به گزارش جام جم آنلاین ، وارتبورگ ۳۵۳ در روزگاری که هر شهروندی از سایه خودش هم می ترسید ، دستاوردی عظیم و افتخار بزرگ مهندسی برای حکومت پلیسی جمهوری دموکراتیک آلمان ( آلمان شرقی) محسوب میشد و حتی توانستند آن را به بازار های کشورهای بلوک شرق ، بریتانیا ، قبرس ، آفریقای جنوبی و مالت صادر کنند.
تولید این سدان کمونیست!! از سال 1966 شروع شد و تا سال 1991 ادامه داشت. هرچند که از سال 1985 مدیران کارخانه EMW - Wartburg تصمیم گرفتند با فیس لیفت قسمت دماغه این اتومبیل کمی نوآوری به خرج دهند.
این خودرو از یک پیشرانه دوزمانه سه سیلندر 1 لیتری با 58 اسب بخار قدرت و 106 نیوتن متر گشتاور بهره می برد که در آن زمان می توانست تا 155 کیلومتر در ساعت سرعت بگیرد و شتاب 0 تا 100 کیلومتر آن معادل 12 ثانیه بود.
اما داستان EMW (ایامو) چه بود؟ پس از جنگ جهانی دوم و با تقسیم شدن آلمان ، یکی از کارخانه های تولید اتومبیل و موتورسیکلت شرکت مشهور BMW (بامو - بیامدبلیو) که در آیزناخ در قسمت شرقی آلمان قرار داشت به تملک و مصادره دولت جمهوری دموکراتیک آلمان (آلمان شرقی) در آمد و نام آن از BMW به EMW تغییر کرد. (B حرف نخست از نام ایالت "باواریا-Bavaria" و E حرف نخست از نام ایالت "آیزناخ-"Eisenach")؛ حتی لوگو معروف BMW هم به عاریت گرفته شد و رنگ آبی آن به رنگ قرمز تغییر کرد.
پس از آن به مدت چند سال تولید اتومبیل های قدیمی BMW در این کارخانه و صدالبته با نام تجاری EMW با استفاده از قطعات موجود در انبارها ادامه داشت تا قطعات به پایان رسید و در خلاء موجود دانش فنی و توان ضعیف مهندسی تولید ، قرعه به نام اتومبیلهای وارتبورگ افتاد.
با اتحاد دو آلمان در نهایت در سال 1991 تولید این خودرو متوقف و کارخانه آن توسط دیگر خودروساز آلمانی "اوپل" خریداری شد تا محصولات جدیدی از برند اوپل در آن تولید شود.
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد؛
یک کارشناس روابط بینالملل در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
یک کارشناس روابط بینالملل در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
حسن فضلا...، نماینده پارلمان لبنان در گفتوگو با «جامجم» مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد