کلیک - عمومی

عمومی
شمشیری دو لبه از جاه‌طلبی و نقص

شمشیری دو لبه از جاه‌طلبی و نقص

۰۴ آبان ۱۴۰۴ - ۱۳:۴۸

بازی «خون مهران» (Blood of Mehran) که در ژانر اکشن-ماجراجویی توسعه یافته، بازیکنان را به سفری در دنیایی با الهام از تاریخ و اساطیر ایران باستان می‌برد. داستان بازی حول محور شخصیتی به نام مهران می‌چرخد؛ جنگجویی که شمشیر خود را کنار گذاشته و به کشاورزی روی آورده است،اماوقوع یک تراژدی هولناک او را وامی‌دارد تا دوباره سلاح به دست بگیردودرمسیری خونین برای انتقام قدم بگذارد.

هزینه‌های اکولوژیک هوش مصنوعی آب، برق، کربن

هزینه‌های اکولوژیک هوش مصنوعی آب، برق، کربن

۰۴ آبان ۱۴۰۴ - ۱۳:۴۶

هوش مصنوعی عظیم‌مقیاس، اغلب در رسانه‌ها با زبان معجزه و تحول روایت می‌شود اما کمتر به هزینه‌های زیست‌محیطی آن توجه می‌شود. هربار که یک مدل بزرگ آموزش داده می‌شود یا یک سامانه هوشمند در ابعاد انبوه به کار گرفته می‌شود، ردپایی عظیم از مصرف انرژی و آب و انتشار کربن به‌جا می‌گذارد.

از حافظه داغ‌نشدنی تا عینک واقعیت‌افزوده

از حافظه داغ‌نشدنی تا عینک واقعیت‌افزوده

۰۴ آبان ۱۴۰۴ - ۱۳:۳۷

توسعه فناوری‌ها در دنیا به‌گونه‌ای است  که هر روز شاهد رشد آنها هستیم و در عصر فناوری دیجیتال، گجت‌های هوشمند به بخشی از  زندگی مردم تبدیل شده اند. این ابزارها نه‌فقط موجب ارتقای کارایی و راحتی در انجام امور مختلف شده‌اند بلکه با قابلیت‌های پیشرفته خود، سبک زندگی بشر را متحول کرده‌اند.

هوش مصنوعی قطب‌نمای جدید اقتصاد

هوش مصنوعی قطب‌نمای جدید اقتصاد

۰۴ آبان ۱۴۰۴ - ۱۳:۳۳

در عصری که هر تراکنش بانکی، هر کلیک در یک فروشگاه آنلاین و هر به‌روزرسانی در شبکه‌های اجتماعی، ردپایی دیجیتال از خود به‌جای می‌گذارد، اقتصاددانان و سیاست‌گذاران با اقیانوسی بی‌پایان از داده‌ها روبه‌رو هستند. این پدیده که از آن با عنوان «کلان‌داده» یا «Big Data» یاد می‌شود،به خودی خود یک چالش بزرگ است؛اما در بطن آن، فرصتی بی‌نظیر برای درک عمیق‌تر، پیش‌بینی دقیق‌تر و مدیریت هوشمندانه‌تر اقتصاد نهفته است.

پیوند علم و اقتصاد در رسیدن به توسعه

پیوند علم و اقتصاد در رسیدن به توسعه

۰۴ آبان ۱۴۰۴ - ۱۳:۲۸

نوآوری‌های علمی در افزایش بهره‌وری (ساختار تولید، اشتغال و...) و رشد اقتصادی تأثیر ویژه‌ای دارند که می‌تواند از هدررفت منابع جلوگیری کند. با این حال نوبل اقتصاد امسال به این موضوع اختصاص پیدا کرد؛ رویکردی که نیاز امروز اقتصاد ایران است. در همین راستا، در پرونده این هفته کلیک این نقش را بررسی کرده‌ایم.

فتح جهان با یک سکه!

فتح جهان با یک سکه!

۲۷ مهر ۱۴۰۴ - ۱۴:۳۰

در کوچه‌پس‌کوچه‌های خاطره‌انگیز شهرهای ایران، جایی که صدای بوق‌های ممتد و صف‌های طولانی جلوی اتاقک‌های زردرنگ، بخشی از زندگی روزمره را تشکیل می‌داد، باجه‌های تلفن همگانی بیش از یک وسیله ارتباطی بود؛ نمادی از صمیمیت، انتظار و لحظه‌های ربوده‌‌شده از زمان. امروز و درعصری که گوشی‌های هوشمند درجیب هرکسی جا خوش کرده‌، این باجه‌ها به اتاقک‌هایی متروک و غبارگرفته تبدیل شده اما نوستالژی‌شان همچنان هیجان‌انگیز است.

هوش مصنوعی، قابل اعتماد یا فریبکار

کاربردهای هوش مصنوعی و پاسخ‌های او به سوالات را در این هفته کلیک بررسی کرده‌ایم

هوش مصنوعی، قابل اعتماد یا فریبکار

۲۷ مهر ۱۴۰۴ - ۱۴:۲۱

این روزها هوش مصنوعی (AI) تقریبا در همه جنبه‌های زندگی مردم حضور پیدا کرده است. نخستین بار در اواخر سال ۲۰۲۲ بود که چت‌بات مبتنی بر هوش مصنوعی ChatGPT منتشر شده و امروز شاهد رقابت بر سر انتشار و توسعه هوش مصنوعی هستیم؛ رقابتی که هر روز تشدید می‌شود.

کودکان و نوجوانان قربانی بازی‌های خطرناک آنلاین

کودکان و نوجوانان قربانی بازی‌های خطرناک آنلاین

۲۰ مهر ۱۴۰۴ - ۱۳:۲۱

دنیای کودکان و نوجوانان امروز ایران به شکل جدایی‌ناپذیری با اکوسیستم پیچیده بازی‌های دیجیتال گره خورده است. گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها دیگر نه یک ابزار لوکس، که به پنجره‌ای دائمی به جهان‌های مجازی تبدیل شده‌اند.

فرصت و تهدید هوش مصنوعی در آموزش‌

فرصت و تهدید هوش مصنوعی در آموزش‌

۲۰ مهر ۱۴۰۴ - ۱۳:۱۴

در دنیای امروز، هوش مصنوعی به یکی از پرنفوذترین فناوری‌های آموزشی تبدیل شده است. ابزارهایی مانند ChatGPT، Google Bard  و دیگر مدل‌های زبانی پیشرفته، اکنون به بخشی از زندگی روزمره دانش‌آموزان و دانشجویان بدل شده‌اند. این فناوری‌ها وعده داده‌اند که یادگیری را آسان‌تر و شخصی‌تر کنند، به‌سرعت به پرسش‌ها پاسخ دهند و مسیر تحصیل را هموار سازند.

سواد دیجیتال؛ حلقه مفقوده آموزش 

رزاقی معتقد است سیستم آموزشی باید از موضع انکار خارج شود و مدیریت خود در فضای مجازی را به دانش‌آموزان بیاموزد 

سواد دیجیتال؛ حلقه مفقوده آموزش 

۱۹ مهر ۱۴۰۴ - ۱۵:۴۶

‌در عصری که مرز بین سرگرمی و زندگی روزمره بیش از هر زمان دیگری کمرنگ شده است، بازی‌های دیجیتال از یک تفریح ساده به یک اکوسیستم پیچیده فرهنگی، اجتماعی و حتی اقتصادی برای کودکان و نوجوانان بدل شده‌اند. دیگر نمی‌توان با نگاهی تک‌بعدی و با برچسب‌های ساده‌ای، چون «مفید» یا «مضر» این پدیده فراگیر را قضاوت کرد.

نیازمندی ها