فضاپیمای دراگون با محموله‌ای از تجهیزات راهی ایستگاه فضایی بین‌المللی می‌شود

پرتاب از مسیر آپولوها

فضاپیمای باری دراگون بزودی برای دهمین بار راهی ایستگاه فضایی بین‌المللی می‌شود. براساس برنامه اعلام‌شده پرتابگر فالکون 9 تا لحظه تنظیم این مقاله، این فضاپیما شنبه 30 بهمن 95 از سکوی شماره 39A در پایگاه فضایی کندی آمریکا به فضا پرتاب خواهد شد. مگر این‌که به دلایلی همچون شرایط نامساعد آب و هوا و بروز مشکلات فنی، این پرتاب ساعاتی به تعویق بیفتد.
کد خبر: ۱۰۰۲۴۹۰
پرتاب از مسیر آپولوها

از این سکو در نخستین سال‌‌های عصر فضا برای پرتاب فضاپیماهای آپولو به ماه استفاده می‌شد و بعدها شاتل‌های فضایی از آنجا به فضا پرتاب می‌شدند. این نخستین‌بار است که پرتابگر فالکون 9 از این سکوی پرتاب تاریخ‌ساز رهسپار فضا می‌شود.

فضاپیمای دراگون قرار است در ماموریت خود حدود سه تن محموله را به ایستگاه فضایی بین‌المللی ببرد. این محموله حاوی آب، مواد غذایی، ابزارآلات و تجهیزات مورد نیاز فضانوردان و نیز تعدادی نمونه آزمایشگاهی و دستگاه‌های علمی است.

یکی از مهم‌ترین محموله‌های علمی دراگون، آزمایشگاه جوی پیشرفته‌ای موسوم به ساژی (SAGE) است. این آزمایشگاه 76 کیلوگرمی به بدنه بیرونی ایستگاه فضایی متصل می‌شود و می‌تواند در یک بازه زمانی طولانی‌مدت مقدار ازن، بخار آب و سایر گازهای معلق در جو زمین را با دقت بالایی اندازه‌گیری کند. ساژی این کار را به کمک ردیاب‌ها و تصویربردارهای پیشرفته فرابنفش و مرئی انجام می‌دهد. این آزمایشگاه علوم جوی برای اندازه‌گیری مقادیر یادشده از نور خورشید و ماه استفاده می‌کند. نور این اجرام بر اثر عبور از لایه‌های مختلف جو زمین و برخورد با گازهای مختلف، طول موجشان‌ تغییر می‌کند و ردیاب‌های ساژی این تغییرات را با دقت بالایی اندازه‌گیری می‌کنند. دانشمندان به کمک داده‌های به دست‌آمده، می‌توانند میزان گازهای مختلف را در لایه‌های میانی جو زمین به دست بیاورند.

محموله علمی دیگری که دراگون به فضا می‌برد، آزمایشگاهی برای بررسی دقیق‌ میزان کاهش تراکم عضلانی در شرایط بی‌وزنی است. تراکم ماهیچه‌ای فضانوردان هنگام زندگی در فضا به دلیل شرایط گرانش ناچیز، کاهش پیدا می‌کند و این موضوع در طولانی‌مدت روی عملکرد بدن آنها اثر منفی می‌گذارد. بخصوص وقتی فضانوردی قرار است سفری چند ساله به مریخ داشته باشد. از این رو دانشمندان باید با ابعاد مختلف این موضوع بخوبی آشنا باشند تا راهکارهای مقابله با این شرایط را پیدا کنند.

دراگون قرار است یک نمونه آزمایشگاهی حاوی پادتن‌های مختلف را به دست فضانوردان حاضر در ایستگاه برساند تا آنها شرایط رشد و تکثیرشان در فضا را بررسی کنند. بررسی دقیق روند تکثیر پادتن‌ها در شرایط بی‌وزنی فضا، به دانشمندان برای مطالعه سیستم ایمنی بدن فضانوردان برای مقابله با بیماری‌ها کمک می‌کند. همچنین همراه با دراگون، ابزار آزمایشگاهی پیشرفته‌ای برای تولید نوعی آنتی‌بیوتیک در شرایط بی‌وزنی به فضا پرتاب می‌شود.

محمدرضا رضایی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها