به گزارش جام جم آنلاین از خبرگزاری صداوسیما، عباس آخوندی در برنامه نگاه یک شبکه اول سیما با موضوع مسکن و حمل و نقل درباره ارزیابی اقدامات یکسال گذشته در این حوزه ها افزود: اتفاقات مهمی در این حوزه ها صورت گرفته است و در حوزه حمل و نقل بزرگترین اتفاق موضوع هوانوردی است و درسایر حوزه ها نیز اتفاقات مهم و خوبی صورت گرفته است.
وی گفت: موفق شدیم در بحث ایرباس موضوع تامین مالی آن را نهایی کنیم که پیشرفت بسیار بزرگیست و قراردادمان با ایرباس در مراحل نهایست به طوری که بعد از ماه آگوست نمایندگان آنها به ایران می آیند و قرارداد نهایی می شود.
وزیر راه و شهرسازی افزود: با این حال همچنان منتظره تائیدیه سازمان اوفک (OFAC) هستیم البته از آنجا خبرهای مثبتی رسیده است که ان شاالله به زودی مجوز افک داده خواهد شد.
آخوندی گفت: همچنین دو بار نمایندگان شرکت بوئینگ به ایران آمدند و پیشنهاداتشان را ارائه کردند و مذاکرات به خوبی پیش می رود و امیدواریم قبل از پایان سال 2016 هواپیماها وارد کشور شود البته عاملی در این بین وجود دارد که در کنترل ما نیست و آن اوفَک است، چنانچه بوئینگ و ایرباس در اسرع وقت مجوز اوفک را بگیرند مسائل نهایی می شود.
وی در پاسخ به این سؤال که با توجه به رفتارهای کارشکنانه آمریکا این قرارداد چقدرعملی می شود گفت: ما موظف هستیم به مذاکرات تکیه کنیم و فضا فضای مثبتی است و طرف ها تعهد کردند البته سیاست دنیا پیچیده ای دارد و باید ببینیم در عمل چه می شود.
وزیر راه و شهرسازی در بخش دیگر سخنانش درباره حمل و نقل ریلی و راه آهن نیز گفت: در راه آهن تسهیلات خوبی گرفتیم و اقدامات خوبی انجام شده است.
آخوندی با بیان اینکه اکثر خطوط راه آهن موجود یک خطه بوده اند، افزود: برای افزایش ضریب بهره وری ناوگان حدود 2 هزار کیلو متر خط دوم و در بعضی جاه ها خط سوم و چهار اجرایی شده که با همین عدد می توان نرخ بهره وری را از ظرفیت 25 میلیون تن به 42 میلیون تن در سال افزایش داد.
وی افزود: تا پایان امسال 820 کیلومتر به بهره برداری خواهد رسید و ظرفیت راه آهن با همین اقدام حدود 80 درصد افزایش می یابد که نمونه آن را در مسیرهای بافت ، اصفهان ، اهواز ، اندیمشک و تربت حیدریه دید.
آخوندی گفت: با توجه به اهمیت خطوط حومه ای 700 کیلومتر از این خطوط تعریف شده از جمله تهران به قزوین، تهران به گرمسار، تهران به قم و مشهد به کاشمر که بخش عمده ای از آنها اجرا شده است به طوری که تا پایان امسال 600 کیلومتر آن به بهره برداری می رسد.
وزیر راه و شهرسازی افزود: پارسال 4و هشت دهم میلیون نفر درحومه تهران و بقیه مراکز کلان شهرها با این خطوط جابه جاشدند و امسال این رقم به 7 میلیون نفر می رسد و هدفمان جابه جایی 25 میلیون مسافر در سال با این خطوط ریلی است.
آخوندی در خصوص نوسازی و بازسازی خطوط شبکه ریلی کشور نیز گفت: برخی از این شبکه ها همچون خطوط جنوب 60 سال است که بازسازی نشده اند که بازسازی اساسی 726 کیلومتر آن مدنظر است و مقرر شده است 300 کیلومتر آن امسال تمام شود و بقیه سال آینده اجرایی شود.
وزیرراه و شهرسازی در خصوص قرارداد با ذوب آهن گفت: سالهاست که موضوع تامین ریل توسط ذوب آهن اصفهان مطرح بوده و البته قرارداد هم بسته شده که قرار بود اول مرداد ریل را دریافت کنیم که هنوز دریافت نشده است امیدواریم ذوب آهن به وعده خود عمل کند و با این وضع هر چی ذوب آهن ریل تولید کند یکجا آن را می خریم.
آخوندی افزود: در بحث ناوگان ریلی کلا بخش خصوصی کار می کند اما در بخش زیرساخت ها چون هزینه زیادی دارد و چنانچه بخواهیم هزینه آن را به قیمت تمام شده سرشگن کنیم آنوقت فشار به مردم می آید از آن رو در بخش دولتی کار انجام می شود.
وی با بیان اینکه درحوزه مسافری بنا داشتیم چهره خطوط را عوض کنیم بطوری که بتوانند با دنیا رقابت کنند گفت: اکنون در تهران پنج قطار پنج ستاره داریم و اخیراٌ نیز سیستم کیترینک و آشپزخانه ای را که همه استاندارد بین المللی را داشت افتتاح کردیم.
وزیرراه و شهرسازی افزود: پارسال 150 واگن بالای 55 سال را از خط خارج کرده ایم و امسال هم 350 واگن که عمری بالای 45 سال دارند کنار می گذاریم و امیدواریم سال آینده نیز قطارهای بالای 35 سال را از خطوط خارج کنیم و جایگزین آنها قطارهای نوع و جدید شود.
آخوندی با اشاره به اینکه در قطارهای پنج ستاره امکان استفاده از اینترنت و سیستم های نمایشی در طول سفر است گفت: پیگیری می کنم تا در همه انواع قطارها دسترسی به اینترنت فراهم شود و موجب رفاه بیشتر مسافران شود.
وی به سرعت قطارها نیز اشاره کرد و گفت: سرعت آنها بسیار خوب شده بطوری که مسیر تهران مشهد را که بیشتر از 12 ساعت می پیمودند اکنون به 10 ساعت رسیده البته این افزایش سرعت با ضریب امنیت نیز همراه است.
آخوندی افزود: در خصوص قطارهای سریع السیر که بالاترین فناوری را درحوزه ریلی دارند بعد از برجام قرارداد آن را با چین بستیم و پس از آن ال سی باز شد و کارگاه ها فعال شدند.
وی گفت: قطار سریع السیر در مسیر تهران، فرودگاه امام و اصفهان راه اندازی می شود که طول این مسیر با این قطارها به دوساعت کاهش می یابد.
آخوندی افزود: این قرارداد چهارساله است و اکنون چینی ها کارهای آن را انجام دادند و کارگاه ها فعال شده است.
وزیرراه و شهرسازی گفت: درحوزه ریل امسال 820 کیلومتر خط جدید داریم، 630 کیلومتر خط حومه ای، 300 کیلومتر نوسازی و بازساز خطوط شبکه ای و 280 کیلومتر بهسازی این خطوط را داریم.
آخوندی افزود: کنترل اتوماتیک کامل قطار موضوع مهم و با اهمیت است که موفق به انجام آن شدیم و درحقیقت با آن ضریب ایمنی مسافران بالا رفته است.
وی در ادامه گفت: ترانزیت ریلی طی یک سال اخیر سه برابر شده است امیدواریم امسال 200 واگن باری جدید و 230 واگن مسافری جدید و پنجاه دستگاه لوکوموتیو توسط بخش خصوصی داشته باشیم.
وزیر راه و شهرسازی در خصوص حوزه جاده ای نیز گفت: پارسال 12 هزار کیلومتر روکش آسفات داشتیم و امسال امیدواریم 15 هزار کیلومتردیگر روکش کنیم هنچنین هزارو 70 کیلومتر بزرگراه افتتاح می کنیم که در هفته دولت بیش از 400 کیلومتر آن در سراسر کشور افتتاح می شود.قطعه یک آزاد راه تهران شمال نیز بهار سال 96 به بهره برداری خواهد رسید.
وی همچنین درخصوص راه های روستایی نیز گفت: 8 هزارو 900 کیلومتر راه روستایی راه ساخته شده و یا روکش آسفات شده است و با این حساب میزان دسترسی روستاییان به راه از 85 درصد به 91 درصد افزایش یافته است که امیدواریم این رقم به 95 درصد افزایش یابد.
آخوندی به ظرفیت بنادر نیز اشار کرد و گفت: 180 میلیون تن ظرفیت بنادر کشور بود که اکنون با 16 درصد افزایش به 209 میلیون تن رسیده است که البته این جدای از امکانات پشت بندری و تجهیزات مورد نیاز بوده است.
وی با بیان اینکه در چابهار ظرفیت بندری 2و نیم میلیون تن بود گفت: فاز اول آن از طریق محل صندوق توسعه ملی با تسهیلات 430 میلیون تنی سرمایه گذاری شده و ظرفیت آن در همین فاز به 8 و نیم میلیون تن افزایش یافته است و همزمان قراردادی با هندی ها بسته شده تا بندر چابهار ورودی و کریدور جنوب به شمال شود.
وزیر راه و شهرسازی پیمانکاران وابسته به وزارت راه و شهر سازی را هسته اصلی توسعه پروژه های داخلی دانست.
عباس آخوندی ادامه داد: پیمانکاران شاغل در پروژه های کشور که عمدتا ایرانی و فقط 5 درصد ازْآنها خارجی هستند مهمترین و پرقدرت ترین بازوی وزارت راه و شهر سازی هستند.
او گفت: با اهتمام پیمانکاران خدوم و وظیفه شناس سال قبل موفق به کارکرد 7 هزار میلیارد در وزارت راه شدیم که از آن مبلغ 2 هزار و 300 میلیارد تومان توسط بودجه کشور 2 هزار و 400 میلیارد تومان از اسناد خزانه و 3 هزار میلیارد تومان از انتشار اوراق مشارکت حاصل شد البته حجم کار انجام شده بیش از این مبالغ بوده است.
ْآخوندی با بیان اینکه روزانه حدود هزار و 50 پرواز در آسمان کشور انجام می گیرد و کنترل این پروازها کار بسیار سختی است گفت: طبق قوانین کار جهت ارتقا سطح خدمات جانبی همکارانم در وزارت راه و شاخه های زیر مجموعه آن کمی کم کاری کرده ایم اما تا حد ممکن تلاش شده که قدردان زحمات آنها باشیم.
او افزود: تا به حال هیچ دریافت کننده حقوق نجومی ای در مجموعه ما دیده نشده زیرا نظارت های درستی صورت می پذیرد.
وزیر راه و شهر سازی دو عامل موثر در کاهش فساد در کشور را ایجاد رقابت و انتشار شفاف و دقیق اطلاعات بیان کرد.
آخوندی ادامه داد: آغاز استثنائات شروع کننده واژه فساد است که در مقابل آن هر قدر رقابت شفاف تر و اطلاع رسانی دقیق تری صورت پذیرد و ممیزی ها حذف شود به کاهش فساد کمک خواهد کرد.
او تصریح کرد: فساد را با کنترل اداری نمی توان مهار کرد زیرا هر جا کنترل اداری انجام شود یقین بدانید که در پس آن فساد دیگری گنجانده شده است.
وزیر راه و شهر سازی در بیان اقدامات شفاف سازانه در وزارت راه و شهرسازی به راه اندازی و توسعه سامانه های 141 جهت بازدید از وضعیت جاده ها و سامانه مسکن به منظور شفاف سازی اعداد و ارقام معاملات ملک و مسکن در کشور اشاره کرد.
آخوندی میزان معاملات پنج ماهه نخست امسال نسبت به سال گذشته را همراه با 24 درصد رشد بیان کرد.
وی همچنین از رشد 89 درصدی تسهیلات بانک مسکن و در مجموع رشد 10 درصدی شاخص کل مسکن در پنج ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر داد.
وزیر راه و شهر سازی گفت: به منظور افزایش قدرت خرید مردم تسهیلات مسکن 20 میلیون تومانی را به 160 میلیون تومان ارتقا دادیم و این تسهیلات ابتدا به خانه اولی ها و بعد به بافت های میانی و ناکارآمد شهری تعلق گرفت.
آخوندی حاصل این مشوق مردمی را ثبت نام و اقدام 65 هزار خانواده به ارزش بیش از هزار و 300 میلیارد تومان و به منظور دریافت تسهیلات مسکن بیان کرد.
وی ادامه داد: کسانی که برای دریافت این تسهیلات اقدام کرده اند می توانند هر شش ماه یک بار یک برابر پس انداز خود را تسهیلات دریافت کنند. در سطح کلان اقتصادی پس انداز مردم به عنوان منبع مالی کلان برای دولت محسوب می شود.
وزیر راه و شهرسازی گفت:ما بر آنیم که نرخ تمام شده پس انداز برای بانک ها هم ارزان تر شود و درصورت تایید بانک مرکزی این رقم از 11 درصد به 9 درصد برسد.
او با فرض اینکه متوسط قیمت ملک در تهران متری 4 میلیون تومان است، افزود: با دریافت تسهیلات 160 میلیون تومانی هر فرد می تواند به راحتی آپارتمانی 70 متری خریداری کند.
وزیر راه و شهر سازی با قبول اینکه مدت باز پرداخت 12 سال برای برخی مشکل است گفت: قصد داریم این زمان را به 15 سال برسانیم البته با تایید نظام بانکی کشور.
آخوندی ادامه داد: طبعا با اضافه شدن زمان بازپرداخت، مبلغ هر قسط هم کاهش پیدا می کند و به این ترتیب فشار کمتری در جیب مردمی که قصد دریافت تسهیلات دارند احساس می شود.
وی در مورد وضعیت مسکن مهر هم افزود:تاکنون 710 هزار واحد از تعداد یک میلیون واحدی که در تعهد وزارت راه و شهر سازی بوده است تحویل گردیده و حدود 230 هزار واحد دیگر در مرحله پایان است.
وزیر راه و شهر سازی پیشرفت واحدهای باقی مانده را بیش از 80 درصد اعلام کرد و گفت: از نظر ما بخش اعظم کار انجام شده و فقط خدمات شهری همچون مدرسه، کلانتری، مسجد و مرکز بهداشت باقی مانده است.
آخوندی ادامه داد: در زمینه تامین خدمات شهری تا کنون حدود 20 مدرسه، 36 کلانتری، 251 مسجد و 33 مرکز بهداشت تحویل داده شده است.
وی درباره بی نظمی در تلاطم اجاره بها در ماه های اخیر گفت:وقتی امکان خرید بالا برود رقم اجاره بها هم بالا خواهد رفت ما برای این موضوع افزایش عرضه را یک نوع راه حل در نظر گرفته ایم که بتواند تعادل را به بازار برگرداند.
یک کارشناس روابط بینالملل در گفتگو با جامجمآنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
همینجوری اگر ماهی ی بار وعده بدید تا پایان دولت یازدهم ایشالا به 20هزار میرسه