به گزارش جام جم آنلاین، بهروز کمالوندی در مصاحبه با برنامه "من طهران" شبکه العالم، با بیان اینکه ظرفیت غنی سازی با توجه به برجام محدود شده است، اظهار داشت: باز هم درهمین حالت محدودیت، هزاران سانترفیوژ درحال کار کردن هستند، سانترفیوژهای نسل جدید درحال آزمایش هست و امید زیادی هست که بتوانیم درانتهای پانزده سال که یک محدودیت پانزده ساله رو قبول کردیم درارتباط با سطح میزان غنی سازی که الان یک سال آن گذشته است، کشور ما به لحاظ صنعت تولید سوخت هسته ای خود کفا بشود.
وی درخصوص همکاریهای هستهای اظهار داشت: با توجه به این که برجام مسیر را برای کشور ما باز کرده است، ما هم اکنون همکاریهای خوبی را با کشورهای مختلف شروع کردیم، و اینها می تواند مقدمه خوبی برای آینده نوید بخش و روشن باشد. تعداد کشورهایی هم که در زمینه هسته ای می توانند به ایران کمک کنند، زیاد نیست، چون صنعت هستهای در کشورهای کمی رشد کرده است، اما با همین تعداد هم ما روابط خوبی برقرار کردیم، مثل ژاپن و کره و چه اروپا که من خودم این اواخر یک سفر به چک داشتم، با روسیه ما همکاری خوبی داریم و همین طور با چین و در اروپا با سوئیس، سوئد، لهستان، مجارستان، اسپانیا؛ ما با همه اینها ارتباط های خوبی برقرار کردیم، به صورتیکه با آنها یادداشت تفاهم امضا کرده و یا درحال امضای یادداشت تفاهم هستیم.
پیشرفت خوب در تولید و فروش آب سنگین
کمالوندی با اشاره به پیشرفتهای صورت گرفته در زمینه آب سنگین، اظهار داشت: ما در زمینه آب سنگین پیشرفتهای خوبی داشتیم، در طول هفت ماه، هفتاد تن آب سنگین فروختیم؛ از این به بعد، با توجه به ظرفیت تولید، من فکر می کنم که ما سالی بیست تن در مجموع می توانیم آب سنگین به بازارهای جهانی عرضه کنیم.
وی افزود: البته این بازار محدود است، مجموع بازار جهانی آب سنگین، سالانه درحدود نود تا صد تن هست و ما در طول هفت ماه گذشته، هفتاد تن به بازارهای جهانی صادر کردیم، اکنون نوعی اشباع در بازار جهانی وجود دارد، و برای این بیست تن دیگر که تولید یک سال ما می باشد، درطول یک سال، فکر می کنم ما بتوانیم مشتری های خودمان را در طول همین یک سال داشته باشیم، کما این که مشتری های جدی و خوبی داریم.
کمالوندی ادامه داد: فکر می کنم که بتوانیم یک سری قراردادهای جدید را غیر از آن چه که به آمریکا و روسیه فروختیم، منعقد کنیم؛ و کشورهای جدید مشتری، عمدتا اروپایی هستند.
برنامه چرخه سوخت
کمالوندی درخصوص چرخه سوخت گفت: ما تا مرحله تولید یو اف 6 عملا هیچ محدودیت برجامی نداریم، و از آن مرحله به بعد است که حدود پنجاه سانترفیوژ داریم، میزان غنی سازی کم می شود، اما معنایش این نیست که فعالیت های قبل از آن را کاهش دهیم، به طور مثال، ممکن است ما در یو اف 6 تولید خوب داشته باشیم، آنرا به خارج از کشور بفرستیم و معادل آن کیک زرد بگیریم، در قسمت انتهایی هم بعد از اینکه ما آنها را تولید و غنی کردیم، هدف اصلی این است که به سوخت تبدیل شود.
وی افزود: ما تلاش می کنیم که علاوه بر سوخت راکتور تهران که خودمان تولید کردیم، بتوانیم راکتورهای دیگر از جمله راکتور بازپروری شده اراک را هم تولید کنیم، و نگاه این را داریم که در آینده بلندمدت تر ، سوخت نیروگاهی تولید کنیم و در این زمینه داریم خوب پیش می رویم.
پیامدهای منفی و مثبت برجام
کمالوندی در پاسخ به سؤالی درخصوص پیامدهای منفی توافق هسته ای اظهار داشت: طبیعی است که در هر همکاری جوانب منفی نیز وجود داشته باشد. اما باید ببینید که در توافق یک چیزهایی دادید و یک چیزهایی را هم گرفتید.
وی تأکید کرد: ممکن است بعضی ها به دلیل اینکه در موقعیت انتقادی قرار دارند، فقط به داده ها فکر کنند. به طور مثال خب مامثلا فرض کنید قبلا نه هزار سانتریفیوژ کار می کرده چرا الان باید پنج هزار سانتریفیوژ کار کند.
کمالوندی ادامه داد: اینها سوالی است که می تواند مطرح بشود. ولی جوابش این است که ما از آن طرف در واقع به یک همکاری وارد شدیم، که بر اساس این همکاری داریم یک چیزهایی را می گیریم.
پیشران در مراحل اولیه کار است
کمالوندی درخصوص پیشران اظهار داشت: پیشران در واقع برای حرکت کشتیها و زیردریایی ها است، و جمهوری اسلامی ایران الان یکی از ناوگان های کشتی دنیا را دارد. و از نظر حتی زیر دریایی هم در بلند مدت جمهوری اسلامی ایران، نیازهای خاص خودش را دارد؛ البته الان در مراحل اولیه کار است.
وی افزود: دستور آقای رئیس جمهور به سازمان این بوده که در این زمینه بررسی دقیق انجام دهد، و زمینه های انجام کار را فراهم کند.
کمالوندی تأکید کرد: به صورت جدی همان روز بلافاصله بعد از دریافت این دستور، ما تشکیل جلسه دادیم، کار را تقسیم کردیم، کمیته تشکیل دادیم و داریم در این زمینه کار می کنیم. حتی خود من که فرد فنی نیستم شاید صدها صفحه مطالب فنی خواندم که یک ذهن و درک درستی داشته باشیم که در واقع ما دنبال چه چیزی هستیم.
کمالوندی اظهار داشت: الحمدالله با توجه به ظرفیت هایی که ما در کشورمان داریم این امر، امری شدنی است. البته یک سری بحث های فنی است.
کمالوندی تأکید کرد: پیشران ها از لحاظ سوخت می تواند سوخت مختلف داشته باشد، حتی تا سوخت 95 درصد، آنچه که مهم است جمهوری اسلامی ایران می خواهد این کار را با توجه به برجام انجام دهد. البته مفهومش این نیست که حالا مثلاً اگر سوخت 20 درصد لازم بود ما این را کنار بگذاریم، بلکه این می تواند در برنامه ها باشد که شما بتوانید کار رآکتور را به خوبی پیش ببرید کار تئوری را انجام دهید، اما در عمل وقتی که در واقع این محدودیت ها رفع بشود بتوانید این سوخت را تامین کنید.
دانشیار حقوق بینالملل دانشگاه تهران در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
یک پژوهشگر روابط بینالملل در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
یک کارشناس روابط بینالملل در گفتگو با جامجمآنلاین مطرح کرد