نرگس محمدی: تنوع «خیانت» در فیلم‌ها نتیجه معکوس دارد +عکس

نرگس محمدی بازیگر فیلم سینمایی «مسلخ» گفت: بحث «خیانت» در سینما به انحاء مختلف در آثار فراگیر شده است. در این حد نمایش خیانت بدون دلیل موجه، تاثیرگذاری چندانی ندارد و شاید گاهی مشوق فرد باشد.
کد خبر: ۱۰۵۱۶۲۲
نرگس محمدی: تنوع «خیانت» در فیلم‌ها نتیجه معکوس دارد +عکس

به گزارش جام جم آنلاین از فارس، نرگس محمدی از بازیگران شناخته شده در حوزه تصویر است. او کارش را از تئاتر و سینما آغاز کرد و در فیلم‌های سینمایی «آناهیتا»، «ریسمان باز»، «تنهایی باد» و «مسلخ» حضور داشته او به عنوان یک چهره شناخته شده محبوب تلویزیونی است زیرا نقش اول سریال سعید سلطانی با نام «ستایش» را بازی کرد.

نوع چهره و معصومیتی که در صورتش وجود داشت با نقش همخوانی خوبی داشت و در نهایت محمدی به خوبی در تلویزیون شناخته شد.

اقبال از فصل اول سریال «ستایش» منجر شد فصل دوم این سریال نیز ساخته شود و او به خوبی از عهده نقشی بزرگتر از سن و سال خود را تجربه کرد.

فیلم سینمایی «مسلخ» با رویکردی روانشناختی نظر نرگس محمدی را به خود جلب کرد او که تحصیلاتش در رشته پرستاری است و واحدهای روانشناسی پاس کرده درباره جزئیات فیلمنامه این اثر و ویژگی‌های شخصیت دو قطبی که در فیلمنامه به آن توجه شده صحبت کرد.

او ساخت آثاری آگاهی بخش در سینمای ایران درباره شخصیت‌‌های دو قطبی و بیماران روحی ضرورت دانست و از مردم خواست تا با دیدن این نوع آثار سطح آگاهی خود را نسبت به این مسایل ارتقاء دهند.

در گفت‌وگو با محمدی بازیگر نقش «آوا»ی فیلم مسلخ به چگونگی حضور او در این فیلم و نحوه ارائه شخصیت دو قطبی این داستان به صحبت نشستیم که از نظرتان می‌گذرد:

روایت درست شخصیت دوقطبی / دلسوزی مخاطب برای «آوا»

نقشی که در فیلم «مسلخ» برعهده گرفتید و آن را بازی کردید نسبت به آثار دیگر در حوزه تصویر متفاوت است و مخاطب را با خود همراه می‌کند درباره انتخاب این نقش که شرایط خاصی هم دارد، بفرمایید.

اولین بار بود فیلمنامه‌ای به دستم رسید که به معضل دو قطبی بودن یک فرد می‌پرداخت. من در آن زمان که فیلمنامه را خواندم اولین بار بود با فیلمنامه‌ای که رویکردی اینچنینی مواجه شدم. این فیلمنامه بسیار خوب نوشته شده بود و در بحث روانشناسی کامل به نکاتی که درباره این افراد وجود دارد به درستی اشاره شده بود. همه فراز و فرود‌های فیلمنامه به عقیده من درست بود.

خیانتی در داستان شکل گرفته که وقتی فیلم جلو می‌رود «آوا» دوست داشتنی‌تر می‌شود اما به دلیل این مهم که شخصیت و نکات پنهانی آن واگوا می ‌شود، دلسوزی و همذات پنداری مخاطب را با خود به همراه دارد.

آسیب رساندن افراد دوقطبی به جامعه و مردم زیاد است / مخاطب تلاشی برای افزایش آگاهی‌اش نمی‌کند

فیلم در حوزه روانشناسی است و کمتر در سینمای ما به آن توجه شده شاید به این دلیل کمتر مورد توجه مخاطب قرار گرفته است.

من در رشته پرستاری موظف به پاس کردن 12 واحد روانشناسی بودم و یا افرادی که روانشناسی رشته تحصیلی‌شان بوده است بهتر می‌توانند این فیلم را بفهمند. بقیه افراد جامعه فکر می‌کنند یک فیلم ساخته و اکران شده است. اما ما می‌دانیم افرادی که مریض و دو قطبی هستند چقدر می‌توانند به خودشان، اطرافیان و در نهایت جامعه آسیب برسانند.

متاسفانه افرادی که شناخت کمتری از مسایل پیرامون و اطراف دارند کمتر به داده‌هایشان اضافه می‌کنند و اقبالی هم به افزایش دانش خود نشان نمی‌دهند در نتیجه کمتر از آن استقبال می‌کنند. من درباره فیلم «آناهیتا» هم همین تجربه را داشتم این فیلم در آن برهه از زمان به مولکول‌های آب و تاثیر محیط بر این مولکول‌ها را مورد توجه قرار داده بود . مردم چون میزان آگاهی‌شان در این خصوص کم بود از این فیلم هم اقبال چندانی نکردند.

سانس‌های فیلم «مسلخ» خوب نیست

برای انتخاب نقش «آوا» و اجرا به داشته ها و آموخته‌هایتان درباره این بیماران توجه داشتید.

بله حتماً اما نباید این نکته را فراموش کنیم فیلمنامه بسیار درست بود. خواهرم هم روانشناسی خواندند خودم هم واحدهایی را پاس کردم واقعاً فیلمنامه و شخصیت کاملاً درست بود . اما متاسفم از این که با اقبال مخاطب مواجه نشد . زمان مناسب اکران برای فیلم در نظر گرفته نشده و سانس‌هایی هم که به فیلم داده شده اصلاً سانس‌های خوبی نیست.

«آوا» پتانسیل پیشبرد داستان به تنهایی را داشت/ در حوزه بیماری‌های روحی بیشتر کار شود

نوع اجرای نقش «آوا» کار متفاوتی است سکون و سکوت های خاصی در اجرا داشتید و در خود فرورفتن این کاراکتر را به خوبی بروز دادید.

کاراکتر «آوا» باید این گونه اجرا می ‌شد. اینقدر این نوع افراد در خودشان فرو می روند و درگیر هستند که باید به درستی ارائه شوند. این افراد این قدر درگیری دارند و برای خود موجود خیالی ساخته‌اند که بسیار در خود فرو می ‌روند و همه این تفکرات از درون آن‌ها نشأت می‌گیرد خیلی با خود درگیر است . این نوع بیمارها پتانسیل این را دارند که در یک داستان تک شخصیت‌ باشند و هیچ داستان دیگری موازی با داستان این شخصیت‌ها پیگیری نشود زیرا پتانسیل این بیماری به این صورت است. افرادی که این نوع بیماری‌ها را دارند بسیار شخصیت‌‌های جذابی هستند افرادی که دچار بیماری دوقطبی هستند و در بیمارستان می‌شوند یک داستان‌هایی را تعریف می‌کنند که بسیار جذاب است. ما به آن قسمت از نوع تفکرات این شخصیت (آوا) نپرداختیم . به خیانت اشاره شد و در نهایت به این مهم رسیدیم که این شخصیت (اوا) بیمار است و یک شخصیت در ذهنش ساخته و این توهم حاصل ذهن بیمار اوست.

دوست دارم در حوزه بیماری‌های روحی و روانی بیشتر کار شود. هم در شناخت این افراد برای جامعه موثر است و هم قصه های جذابی دارند. بیماری روحی یک بیماری نهفته است که ممکن است در هر خانواده ای وجود داشته باشد و براثر عوامل بیرونی بروز و ظهور پیدا کند.

جامعه نسبت به بیماران روحی آگاهی کمی دارد

برخی از جدایی‌ها و طلاق ها در سطح جامعه به دلیل این نوع بیماری‌های روحی است؟

بله همین طور است. آگاهی کم جامعه نسبت به افرادی که بیماری روحی دارند، باعث می شود بدون توجه ازدواج کرده و در طول زندگی متوجه بیماری روحی زوج یا زوجه شده و در نهایت کار به طلاق می رسد.

سینمای ایران چقدر می تواند در اطلاع رسانی و آگاهی بخشی موثر باشد؟

سینما و هنر باید فرهنگسازی کند. اگر در این حوزه‌ها درست توجه شود جلوی خیلی از اتفاقات را می توان گرفت. متاسفانه به یک مواردی فیلمسازان توجه می‌کنند که اینقدر در زندگی افراد تاثیرگذار نیست.

وفور و تنوع «خیانت» در آثار نتیجه معکوس دارد

به عقیده شما چه موضوعاتی مورد توجه فیلمسازان است که در جامعه تاثیرگذار نیست.

به نظرم بحث «خیانت» در سینما به انحاء مختلف در آثار فراگیر شده است. در اکثر آثار خیانت‌ به شکل های مختلف دیده می شود این قدر نمایش خیانت بدون دلیل موجه به نظرم تاثیرگذاری چندانی ندارد. کسی که قصد خیانت هم ندارد با این وفور آثار سینمایی در این حوزه شاید به خیانت تشویق شود. نزدیک به یک دهه است که فیلم ها با این موضوع ساخته می شود. بیشتر تاثیر منفی روی مخاطب دارد و تاثیر مثبت کمتری دارد.

آثار با موضوع «خیانت» بازدارنده نیست/ فیلم ها با موضوع اعتیاد اثربخش است

آثار ساخته شده با موضوع خیانت نتوانسته مخاطب را از این کار پرهیز دهد؟

ما در مورد اعتیاد فیلم‌های خوبی ساخته شده و بسیار هم تاثیرگذار است و اعتیاد متاسفانه در جامعه فراگیر است و اکثر خانواده‌ها با آن درگیر هستند و یک نفر معتاد را متاسفانه می توان در یک خانواده دید و آثار سینمایی و تلویزیونی تاثیرات مثبتی بر خانواده و حتی فرد معتاد خواهد داشت اما واقعاً آثاری که درباره خیانت ساخته می‌شود این نوع تاثیر را دارد؟ و باز دارنده است. به نظرم بیشتر به ترویج خیانت کمک می کند تا مخاطب را پرهیز دهد.

«مسلخ» آگاهی‌بخش است

فیلم «مسلخ» نوعی خیانت را مطرح می کند اما با یک زمینه روانشناختی که می تواند آگاهی بخش باشد.

من از فیلم خودمان (مسلخ) دفاع می‌کنم. کار را دوست دارم، فیلمنامه خوبی دارد و آقای نصیری هم بسیار فرد آرام سرصحنه بود که همه چیز به خوبی جلو می رفت. اما متاسفانه گویا سلیقه ها عوض شده و فیلمی که بتواند معضلی را به درستی نشان دهد و به مخاطب آگاهی لازم را بدهد خواهان کمتری دارد. من دلم می خواست فیلم بیشتر از این ها دیده شود زیرا قصه بسیار خوبی دارد. امیدوارم مردم در این روزها کار را ببینند ما هر کاری انجام می دهیم برای مردم است ممکن است بدترین ها توسط مردم دیده شود ممکن است بهترین کارها هم دیده نشود. توصیه می کنم مخاطب این فیلم را ببیند زیرا آگاهی بخش است.

درباره فعالیت‌های اخیر خود بفرمایید.

یکی دو فیلمنامه برای سریال پیشنهاد شده و یک نمایشنامه هم پیشنهاد شده که در حال خواندن و تصمیم گیری درباره حضور در آثار هستم. قصدم این است که با صبر کارهایم را انتخاب کنم.

در این مقطع زمانی چطور به این نتیجه رسیدید که با صبر کار‌ها را انتخاب کنید؟

الان احساس می کنم دلم می خواهد کاری بکنم که کار خوبی باشد و دیده شود . بیشتر مطالعه و فکر می کنم.

سریالی که قصه خوبی داشته باشد حتما دیده می‌شود

قصد حضور در کدام مدیوم سینما، تلویزیون یا تئاتر را دارید؟

ترجیح می دهم کار خوبی انجام دهم. من مرزبندی برای خودم در نظر نمی گیرم هر فیلمنامه ای که خوب باشد همان را کار می کنم.

خیلی از سریال ها قصه های خوبی دارند و مردم می بینند با این هجمه که می گویند تلویزیون دیگر مخاطب ندارد و دیده نمی شود به عقیده من اگر سریال خوب باشد حتما دیده می‌شود و معتقدم باید کار خوب انجام داد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها