به گزارش جام جم آنلاین، محسن پورسید آقایی عصر امروز در گفتگو با خبر صدا و سیما، درباره علت این حادثه بیان داشت: قطار مشهد تبریز به دلیل سرمای هوا و یخ زدگی سیستم ترمز در فاصله پنج کیلومتری سمنان متوقف می شود و مورد را به سیستم سی تی سی شاهرود به عنوان مرکز کنترل اطلاع می دهد و به کل سیستم توقف قطار اطلاع داده و چراغ برای تردد قطارها در مسیر قرمز شده و در همین زمان قطار مشهد سمنان نیز در مسیر متوقف می شود.
وی افزود: متاسفانه در این زمان به دلیل تغییر شیفت مسئول کنترل فرد جایگزین از سابقه قرمز شدن چراغ بی اطلاع بوده و وقتی رئیس قطار مشهد سمنان مجددا کسب تکلیف می کند به وی گفته می شود که مسیر باز است و مشکلی نیست شاید چراغ به دلیل برودت هوا قرمز مانده است لذا به وی تلگراف می شود که حرکت کند.
مدیرعامل راه آهن همچنین گفت: قطار مشهد تبریز در پشت یک پیچ متوقف شده بوده است لذا قطار مشهد سمنان وقتی با قطار پیش رو مواجه می شود به شدت با کوپه های انتهایی قطار مشهد تبریز برخورد می کند
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
دانشیار حقوق بینالملل دانشگاه تهران در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
یک پژوهشگر روابط بینالملل در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتوگو با امین شفیعی، دبیر جشنواره «امضای کری تضمین است» بررسی شد
مرسی
الان روی قلاده توله سگ هم تراشه مكان یاب(GPS) نصب میشه تا گم نشن. اونوقت هنوز قطار ها حركت یا توقف شون با چراغ معلوم میشه واقعا كه آخر دانش بنیانیم!!!
اتفاق بد دیگری افتاد...غفلت و بی توجهی بار دیگر صحنه دلخراشی را رقم زد. برخورد دو قطار با هم و خروج از ریل و آتش سوزی و مرگ ده ها نفر كه هر كدام بی شك عزیزی است برای خانواده ای كه با رفتنش سیاهی و غم را تا ابد بر دل آنها خواهد نشاند كه هر بار قطاری را ببینند یاد لحظه لحظه زجر عزیزانشان خواهند افتاد و این مصیبتی است فراموش ناشدنی...
در پی این فاجعه امروز سه نفر از كارمندان راه اهن سمنان دستگیر شدند...
بگذارید این داستان دلخراش را چند ساعتی به عقب برگردانیم!!اگر مسئول مركز كنترل خطوط وظیفه اش را با دلسوزی و توجه كافی انجام میداد و دقت لازم را برای تغییر شیفت داشت ، اگر مامور شیفت كه زمان خدمتش تمام شده و میخواست پستش را ترك كند، وظیفه اش را با دلسوزی و توجه كافی انجام میداد و دقت لازم را برای ثبت اطلاعات دقیق و تحویل آن به شیفت بعدی مبذول میداشت، اگر مامور شیفت بعد وظیفه اش را با دلسوزی و توجه كافی انجام میداد و به اخطارها و چراغ های هشدار دهنده دقت داشت.... قطار مستقر در ایستگاه راه اهن سمنان با تاخیر حركت میكرد و قطار دچار مشكل شده در ایستگاه شاهرود بعد از اتمام مشكل نقص فنی حركت میكرد و هر دو قطار به سلامت به مقصد عالی خویش میرسیدند...
حال اگر زمان را به خیلی قبلتر از این برگردانیم میرسیم به بخش نوسازی ناوگان حمل و نقل و داستان تكراری عدم توجه وزیر راه و معاونین و ... پشت گوش انداختن این مسئله مهم و استفاده از قطارهای فرسوده و قدیمی كه باعث نقص های پی در پی در قطارها و ریل ها و خطرات شدید جانی و مالی میگردد.
پس در این بین باید این فاجعه پیش آمده ریشه یابی گردد و ماجرا از پایه تصحیح و سطحی به موضوع نگریسته نشود....
اما هدف از طرح این بحث ، برانگیختن حس دلسوزی و مسئولیت پذیری و توجه به اطرافمان است. اگر خوب به اطرافمان توجه كنیم با افرادی بی مسئولیت ، بی خیال ، باری به هر جهت زیاد برمیخوریم! افرادی كه هیچ مسئله ای وجودشان را قلقلك نمیدهد. انگار نه انگار زنده اند!!!
از كوچكترین مسئله ( به طور مثال عرض میكنم: مشكلاتی كه بعد از سوار شدن در اتوبوس و مترو پی می اید) تا بزرگترین موضوع كه حتی ذره ای به آن اهمیت نمیدهند ...
وقتی به این صحنه ها و ادمهای بی خیال برخورد میكنم ، جانم به لبم می آید! مگر میشود ادم اینقدر خونسرد باشد! در این بین، دنیاست كه طاقتش تمام میشود و با انتقامی سخت یادمان میآورد كه بی خیالی گاهی عجیب گریبان خود ما را خواهد گرفت....
امید كه روزی مردم سرزمینم برای احترام به خودشان هم كه شده است ، توجه و مسئولیت پذیری را چاشنی زندگیشان نمایند.....