به گزارش جام جم آنلاین به نقل از خانه ملت، نمایندگان در نشست علنی صبح امروز (سهشنبه، 24 فروردین) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی بخش درآمدی جزئیات لایحه بودجه 95 کل کشور و تبصره 14 با پیشنهاد الحاق یک بند به تبصره مذکور با 132 رأی موافق، 29 رأی مخالف و 6 رأی ممتنع از مجموع 201 نماینده حاضر در صحن موافقت کردند.
احمد توکلی نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی به عنوان پیشنهاد دهنده بند مذکور با تأکید بر اینکه شفافیت در اقتصاد به کاهش مفاسد کمک می کند گفت: سوخت یک امر سرنوشتساز در اقتصاد بوده اگر بتوانیم مصرف آن را در بنزین کم کرده و در گازوئیل به شکل صحیحی مدیریت کنیم به کاهش آلایندگی و ترافیک کمک کرده ایم.
وی افزود: با هدفمند کردن مصرف سوخت بهره وری افزایش یافته از این رو کارت سوخت کمک بسیار بزرگی به کشور در جهت مدیریت اقتصادی می کند.
توکلی با بیان اینکه کارت سوخت بهترین اطلاعات را در اختیار نیروی انتظامی و دستگاه های امنیتی قرار می دهد افزود: با وجود کارت سوخت پرمصرف ها به سادگی شناخته می شوند.
عضو کمیسیون برنامه،بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی یادآور شد: با وجود کارت سوخت می توانیم به بسیاری از اطلاعات از جمله سن خودرو و مالک آن دسترسی پیدا کرد از این رو تداوم استفاده از آن ضروری است.
بند 202 – دولت مکلف است حداکثر چهارماه پس از تصویب این قانون کلیه وسایل نقلیه سبک و سنگین اعم از بنزینی، گازوئیلی و دوگانه سوز را که کارت هوشمند سوخت ندارند، به این کارت مجهز نماید و از آن تاریخ، عرضه هرگونه سوخت به کلیه وسایل نقلیه صرفا با استفاده از کارت مذکور و براساس احکام زیر مجاز است.
1- وسایل نقلیه ای مشمول دریافت کارت هوشمند سوخت خواهند شد که دارای برگ معاینه فنی و بیمه نامه شخص ثالث بوده و عوارض سالانه خودرو را نیز پرداخت نموده باشند.
2- هزینه واگذاری کارت هوشمند سوخت از مالک خودرو دریافت خواهد شد.
3- قیمت انواع سوخت برابر قیمت آنها در پایان سال 1394 خواهد بود. همه انواع سوخت تک نرخی خواهد بود.
4- در صورتی که وسیله نقلیه ای با استفاده از کارت سوخت جایگاه، سوخت گیری نماید، علاوه بر پرداخت بهای سوخت، به میزان قیمت تمام شده سوخت به عنوان عوارض استفاده کارت سوخت جایگاه از صاحب وسیله نقلیه دریافت خواهد شد.
5- از تاریخ الزامی شدن استفاده از کارت هوشمند سوخت موضوع صدر این تبصره، دولت مکلف است از مصرف کنندگان بنزین بیش از مقدار پایه تعیین شده و به صورت پلکانی، عوارض انتشار آلایندگی، عوارض استفاده از زیرساخت های کشور اعم از جاده ها و خیابان ها و تأسیسات مربوط و عوارض ایجاد ترافیک، به روش مذکور در بند 5 دریافت نماید.
6- متوسط مقدار مصرف ماهانه بنزین برای یک بار و براساس هر یک از انواع وسایل نقلیه با تعداد سیلندهای مشابه (یک تا شش سیلندر) به عنوان پله ا ول تعیین می گردد و پلکان های بعدی به مقدار 40 لیتر به پله ماقبل اضافه می گردد.
برای هر لیتر مصرف مازاد در پله اول نسبت به مقدار مصرف پایه 5000 ریال و در پلکان های دوم و سوم به ترتیب 7500 و 10000 ریال و مازاد بر مصرف 180 لیتر در ماه، قیمت تمام شده بنزین از مصرف کننده به عنوان عوارض موضوع بند 4 فوق دریافت خواهد شد.
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
دانشیار حقوق بینالملل دانشگاه تهران در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
یک پژوهشگر روابط بینالملل در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتوگو با امین شفیعی، دبیر جشنواره «امضای کری تضمین است» بررسی شد