خیانت، عامل جذب مخاطب نیست

جبار آذین، منتقد و نویسنده سینمایی درباره فیلم «خشکسالی و دروغ» به جام‌جم می‌گوید:یکی از بداقبالی‌های فیلم را باید به موضوع خیانت مربوط دانست.
کد خبر: ۹۶۵۱۴۵
خیانت، عامل جذب مخاطب نیست

متاسفانه در سال‌های گذشته، تفکر و اندیشه‌ای در سینما جاری بود و بعضی فیلمسازان گمان می‌کردند با اشاره به مسائل کم‌پیدا و ناپیدا و چالش‌برانگیزی مثل خیانت، می‌توانند تماشاگر بیشتری جذب کنند و در گیشه موفق شوند. بنابراین سراغ خط قرمزها و برخی ممنوعیت‌ها رفتند. نمایشنامه یعقوبی هم متاثر از این شرایط نوشته و اجرا شد، اما حالا که این موضوع تبدیل به فیلم شده، دیگر موضوع خیانت، خریداری ندارد و کمتر کسی برای دیدن این فیلم‌ها به سینما می‌رود. درواقع دیگر خیانت، عامل جذب مخاطب نیست. آن چیزی که برای تماشاگر مهم است و عامل جذب او می‌شود، قصه و ساختار نو است. البته باید به این نکته اشاره کرد که خیانت، یکی از مسائل مطرح شده در فیلم است و ما در «خشکسالی و دروغ» با موضوعاتی مثل دروغ، ریا و پنهان‌کاری هم روبه‌روییم.

این منتقد همچنین می‌گوید: اقتباس از روی آثار نمایشی و ادبی در کشور ما سابقه دیرینی دارد، اما موفقیت‌های زیادی در این زمینه به دست نیامده است. یعنی معمولا آثاری که بر مبنای داستان‌های کهن و به روز و معاصر ادبی تبدیل به فیلمنامه و فیلم شده‌اند، خیلی در کشور ما موفق نبوده است و فقط در این عرصه می‌توان از نمونه‌های اندک موفقی مثل «ناخدا خورشید» ساخته ناصر تقوایی اشاره کرد که برمبنای داستان «داشتن و نداشتن» نوشته ارنست همینگوی نوشته و ساخته شده است.

او می‌افزاید: اما در زمینه تبدیل آثار نمایشی به فیلم‌ها، افراد توانایی چون بهرام بیضایی را سراغ داریم، البته برخی اقتباس‌های سینمایی او هم از روی نمایشنامه‌ها و نمایش‌های موفق خودش مثل «مرگ یزدگرد» بوده است. «خشکسالی و دروغ» هم در این دسته جا می‌گیرد و پدرام علیزاده آن را برمبنای نمایشنامه‌ای به همین نام نوشته محمد یعقوبی، ساخته است. آن کار، نمایش موفقی بود و بازیگران خوبی در آن بازی می‌کردند. یکی از امتیازات این فیلم این است که خود یعقوبی به عنوان نویسنده نمایشنامه، در کنار کارگردان حضور داشت.

آذین ادامه می‌دهد: کارگردان فیلم سعی می‌کند ضمن حفظ ویژگی‌های نمایش، از ساختار سینمایی و جذاب هم بهره ببرد. با این حال فیلم باوجود برخی موفقیت‌ها، چندان نمی‌تواند موفقیت نمایش را تکرار کند، چرا که متن اولیه برای تئاتر نوشته شده و با ذات هنر نمایش عجین است و بسیاری از دیالوگ‌ها و میزانسن‌ها خاص تئاتر است. برای همین در بهترین حالت می‌توان گفت ما با یک تئاتر سینمایی روبه‌روییم.

جبار آذین

منتقد و نویسنده سینما

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
سفر اربعین به سلامت

ضروری‌ترین نکات بهداشتی را که زائران اربعین باید رعایت کنند در گفت‌وگو با یک متخصص بیماری‌های عفونی بررسی کرده‌ایم

سفر اربعین به سلامت

وقتی دل جنگل سوخت

«جام‌جم» در گفت‌وگو با جانشین فرمانده یگان حفاظت سازمان منابع طبیعی کشور بررسی کرد

وقتی دل جنگل سوخت

نیازمندی ها