به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، دکتر محمد سرافراز در دیدار با رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایعدستی و گردشگری و معاونان این سازمان با اشاره به شرایط پس از برجام گفت: با توجه به شرایط به وجود آمده و افزایش رفت و آمدهای کشورهای خارجی، گردشگری بیشتر شده است . البته به این موضوع واقفیم که گردشگران خارجی بیشتر تخصصی هستند و با نگاه خاص گردشگری مانند گردشگری اسلامی و کویرگردیبه ایران میآیند. رئیس رسانه ملی افزود: پرداختن به موضوع گردشگری و ظرفیتهای آن در معاونتهای مختلف مدنظر بوده است و امیدواریم با همکاریها و تعامل بیشتر نتایج مطلوبی در پی داشته باشد. وی گفت: اگر گردشگری به عنوان یک کار جدید با افق و برنامهریزی بلند مدت و یک طرح ملی در نظر گرفته شود، باید سرمایهگذاریهای بلندمدت در آن انجام شود و نتیجهبخش باشد.
لزوم فراهم شدن زیرساختهای گردشگری
سرافراز افزود: زیرساختهای گردشگری باید فراهم شود؛ زیرا هنگامی که یک گردشگر به ایران میآید باید هم نیازهای اطلاعرسانی وی درباره جغرافیای کشور فراهم باشد و هم اطلاعات تاریخی به اضافه محل اقامت و دیگر نیازهای او سنجیده شود و پیش از هر موضوعی باید چهره مناسبی برای کشور برایش ترسیم شود. وی با اشاره به این که ضرورت معرفی ایران از بدو تاسیس شبکه پرستیوی در دستور کار این شبکه تاکنون بوده است، گفت: اغلب گردشگران خارجی تصویری مغشوش و نادرست از ایران داشتند و تا چند سال گذشته نیز این تصویر غلط وجود داشت؛ کارهای زیادی برای معرفی ایران در شبکهها و فضای مجازی صورت گرفته تا این که بتدریج چهره واقعی ایران نمایان شده است.
رئیس رسانه ملی با تاکید بر این که در افقی درازمدت باید معرفی بهتر ایران در دستورکار و در پروژهای تعریف شود، گفت: باید از ظرفیتهای داخلی، برون مرزی و همچنین دیگر رسانهها در این زمینه بهره گرفت و البته در این زمینه به زبانهای انگلیسی، عربی، اسپانیایی و فرانسه که پرتکلمترین زبانهاست، برنامه ساخت.
رئیس رسانه ملی تصریح کرد: ما ملزم به استفاده از روشهای جدید تبلیغی برای معرفی ایران اسلامی هستیم که تاثیر مثبت داخلی و خارجی خواهد داشت و در این زمینه اینفوگرافی میتواند به کمک بیاید و ارائه اطلاعات به صورت گویا و جذاب همراه با جاذبههای گردشگری و تبیین ظرفیتهای آن میتواند موثر واقع شود.
وی تاکید کرد: البته ظرفیتها و محدودیتهایی برای رسانه ملی باید دیده شود؛ زیرا همه سازمانها و نهادها از صدا و سیما توقع دارند، اما تا جایی که بتوانیم، برای تبلیغ و معرفی ظرفیتها و جاذبههای تاریخی ایران استفاده میکنیم. رئیس رسانه ملی با اشاره به این که بودجه دولت به صدا و سیما تنها 60 تا 70 درصد حقوق این سازمان را شامل میشود، گفت: اگر زمانی بسیاری از اقدامات با کمک دولت انجام میشد، اما امروز این بودجه تنها قسمتی از نیازها را شامل میشود.
سرافراز تاکید کرد: برای تبلیغ و معرفی ایران، مشارکت و تعامل بیشتر نیاز است و در یک بسته کامل قابل بررسی است و برپایی نشستهای دورهای در این زمینه راهگشا خواهد بود.
توجه به گردشگری در اقتصاد مقاومتی
مسعود سلطانی فر،معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان گردشگری نیز در این دیدار ضمن اشاره به همکاری ارزنده صداوسیما با سازمان میراث فرهنگی در مناسبتهای مختلف گفت: پرداختن به موضوع گردشگری و معرفی جاذبه های آن با توجه به نیازهایی که در این بخش داریم ضرورتی است که هم در فرآیند توسعه اقتصادی مطرح است و هم با توجه به تحقق اقتصاد مقاومتی می تواند بیشتر مورد توجه قرار گیرد.
سلطانی فر گفت: تراز گردشگر خارجی ما اکنون منفی است یعنی حدود شش میلیون و 600 هزار گردشگر ایرانی به خارج سفر کردند و پنج میلیون و 200 هزار نفر گردشگر خارجی به ایران آمدند که البته آمار سفر خارجی ایرانیان در اربعین حسینی گردشگری مطلوبی به حساب می آید و هدف گذاری ما این است که گردشگران را ساماندهی زمانی و مکانی کنیم و با ارائه خدمات مطلوب بخش گردشگری داخلی را رونق بخشیم.
وی افزود: ما معتقدیم برای پیشبرد اقتصاد مقاومتی باید از ظرفیت های گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی بهره ببریم و حاضریم در این زمینه بویژه در امر تبلیغ با بخش خصوصی وارد عمل شویم و در این زمینه برای تولیدات بیشتر در رسانه ملی بویژه در بخش برون مرزی خواستار تعامل و همکاری هستیم.
وی اقدامات رسانه ملی در زمینه معرفی جاذبه های تاریخی و گردشگری ایران را مورد تائید سازمان میراث فرهنگی و گردشگری دانست و گفت: رویکرد صدا و سیما، رویکرد خوبی است و ما انتظارات زیادی داریم و امیدواریم با تعامل بیشتر و ایجاد کمیته کاری در این زمینه به اهداف مشترک نائل شویم.
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
گفت وگوی اختصاصی تپش با سرپرست دادسرای اطفال و نوجوانان تهران:
بهروز عطایی در گفت و گو با جام جم آنلاین:
گفتوگوی «جامجم» با حجتالاسلام محمدزمان بزاز از پیشکسوتان دفاع مقدس در استان خوزستان