به گزارش جام جم آنلاین محمد بیاتیان کارشناس اقتصادی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان ، اظهار کرد: ظاهر خودروهای چینی زیبا و به برخی از آپشن ها مجهز هستند و از طرفی دیگر قدرت خرید مردم به خودروهای لوکس با کیفیت نمی رسد به همین دلیل به سراغ خودروهای بی کیفیت چینی می روند.
بیاتیان گفت: دولت قصد دارد به نوعی نیازهای قشرهای پایین و کم درآمد جامعه را تامین کند، اما واردات خودروهای بی کیفیت چینی بزرگترین ضربه و زیان را به صنعت خودروسازی کشور وارد می کند.
وی افزود: این موضوع یک زنگ خطر برای صنعت خودرو سازی کشور است زیرا سلامت جامعه را به خطر می اندازد و در آلودگی هوا, تصادفات و ایمنی ها تاثیرگذار است.
این کارشناس اقتصادی عنوان کرد: اگر فشاری که به خودروسازان داخلی برای بالا بردن کیفیت خودروها وارد می شود؛ برای جلوگیری از واردات خودروهای چینی اعمال می شد قطعا شاهد ورود این لوکس های به ظاهر با کیفیت نیودیم.
بیاتیان تصریح کرد: سال گذشته معاون وزیر صنعت, معدن و تجارت در خصوص توقف واردات خودروهای چینی به این شرکت ها اولتیماتوم داد و قرار شد با این شرط اجازه ورود به کشور را داشته باشند که حداقل 40 درصد از این خودروها در داخل ساخته شوند البته این موضوع به واقعیت تبدیل نشده است.
وی در ادامه یادآور شد: البته در حال حاضر با سیاستی که دولت برای مشارکت با برخی از شرکت های اروپایی و فرانسوی در پیش گرفته امیدواریم شاهد واردات خودروهای با کیفیت و همچنین قیمت پایین باشیم تا از این طریق خودروهای بی کیفیت را از بازار خارج کنیم.
بیاتیان در پایان سخنانش تصریح کرد: در حال حاضر اگر کسی خودروی چینی خریداری کند تقریبا صاحب اول و آخرش خودش است و این خودروها معمولا دست دوم خرید و فروش نمی شوند که البته این از نقض سیاست گذاری دولت است.
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
دانشیار حقوق بینالملل دانشگاه تهران در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
یک پژوهشگر روابط بینالملل در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتوگو با امین شفیعی، دبیر جشنواره «امضای کری تضمین است» بررسی شد
قیمت ایرانی بالاتر از خودروی چینی واپشنهای خودروی چینی بالاتر از خودروی ایرانی
و مسئولین پر مدعای ایرانی
من خودم خودرو ام وی ام دارم تجربه ی من در استفاده از محصولات داخلی پراید و 206 و پرشیا هستش .
واقعا كیفیت خودروی چینی از هر خودرویی كمتر باشه از محصولات زیر پنجاه میلیون داخلی خیلی بهتره.با یه تحقیق ساده متوجه میشید كه این محصولات صد در صد چینی نیستند و طراحی موتور و پلتفرم رو با شركت های معتبر انجام میدن .من خودم وقتی می خریدم خیلی ها میگفتن نخر ضرر می كنی ولی بعد از خرید و اینكه همه ی اونها با یك بار سوار شدن گفتن كه از خودروهای داخلی بهتره نسبت به قیمتش.
نكته ی بعد طراحی های شركت چری برای 2013 و 2007 و ایناست نه اینكه شما هنوز تو پراید 1980 گیر كردید.
جالبه شركت چری از سال 1999 وارد تولید خودرو شده و ایران خودرو با این همه ادعا از قبل انقلاب تا سالها بعد از انقلاب تو پیكان گیر كرده بود .سایپا هم كه پراید محصول اسطوره ایشه این شركت از سال 1999 به جایی رسیده كه محصولاتش رو الان در هند و روسیه و آمریكای جنوبی و آفریقا و تركیه و ایران و تعدادی از كشورهای اروپایی صادر می كنه شماها با این همه ادعا چی؟ آیا كشور چین فضا را برای شركت چری انحصاری كرد؟ آیا برای فروش و خالی كردن انبارهای این شركت وام های آنچنانی كه دولت برای خالی كردن انبارهای پر شما جوری كه با گوگل ارس انبارهاتون رو میدیدی جای سوزن انداختن نبود داد ، دولت چین هم له این شركت داد؟ با این همه حمایت و انحصار بعد از این همه سال شما كجایید؟
ایران خودرو رو با شركت كیا مقایسه می كنم تقریبا ار نظر تاریخی فعالیتشون تقریبا نزدیك به همه الان كیا كجا و شما كجا؟؟؟؟؟؟؟
كیا امتیاز پراید رو وقتی به سایپا فروخت تقریبا پراید جز محصولات پردرامدش بود (به پاس قراردادش با ایران ) اونا الان كجا هستند سایپا تو همون پراید گیر كرده پرایدی كه در سال 1986 امریكا بعد یكسال به علت ایمن نبودن از جاده ها جمعش كرد البته در آمریكا با نام مزدا 121 فروخته میشد.
محصولات دو خودروساز ایرانی در قیمت حدود پنجاه میلیون :
پراید ( با صدتا مدل عجیب غریبش)- پژو 405 (با مدل های من در آوردیش ) - پژو 206-پژو 206 اس دی _ سمند - تیبا - ساینا (تیبا در لباس شیر )- رانا - دنا - تندر
كدومشون صد در صد ایرانیه؟كدومشون صد درصد خارجیه؟؟؟
تولیداتی در برزخ!! نه حاصل طراحی ایرانین نه كیفیت شركت خارجی اصلی رو دارن مثل پژو كه فقط اسمش روشه هیچیش كیفیت فرانسه رو نداره .
نكته ی بعد همه قطعه سازها از شركت های خودرو ساز از بابت واردات قطعات بی كیفیت چینی به علت ارزان بودن، گله مندن و عمده ی قطعات به كار گرفته شده در تولیدات داخل چینی هستن اگر بده و بی كیفیت چرا با چین خودتان وارد قرارداد میشید؟
جام جم خواهشا منتشر كن.