
رمان آواز پر طُرقه به قلم دوست هنرمندم نازنین جاویدسخن، یکی از تأثیرگزارترین کتابهایی ست که در سالهای اخیر خواندهام. رمانی همهچیز تمام. داستان دلاوریهای مردم ایران در برابر هجوم بیگانگان.
«من زنم! خودم به جنگ نمیروم، جنگ به خانهام آمده!» داستان «آواز پر طرُقه» قصه دختر کرمانجی است که ترکمنها او را به اسارت میبرند. در ایران آن دوره که آدمها نه از خودی در امان هستند و نه از روس و ترکمن.
«آواز پر طرقه» اولین اثر نازنین جاویدسخن، درامی عاشقانه و تاریخیست که با نثری روان در خطه خراسان شمالی و در صد و اندی سال پیش روایت میشود؛ روزگاری که کردهای کرمانج دائما درگیر ناامنی بودند و علاوه بر غارت اموال و انبار آذوقههاشان، زنان و دختران زیباشان نیز توسط یاغیها دزدیده و معامله میشدند.
عنوان «شبح اُپرای پاریس» بیشتر افراد را یاد چند فیلم و انیمیشنی که از آن درست شده و چند تئاتر موزیکالی که براساس این اثر روی صحنه رفته میاندازد. اصل و درونمایه اولیه کتاب متعلق به گاستون لورو است. داستان اصلی در مورد مردی است که با ماسکی بر چهرهاش سالهاست در مکانی در پیچوخمهای یک سالن اُپرا زندگی پنهانی دارد.
جنبش دهقانی انگلستان که باعث انقلابی علیه نظام فئودالی در این کشور اروپایی شد، دستمایه یک فیلم تازه سینمایی است که پل گرینگراس، فیلمساز غیرمتعارف و متعهد انگلیسی قرار است بهعنوان پروژه بعدی خود جلوی دوربین ببرد.این درام اجتماعی پرتنش فعلا نامی نداردو با عنوان موقت «خشم» وارد مرحله تولید میشود.
در این نوشته مشخصا هدفم گفتگو از حدّ مشروع قضاوت در هنر و نقد فیلم و امر درست و غلط در قضاوت است . من به انواع انحرافات نقد و داوری و پیشداوری و حب و بغض ایدئولوژیک در نقد منتقدان بی اعتنا به معارف اسلامی کاری ندارم و بحث با این داوران و منتقدان اومانیست در قلمرویی دیگر شکل می گیرد . آن چه مورد توجه این متن است مشکلات داوری در نقد منتقدان مدعی دینداری است . تخطی آنان از حقایق و اصول شناختی بنیادین در این زمینه عواقب وخیم و بد آموزی های منحطی را اشاعه می دهد.
در مباحث راهبردی و مطالعات سیاسی، همواره این پرسش بنیادین مطرح بوده است که آیا صرف تعیین استراتژی و ترسیم افقهای کلان میتواند برای رسیدن به مقصد کافی باشد؟ تجربههای تاریخی نشان دادهاند که استراتژی اگرچه چراغ راه است، اما بدون آنکه به سلسله اقدامهای عینی و زمانمند ترجمه شود، به نتیجهای ملموس منتهی نمیشود. در ادبیات مدیریتی از این مرحله با عنوان Action Plan یاد میشود؛ برنامهای که مجموعهای از اقدامات مشخص، قابل سنجش و قابل بازبینی را در بر میگیرد و از دل آن است که آرمانها به تجربهی واقعی بدل میشوند.
این همه دولتها آمدند ورفتند و مدیران سینماییشان، وقت سپری کردند تا دورهشان تمام شود، بدون اینکه تحولی زیرساختی (به جز ارتقای معاونت به سازمان) پی بریزند. کشوری با داشتن کمیت قابل قبول درتولید،برگزاری سالانه حدود۴۰ جشنواره فقط سینمایی و...از داشتن یک سازمان جشنوارهها محروم است؛ساختاری که میتوانست موجودیتش مستقل از تغییر دولتها تعریف شود ومثلا چارتی برای استقرار جشنوارههای متعدد و همین انتخاب و معرفی فیلم برای اسکار و...در آن تثبیت شود.
آیا حکومت امام رضایی در جایگاه کسب قدرت سیاسی یا نقش هدایتگر امام علیه السلام معنا دار است ؟ جریان غرب پرست با تحریف سرزمین امام رضایی به حکومت امام رضایی خیانتی بزرگی به حقیقت سیره معصوم علیهم السلام و آگاهی اصیل مردم می کند و می کوشد راه را برای چاکری قدرت شیطانی امروز و ساخت و پاخت با شیطانبزرگ هموار کند .و سازشکاری نولیبرالی را همان سیره امام رضا علیه السلام معرفی کند . تنها کانون مبارزه با این تحریف در حکومت امام خامنه ای بوده است .
دو متفکر و نظریه پرداز، یکی هنری کیسنجر امریکایی و دیگری الکساندر دوگین روسی که علیرغم زاویه نگاه متفاوت در ساحت اندیشگریشان از یک حقیقت واحد و مهم درباره انقلاب اسلامی و احیای سنت دینی در عصر جدید پرده بر می دارند :
اربعین فقط یک راهپیمایی نیست؛ یک آیین تصویری است که از خاک جادهها آغاز میشود و در نگاه زائر پایان مییابد. عکاسان این رویداد، نه صرفا ثبتکنندگان صحنه، که راویان عشقی هستند که با گامهای پاهایی برهنه نوشته میشود.
اربعین روزی است که جابر بن عبدالله انصاری، صحابی جلیلالقدر رسول خدا(ص) به زیارت مدفن امام حسین(ع) نائل شد و در همانجا بود که او اهل بیت(ع) را که هنگام بازگشت از شام به زیارت مزار حضرت سیدالشهدا آمده بودند، ملاقات کرد.
بحث درباره آزادی بیان همواره یکی از موضوعات پرچالش در فضای عمومی کشور بوده است. اگر نگاهی واقعبینانه به شرایط موجود داشته باشیم، میبینیم که آزادی بیان در جمهوری اسلامی ایران در مقایسه با بسیاری از کشورهای جهان جایگاه ویژه و بینظیری دارد.
چر از سوراخ زهر آگین آمریکا و اسراییل و اروپا و کل غرب هرار بار گزیده میشویم و باز به عنوان راه حل معضلات همان تجربه و همان سوراخ و همان زهر را همان را تکرار میکنیم؟
روز خبرنگار را در حالی پشت سر گذاشتیم که ایران پس از انقلاب در زمینه تکثر نشریات مکتوب و رسانههای دیجیتالی و اینترنتی و... حرف زیادی برای گفتن دارد. از جمله زنان خبرنگار در اروپا و آمریکا ۳۷درصد جامعه رسانهای را تشکیل میدهند اما این وضعیت برای کشور ما ۴۰درصد ثبت شده است.
در سپهر پرفروغ هنر معاصر ایران، نام محمود فرشچیان نهفقط بهعنوان یک نگارگر چیرهدست که بهمثابه یک متفکر بصری و احیاگر یک میراث کهن میدرخشد. ارزیابی جایگاه او صرفا در چارچوب مهارتهای فنی و زیباییشناختی آثارش، نادیدهگرفتن عمیقترین لایه شخصیتی اوست: نقشی که او بهعنوان مفسر حکمت و ادبیات عرفانی ایران ایفا کرد.
اگر منظومههای حماسی ایران که از۱۱۰۰سال پیش تاکنون سروده شده را«ایراننامه» بنامیم،سخنی به گزاف نگفتهایم. پهلوانان ایرانزمین همواره بازوی توانمند این سرزمین در نبرد با دشمنان اهریمنی بودهاند. تاریخ ایران با حماسههای پهلوانی آمیخته است. پهلوانان، اسطوره شدهاند و اسطورهها، حماسهها آفریدهاند.تاریخ کهن ایران، سرشار از داستان پهلوانانی است که یا از خاندان «کارن» به سرکردگی گودرز و فرزندانش بودهاند یا ازخاندان«سکایی» به سرپهلوانی رستم.
در آستانه روز خبرنگار، نگاهی به وضعیت این حرفه کلیدی در ایران و جهان نشاندهنده تحولاتی عمیق و چالشهایی جدی است. متأسفانه در ایران به این روز توجه کافی نمیشود. این کمتوجهی در شرایطی که ورود ما به دنیای جدید رسانهها و ظهور پدیدههایی چون رسانههای مجازی، جایگاه سنتی روزنامهها و خبرنگاران را دگرگون کرده، بیش از پیش احساس میشود. این مشکل تنها مختص ما نیست.
جدول گیشه نمایش سینماهای چین این هفته هم مثل چندین هفته قبل تماما در اختیار محصولات داخلی بود و هر پنج فیلم صدر این جدول، آثار ساختهشده توسط هنرمندان بومی بودند. این موفقیت بزرگ در حالی نصیب صنعت سینمای داخلی شد که همچنان اکران عمومی تولیدات پرسروصدا و بلاکباستر هالیوودی در سینماها و مولتیپلکسهای کشور چین ادامه داشته است.
گرگ اجل یکایک از این گله می برد وین گله را نگر که چه آسوره می چرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
گفتوگوی «جامجم» با فاطمه اسماعیلی، بازیکن و مربی تیم ملی هاکی روی یخ
گفتوگوی بیپرده «جامجم» با دبیر هیاتعالی گزینش کشور
صادق ورمزیار در گفتوگو با «جامجم آنلاین»: