به گزارش جام جم آنلاین از مهر ، «توبیاس گودات» عکاس صنعت هوایی تصویری از یک هواپیما ایرباس ۳۲۱ را منتشر کرده که بر روی آن مشخصات «ایران ایر» نقش بسته است.
این تصویر می تواند حاکی از تحویل قریب الوقوع اولین هواپیمای ایرباس به ایران در سال ۲۰۱۶ میلادی باشد. همچنین شماره ثبت این هواپیما EN-IFA اعلام شده و در حال حاضر در فرودگاه خصوصی ایرباس با نام «فین کن وردر» در شهر «هامبورگ» آلمان است؛ این فرودگاه محل تست پرواز و تحویل هواپیماهای ایرباس است.
«گودات» این تصویر را دیروز در وب سایت «Flickr» منتشر کرد و همان روز هم خبرگزاری رویترز در گزارشی اعلام کرد، مذاکرات ایرباس با ایران پیشرفت بیشتری داشته است.
این در حالی است که خبرهای رسیده از منابع مختلف حاکی از آن است که ایرباس توافق خود را با ایران ایر طی دو هفته آینده نهایی خواهد کرد؛ در همین حال شرکت هواپیمایی آسمان هم به طور جداگانه برای اجاره ۷ هواپیما با یک شرکت به توافق رسیده است.
البته پیش از این مجله تخصصی هوانواردی «Aero Telegraph» آلمان در شماره چاپ هجدهم نوامبر، وجود این هواپیما را گزارش داده بود.
چند روز پیش بر روی بدنه این هواپیما به هنگام تست پرواز، نام «Colombian airline Avianca» نقش بسته بود که بعد از تست موفقیت آمیز پرواز، در روز چهاردهم دسامبر، به نام ایران ایر تغییر نام پیدا کرد.
به گزارش مجله «Aero Telegraph»، احتمالا هواپیماهای دیگری با نام «Avianca» ثبت شده اند و در یکی از آشیانههای ایرباس در اسپانیا وجود دارند که به نام ایران ایر تغییر خواهند کرد.
بر همین اساس، قرار است تحویل ۵۰ تا ۶۰ فروند از هواپیمایهای ایرباس به ایران ایر به دنبال توافق خرید ۱۱۸ فروند هواپیما از سوی ایران که در سفر رئیس جمهور به فرانسه در ژانویه صورت گرفت، در سه ماه نخست سال ۲۰۱۷ میلادی انجام پذیرد.
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
یک کارشناس روابط بینالملل در گفتگو با جامجمآنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
چه جالب
ایرباس در حدود نیمی از هواپیماهای مسافربری و غیرنظامی جهان را تولید میكند.
این شركت دارای ۵۷۰۰۰ كارمند و ۱۶ دفتر در كشورهای فرانسه , بریتانیا ، اسپانیا و آلمان است. مونتاژ نهایی هواپیماهای ایرباس در شهرهای تولوز در فرانسه , هامبورگ در آلمان , سویل در اسپانیا و تیانجین در چین انجام میپذیرد. این شركت همچنین دارای شعباتی در كشورهای ایالات متحده آمریكا، ژاپن و جمهوری خلق چین است.
شركت ایرباس از آغاز كار در سالهای دهه ۱۹۷۰، توسعه و استفاده از تكنولوژیهای نوین در صنعت هواپیمایی را به ابزار اصلی برتری خود در رقابت با شركتهای دیگر از جمله بوئینگ تبدیل كرد. فناوریهایی مانند استفاده گسترده از مواد كامپوزیت در سازهٔ هواپیما، كامپیوتریزه و دیجیتالی كردن بخش عمدهای از سامانه كنترل پرواز و نیاز به تنها دو نفر در كابین خلبان، نمونههایی از تكنولوژیهای توسعه داده شده توسط ایرباس هستند، كه نه تنها به رشد این شركت كمك كردند، بلكه هماكنون بصورت استانداردهایی در صنعت هواپیمایی درآمدهاند.