به گزارش جام جم آنلاین، مدتی است زمزمههایی مبنی بر افزایش بهای خودرو در محافل عمومی به گوش میرسد، قیمت خودرو همواره از موضوعاتی به شمار می رود که از سوی بخش قابل توجهی از آحاد جامعه با حساسیت و دقت نظر بسیار، رصد و پیگیری میشود.
در طول سنوات گذشته به مراتب شاهد افزایش قیمتها در این عرصه بودهایم و این در شرایطی است که به اعتقاد برخی از کارشناسان و جامعه مصرف کننده، نرخگذاری و تعیین قیمتها با واقعیت بازار و سطح کیفی لحاظ شده در آن همخوانی ندارد.
با همه این اوصاف و با وجود طرح برخی نقدها در خصوص بالا بودن قیمت خودرو در کشور، مدتی است که مجدداً ساز افزایش قیمت خودرو در حال کوک شدن است .
البته «رضا شیوا» رئیس شورای رقابت ابراز امیدواری کرده تا قیمت خودرو در سالجاری افزایش نیابد و خودروسازان نیز درخواستی را در این خصوص مطرح نکنند.
وی با اشاره به وجود برخی ناهماهنگی ها در تنظیم ضوابط و مقررات تعیین قیمت و عرضه خودرو گفت: در حال حاضر بخشی از نظارت بر بازار خودرو (اتومبیلهای پر تیراژ در رده قیمتی زیر 50 میلیون تومان) بر عهده شورای رقابت و بخشی دیگر از آن (در خصوص خودروهای وارداتی بالای 50 میلیون تومان) در دست وزارت صنعت است که از طریق سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان این امر نظارتی اعمال میشود.
اما در ارتباط با افزایش احتمالی قیمت خودرو و بطور کلی وضعیت بازار این کالای پر فروش در سال 96، «فریدون احمدی» نایب رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفتگو با جام جام آنلاین گفت: متأسفانه سالهاست که مردم گرفتار بحث قیمت گذاری روی خودرو شدهاند،این در حالی است که در یک بازار رقابتی سالم باید متغییر عرضه و تقاضا قیمت این محصول را تعیین کند.
وی بر ضرورت ثبات قیمت خودرو تأکید کرد و افزود: بهای خودرو بعنوان یک کالای مصرفی باید در فواصل بلند مدت تغییر کند چرا که نوسان قیمت که البته گاهی بخاطر نرخ ارز سابقه داشته، و این امر بازار را به التهاب و بیثباتی خواهد کشاند.
عضو کمیسیون صنایع و معادن در پاسخ به این سئوال که چرا با وجود رشد 38 درصدی منحنی تولید به عنوان یک فاکتور مهم در رونق فروش در سال 95، باز هم زمزمه افزایش قیمت به گوش میرسد، خاطر نشان کرد: اگر علت گرانی بهای خودرو در مؤلفههایی نظیر دستمزد منابع انسانی، تأمین قطعات و لوازم یدکی و نیز تأمین ورق بدنه باشد، ابتدا باید مشخص شود سهم هر کدام در تأثیرگذاری قیمت تا چه میزان است؟
احمدی ادامه داد: مطمئناً حقوق منابع انسانی درصد ناچیزی از این موضوع را در بر میگیرد. اما بالا رفتن قیمت خودرو در مقاطعی از زمان متأثر از افزایش اساسی برخی هزینههای تولید است.
وی در تشریح این هزینهها با ذکر چند مثال تصریح نمود: چنانچه فولاد مبارکه قیمت ورق را افزایش دهد و یا اگر خودروساز برای واردات اقلام مورد نیاز مجبور به استفاده ارز غیر مرجع باشد، خب به همان نسبت بهای خودرو دچار نوسان میشود.
نماینده مردم زنجان در مجلس در پاسخ به این سئوال که اخیرا قراردادهای منعقده با چند شرکت خارجی همچون رنو میتواند در تعدیل قیمت و نیز رونق فضای خرید و فروش بازار موثر باشد، گفت: بطور کلی بعد از گشایشهایی که در دوره پسا برجام در حوزه اقتصادی به ویژه صنعت خودرو داشتیم، این فضا به شرکتهای خودورسازی کمک میکند تا در آینده به معنی حقیقی به سمت یک خودرو ساز واقعی سوق پیدا کنند.
احمدی اضافه کرد: ما در دو سال گذشته شاهد رونق نسبی بازار خودرو در مقایسه با دوران رکود بازار بودهایم.
وی در پاسخ به این پرسش که چرا در ایران بر خلاف دیگر کشورها، همواره کیفیت فدای کمیت و تیراژ تولید شده و در این بخش علاوه بر ارایه نامطلوب خدمات پس از فروش مشتریان متضرر واقعی هستند، اظهار داشت: این حرف کاملا صحیح است. اما در یکی دو سال گذشته شرکتها روی خط ارتقاء کیفیت قرار گرفته و در حوزه خدمات پس از فروش هم وضعیت بهتری به خود بخشیدهاند، آنهم به این دلیل است که فضای رقابتی در بازار ایجاد شده و تنوع خودروها در بازار تا اندازهای خودروسازها را در جهت بهبود وضعیت کیفی محصولات به خود آروده و آنها را ناگزیر کرده به سمت تنوع محصولات و آپشهای جدید بروند، اگرچه تا رسیدن به شرایط مطلوب مشتریان فاصله دارند.
نایب رییس کمیسیون صنایع و معادن خانه ملت در خصوص اینکه آیا افزایش ورود محصولات چینی در بازار ، صنعت خودروی ایرانی را دچار رکود و زیان نمیکند، ابراز داشت: اتفاقا واردات خوردوهای چینی در کشور به سود شرکتهای داخلی تمام شد، چرا که با توجه به اصالت و کیفیت پایین این محصولات، در یک فضای رقابتی و تطبیقی نبض بازار با کیفیت خودورهای ساخت داخل تنظیم میشود، بنابراین باید حضور خودروهای چینی در خیابانها را یک فرصت برای بهبود کیفیت اتومبیلهای ساخت داخل بشمار آورد.
احمدی پیرامون این موضوع که چه مؤلفههای بیرونی میتواند همزمان به بحث کیفی و کمی صنعت خودرو در کشور یاری رساند، عنوان نمود: تولید مشترک با کشورهای صاحب نام به شرط انتقال دانش فنی به داخل کشور - صادرات نیمی از محصولات به خارج و ایجاد یک فضای جدی رقابتی؛ نگاه تولیدکننده را به کیفیت و قیمت تغییر داده و در نتیجه رقابتپذیری صنعت خودرو هم بهبود خواهد یافت.
وی در پاسخ به این سئوال که آیا در حال حاضر شرکتهای ما خودرو ساز هستند یا مونتاژکار و اساسا نقطه قوت صنعت خودورسازی ما را در چه حوزهای میداند، خاطر نشان کرد: ما در حال حاضر یک مونتاژکار خوبی هستیم که در حال گذار به مرحله خودروساز شدن هستیم. ولی باید بگوییم، صنعت قطعه سازی خودرو در ایران از نقاط برجسته این صنعت بوده و در صورت حمایت بیشتر دولت میتواند در مقیاس جهانی به دیگر کشورها خدمات اریه دهد.
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
دانشیار حقوق بینالملل دانشگاه تهران در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
یک پژوهشگر روابط بینالملل در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتوگوی «جامجم» با نماینده ولیفقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران عنوان شد