر مبنای پژوهشهای متعدد جامعهشناختی و جمعیتشناختی مخاطب در استان تهران صورت گرفته است. وضع موجود بررسی و توفیقات پیشین شبکه و علل آن گردآوری شده است. چشمانداز و برنامه راهبردی جدید برای شبکه رادیویی تهران بر مبنای آخرین تحولات و برنامهریزیهای سازمانی ترسیم و اتاق فکر از مجموعه سرمایه انسانی شبکه رادیویی تهران تشکیل شده است. فراخوان طرح و بررسی 106 طرح برای برنامههای جدید و در نهایت عملیاتی کردن برنامهریزیها، فعالیتهای عمده مجموعه رادیو تهران در طول هشت ماه از دیگر برنامهها بوده است.
ارتقای کیفی و تعمیق محتوا نیز به عنوان یک اصل از ابتدا در دستور کار شبکه بوده است و میتوان گفت افزودن برنامههای جدید با تنوع ساختار، قالب و محتوای مورد نیاز و علاقه مخاطبان، تقویت برنامههای مورد اقبال گذشته، بهره بردن از منابع آرشیوی غنی شبکه رادیویی تهران و آرایش جدول پخش بر پایه نتایج مطالعات جمعیتی و جامعهشناختی حوزه مخاطب، راهکارهای شبکه برای حفظ مخاطب موجود و جذب مخاطب جدید است.
برای شنیده شدن صدای تهرانیها در رادیو تهران چه تدابیری اندیشیدهاید؟
توجه به تعامل با مخاطبان رادیو تهران به عنوان سرمایه، یکی از مهمترین نکات در تنظیم برنامه شبکه است. رویکرد و مدت زمان برنامه «صبح تهران» با هدف تعامل با مخاطب تغییر کرد. برخی بخشهای اطلاعرسانی صدای شهر رادیو تهران نیز از یکسویه به دوسویه تبدیل شده است. برنامه «به همین راحتی» که صددرصد تعاملی با مخاطب است در ساعت اوج مخاطبان در صبحگاه به گواه پژوهشها، به جدول پخش افزوده شده است. ردیف مشخصی به انعکاس نظر و مشکلات مخاطبان و ردیف دیگری به پیگیری مطالبات از مسئولان اختصاص داده شده است. برنامه مسابقه عصرگاهی «صددرصد» با تغییر شکل، محتوا، مدت زمان و زمان پخش به برنامه 021 تبدیل شد. برنامه ویژه شهرستانهای استان تهران با عنوان «همسایه سلام» نیز با همین نگرش به برنامه «اینجا تهران است» تغییر یافت. برنامه و صفحه اینترنتی دیگری نیز با عنوان «از رادیو تهران بپرسید» طراحی شد که در آن به هر سوال مخاطبان توسط همکاران، کارشناسان و مسئولان پاسخ داده میشود.
یکی از ابتکارات رادیو تهران نیز راهاندازی اتوبوس «صدای همدلی» در سال 94 بود که همکاران ما با این اتوبوس به میان مردم رفتند و همدل و همراه آنان به تولید برنامه پرداختند. بیگمان این ابتکار به دیده شدن رادیو و مخاطبان بسیار کمک کرد. برنامه محیطی «رادیوها روشن» نیز ابتکار دیگری است که هر جمعه در یکی از مناطق شهر تهران میان مخاطبان برنامه اجرا میکند.
تا چه میزان به تنوع موضوعات در برنامههای رادیو تهران توجه میشود؟
در رادیو تهران مجموعه برنامههای مهم و جذاب برای مخاطب در نظر گرفته شده است. این تنوع برنامهای و تاکید بر حفظ کیفیت در تمامی برنامهها پیگیری میشود. میزان مخاطبان فعلی، اقبال مخاطبان به برنامهها و نیز نتایج ارزیابیهای مرکز نظارت و ارزیابی سازمان صدا و سیما موید این نکته است. همچنین برنامهها با همت و تلاش برنامهسازان شبکه رادیویی تهران تهیه و تولید میشوند. احترام به مخاطب، استفاده از پژوهش برای تولید برنامهها، کارگروهی و خالصانه عوامل برنامهساز از یک سو و اعتماد و مهر مخاطبان باعث رونق برنامهها شده است.
به نظر شما رادیو همچنان شنیده میشود؟
بله، معتقدم تا وقتی حس شنیدن برقرار است و همکاران رادیو تلاش خود را برای شناخت و تعامل با مخاطب به کار میبرند، رادیو شنیده میشود که این هر دو بحمدالله وجود دارد.
فاطمه عودباشی
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
دانشیار حقوق بینالملل دانشگاه تهران در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
یک پژوهشگر روابط بینالملل در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتوگوی «جامجم» با نماینده ولیفقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران عنوان شد