این دستورالعمل که قطعا در راستای برخی اهداف سیاسی صادر شده میتواند تولید لوازم خانگی در ایران را با چالشی قابل توجه مواجه کند، چون رقابت به هیچ عنوان برابر نیست و تولیدکنندگان ترکیه در شرایط بسیار متفاوتی از تولیدکنندگان ایرانی وارد میدان میشوند. به عنوان مثال، نوسان قیمت مواد اولیه و همچنین تغییر دائمی هزینههای تولید در ایران عوامل داخلی است که میتواند توانمندی تولیدکنندگان ایرانی را تحت تأثیر خود قرار دهد و عاملی برای حذف کامل آنها باشد.
به این ترتیب دستورالعمل جدید نهتنها حامی تولیدکنندگان ایرانی نیست و نمیتواند عاملی برای ایجاد اشتغال در سرزمین ما باشد، بلکه به دلیل بسیاری از عوامل، امروز ایران برای جوانان و جویندگان کار ترکیه امکانات شغلی فراهم کرده که این عوامل عبارتند از:
1 ـ سیاستهای تعرفهای ایران به هیچ عنوان در جهت رونق تولید نیست به این دلیل که تعرفههای گمرکی ایران درحال حاضر برای کالاهای ساخته شده در بسیاری از موارد ناچیز تعیین شده ولی برای واردات مواد اولیه که نیاز تولید کنندگان ایرانی بوده بسیار بالا و سختگیرانه است.
2 ـ تولیدکنندگان ترکیه با توجه به شناخت خوبی که از بازار ایران دارند و مدتی است در زمینه فروشگاههای زنجیرهای سرمایهگذاری کردهاند با اجراییشدن این دستورالعمل شبکه گسترده توزیع خود را فعال کرده و به نوعی مانع فروش محصولات تولید شده ایران خواهند شد.
3 ـ براساس روابط سیاسی و اقتصادی ترکیه با قاره اروپا، تولیدکنندگان این کشور برای یک بازار چندصد میلیون نفری با تیراژ بالا محصولات خود را تولید میکنند که این نکته در قیمت تمام شده محصولات بسیار پایینتر از تولیدکنندگان ایران است.
حبیبالله انصاری
دبیرکل انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
دانشیار حقوق بینالملل دانشگاه تهران در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
یک پژوهشگر روابط بینالملل در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتوگوی «جامجم» با سرپرست اداره کل روابطعمومی و امور بینالملل سازمان نظام پزشکی کشور مطرح شد
فرزاد آشوبی در گفتوگو با «جامجم» مطرح کرد