سایپا 151، ارزانترین در بازار
سایپا 151 یا بهتر است بگوییم پراید وانت در حال حاضر ارزانترین و قابل دسترسترین وانت بار موجود در بازار کشور است. این محصول که کمتر از نیم دهه از حضورش در بازار ایران میگذرد، هرچند از نظر بعضیها شاید شکلش حتی خندهدار به نظر برسد، اما استفاده از چنین وانت کوچک و جمع و جوری در شهرهای بزرگ و بخصوص برای مشاغلی مثل بازاریابی بسیار عالی است. وزن خالص این خودرو 900 کیلوگرم بوده و طبق اعلام کارخانه سازنده، وزن نهایی آن با حضور سرنشین و بار میتواند به 1510 کیلوگرم برسد. هرچند در بسیاری از مواقع دیده شده مالکان بارهای سنگینتری را هم روی شانههای نحیف این خودرو قرار میدهند. سایپا 151 از پیشرانه چهار سیلندر 1/3 لیتری با نهایت قدرت 71 اسب بخار و گشتاور 108 نیوتن متر بهره میبرد که این قدرت نه چندان بالا برای این وزن، ایدهآل به نظر میرسد. این خودرو در حال حاضر با شرایط مختلف و قیمت پایه 20 میلیون تومان از سوی سایپا تولید میشود.
وانت کارا (مزدا)، با قلب نویی که چینی ساختهاند
این محصول که میان ایرانیها با عنوان وانت مزدا باب شده نیز یکی دیگر از خودروهای ماندگار در خیابانهای کشور ما محسوب میشود که از حدود سهدهه پیش روی خطوط تولید داخلی قرار گرفته است. البته این روزها وانت مزدای سابق با اندکی تغییرات در بخش پیشرانه، فضای داخلی و جزئیات ظاهری وارد بازار کشور میشود، اما با این حال پایه و اساس محصول، هنوز هم همان خودروی قدیمی است.
پس از واگذاری بخش مربوط به تولید وانت بارهای مزدا به شرکت فورد آمریکا و توقف توسعه و ارتقای پیشرانههای محصولات پیکاپ از سوی مزدا و همچنین لزوم اخذ استانداردهای اجباری جدید، بهمنخودرو تولید این محصول را با پیشرانه سابقش متوقف کرد و در وهله اول موتور وانت مزدا با نمونه مورد استفاده روی باردو (پیکان) جایگزین شد، اما این روزها موتور جدید و قدرتمندتری روی این خودرو قرار گرفته است. موتور جدید ساخت شرکت DAE چین (شریک تجاری میتسوبیشی) بوده و با چهار سیلندر، 2/0 لیتر حجم، 16 سوپاپ و...، توانی معادل 119 اسب بخار و گشتاور 170 نیوتن متری دارد که در قیاس با رقبای هم قیمت، عدد ایدهآلی است. همچنین مصرف سوخت این پیشرانه با سطح آلایندگی یورو4، 8/8 لیتر در هر صد کیلومتر مسیر ترکیبی اعلام شده که به نظر خوب است. قیمت وانت کارا جدید تک و دو کابین به ترتیب 34 و 37 میلیون تومان است.
وانت ریچ، جانشین نیسان پیکاپ
نیسان پیکاپ از محصولات بسیار موفق و ایدهآل پارس خودرو در بازار کشور بود که چند سال پیش از خط تولید این خودروساز خارج شد. اما پارسخودرو خط تولید خود را به صورت کامل متوقف نکرد و این روزها ریچ به عنوان یک نمونه چینی از همان نیسان پیکاپ سابق از طرف این خودروساز تولید میشود. این خودرو محصولی از شرکت دانگفنگ است و از نظر ظاهر و مشخصات فنی شباهت زیادی به نیسان پیکاپ دارد. برای تفهیم بهتر موضوع باید گفت دانگفنگ شریک کاری برند نیسان در چین است و نیسان ژاپن امتیاز ساخت برخی محصولات خود را پس از پایان تولید به این شرکت میسپارد تا تحت برند دانگفنگ، ولی با حفظ ظاهر و اصالت خودرو مونتاژ و عرضه شود. برای مثال باید گفت امتیاز رونیز، ماکسیما، سرانزا، پیکاپ و... که در ایران عرضه شدند نیز در واقع از دانگفنگ خریداری شده بود و نیسان بهصورت غیرمستقیم در قرارداد پارسخودرو برای تولید این خودروها نقش داشته است، اما ریچ، فیسلیفتی از پیکاپ است که توسط دانگفنگ اجرا شده و در حال حاضر با قیمت 68میلیون و 796هزار تومان از سوی پارس خودرو به فروش میرسد. رنگهای سفید، مشکی و نوکمدادی روشن برای این خودرو در نظر گرفته شده و مشخصههایی مثل پیشرانه 2/4 لیتری 132/5 اسب بخار همراه جعبه دنده پنجسرعته دستی (با گیربکس کمکی) برای آن اعلام شده است.
ایران خودرو آریسان؛ قلب پیکان در سینه فرزند روآ و پژوپارس
آریسان در حال حاضر تنها وانت بار اختصاصی شرکت ایران خودرو ست که از پلتفرم روآ بهره میبرد، ولی در ظاهر چیزی شبیه پژو پارس طراحی شده است. در واقع طراحی این خودرو به طرح اولیهای که پیش از دهه 80 برای پژو پارس امروزی در نظر گرفته شده بود باز میگردد البته با اندکی تغییرات برای کاهش هزینههای ساخت، تبدیل به آریسان شده است. آریسان، وانت بار بنزینی دوگانه سوز با پیشرانه مشترک با پیکان وانت سابق است که از حجم موتور 1/7 لیتری با نهایت توان 86 اسب بخار و گشتاور 140 نیوتن متری بهره میبرد. همچنین فضای داخلی این خودرو با دکوراسیونی شبیه پژو پارس (داشبورد جدید)، ولی با کیفیت ساخت پایینتر نسبت به دیگر محصولات ایران خودرو، دربرگیرنده امکاناتی مثل شیشه بالابرهای برقی، دو کیسه هوا، فرمان هیدرولیک، کمربندهای ایمنی سه نقطهای قفل شونده، سیستم پخش صوت با دو بلندگو، ایموبلایزر، قفل مرکزی همراه با ریموت، سیستم تهویه (کولر و بخاری) با تنظیم دستی و ... است. قیمت این محصول 27میلیون و 454هزار تومان اعلام شده و در حال حاضر شرایط فروش نقدی و پیش فروش هم برایش در نظر گرفته شده است.
وانت پادرا، قبای تازه بر تن نیسان جونیور
پادرا که در واقع محصولی الگوبرداری شده از وانت چینی لئون، آن هم با شاسی نیسان جونیور محسوب میشود، از مدتی پیش روی خط تولید زامیاد قرار گرفت و با قیمتی حدود 40میلیون تومان عرضه شد. هرچند در این آشفته بازار خودرو، عدد 40میلیون تومان چندان زیاد و عجیب نیست. توجه داشته باشید این قیمت برای خودرویی اعلام شده که فناوری ساخت آن به بیش از نیم قرن پیش باز میگردد! پادرای5/2 متری، قابلیت بارگیری 2/1 تن را داشته و وزن خالص آن 1685 کیلوگرم اعلام شده است. این خودرو از پیشرانه چهار سیلندر خطی 2/4 لیتری با 95اسب بخار قدرت و بیشینه گشتاور 175نیوتن متر بهره میبرد و شامل امکاناتی مثل فرمان هیدرولیک، شیشه بالابرهای برقی، تنظیم برقی آینههای جانبی، کولر با تنظیم دستی، پنل پخش صوت و... میشود. این محصول در حال حاضر با قیمت 42میلیون و 872هزار تومانی و رنگ سفید، به صورت نقدی و تحویل فوری به فروش میرسد.
فوتون تانلند، از قویترینهای بازار
اما به فوتون تانلند میرسیم که بزرگترین و در عین حال یکی از ایدهآلترین وانت بارهای موجود در این فهرست است. این خودرو سال 1393 روی خط تولید ایران خودرو قرار گرفت و تاکنون دو نسخه بنزینی و دیزلی آن به بازار عرضه شده است. وانت مذکور که با وجود پیشرانه و سیستم انتقال قدرت توانمند، قابلیتهای حرکتی بسیار خوبی از خود بر جای میگذارد، در نسخه دیزلی از پیشرانه شرکت کامنز بهره میبرد. پیشرانه چهار سیلندر توربودیزلی این خودرو با حجم 2/8 لیتر، 161اسببخار قدرت و 360نیوتن متر گشتاور دارد که اعداد بسیار وسوسهانگیزی هستند! همچنین این محصول 1/9 تنی از جعبه دنده پنجسرعته شرکت مشهور Getrag بهره میبرد و سیستم برق آن نیز توسط کمپانی بوش طراحی شده است. فوتون قادر به کشیدن تریلر تا وزن 2250 کیلوگرم است و همچنین ظرفیت بار آن 925 کیلوگرم اعلام شده است. با این حال، با توجه به گشتاور بالای خودرو و همچنین بهرهگیری از سیستم چهار چرخ متحرک، مطمئنا توانایی این خودرو بیش از اعداد اعلام شده است.
تویوتا هایلوکس، لوکس و پرطرفدار
در نهایت به گرانقیمتترین و لوکسترین وانت بار موجود در بازار کشور میرسیم. گفتنی است در بسیاری از کشورها، وانت بارهای تولید شده توسط برندهای معتبر عنوان پرفروشترین خودروهای بازار آن کشور را یدک میکشند. برای مثال فورد سری اف که تیپهای متفاوت پیکاپهای این خودروساز را تشکیل میدهد، پرفروشترین خودروی بازار آمریکاست، اما هایلوکس که پیشینه حضور چنددههای در بازار کشور ما دارد این روزها با قیمتی نزدیک به 280 میلیون تومان معامله میشود. این خودرو ابتدا با قیمت صد و هفتاد و اندی میلیون تومانی وارد بازار شد، اما از آنجا که پس از سال 1395/ 2016 مجوز واردات و اخذ پلاک این خودرو از ایرتویا صلب شد، هایلوکس مدل 2016 قیمتی نجومی پیدا کرد. این محصول خوشچهره و لوکس از پیشرانه چهار سیلندر 16 سوپاپ 2/7 لیتری با بیشینه توان 164 اسب بخار و حداکثر گشتاور 245 نیوتن متری بهره میبرد. همچنین دو نوع جعبه دنده پنجسرعته دستی و ششسرعته خودکار برای این خودرو در نظر گرفته شده است که البته نمونه دندهای آن کمیابتر است. هایلوکس 1/7 تنی، ظرفیت باری حدود یک تن دارد که البته قادر به کشیدن تریلری با بیش از دو تن وزن نیز هست.
تندر90 پیکاپ، قدرتمند و کماستهلاک
هرچند تندر90 خودرویی بسیار محبوب و پر فروش با استهلاک بسیار کم و به طور کلی محصولی بیدردسر برای استفاده روزمره است، نمونه وانت و استیشن این خودرو در بازار چندان مورد استقبال قرار نگرفته است. تندر90 پیکاپ، خودرویی بسیار ایدهآل برای افرادی است که به دنبال یک خودروی کار، ولی مناسب به منظور استفاده روزمره هستند. این محصول از پیشرانه مشترک با تندر90 ساده یعنی چهار سیلندر 1/6 لیتری 16سوپاپ با 105اسب بخار قدرت بهره میبرد و همچنین جعبه دنده آن نیز مشابه تندر90 است. لذا با توجه به وزن خالص کمتر این خودرو نسبت به تندر90 سواری، شتاب بسیار خوبی در این خودرو حس خواهید کرد. گنجایش فضای بار این خودرو 800 کیلوگرم اعلام شده، اما به لطف شاسی مستحکم و پیشرانه قدرتمند، حمل بارهای سنگینتر از این وزن هم چندان دور از ذهن نیست. هرچند باید به این موضوع توجه کرد که قرار دادن وزنه سنگین در فضای بار این خودرو، با توجه به دیفرانسیل جلو بودنش ممکن است کنترل خودرو را کمی دشوار کند. تندر 90 پیکاپ در بازار چیزی در حدود 36 میلیون تومان قیمت دارد.
وانت نیسان، ایدهآل برای حمل بار سنگین
هرچند این روزها در حدود نیم قرن از شروع تولید وانت نیسان در بازار ایران میگذرد، به نظر میرسد دست کم تا پایان سال 97 مهمان خط تولید زامیاد باشد. البته زمزمههایی در مورد این که پادرا جایگزین قطعی وانت نیسان است، به گوش میرسد اما در حال حاضر هنوز این دو خودرو کنار هم روی خط تولید زامیاد قرار دارند. در حال حاضر وانت نیسان در دو نوع بنزینی تکسوز و دوگانهسوز با برچسب قیمتی به ترتیب 32 و 36میلیون تومان به فروش میرسد. گفتنی است این خودرو از پیشرانه چهارسیلندر انژکتوری 2/4 لیتری بهره میبرد و قدرت آن برای نمونه تک سوز صد و برای نمونه دوگانه سوز 90اسب بخار است. گشتاور 190نیوتنمتری این خودرو همراه محور فعال عقب، ساختار کلی زیربندی و در نهایت جعبه دنده چهارسرعته این خودرو برای بارهای سنگین وزن بسیار ایدهآل بهنظر میرسد. تا این حد که بعضا دیده شده نیسانوانت، بارهایی سنگینتر از وزن مجاز 1/2 تن را به آسانی حمل کرده است. البته چندی پیش نمونه دیزلی 93اسببخاری این خودرو (با رنگ سفید) به بازار عرضه شد، اما در حال حاضر امکان خرید این تیپ وجود ندارد.
وانت کاپرا 2، از جمله چینیهای خوشنام
هرچقدر هم با خودروهای چینی مشکل داشته باشید، باید گفت کاپرا از آن دسته چینیهایی است که خیلیها فکرش را هم نمیکردند آنقدر موفق عمل کند! این وانت بار بزرگ و ایدهآل نخستین بار سال 1390 وارد بازار کشور ما شد و این روزها تولید نسخه فیسلیفتش با عنوان کاپرا2 بعد از وقفهای یکساله از سر گرفته شده است. کاپرا در انواع تک و دو دیفرانسیل و البته تک و دو کابین در خیابانهای کشور حضور دارد که نمونه دو دیفرانسیل دو کابینش به علت بهرهگیری از قابلیتهای فنی مناسب و البته فضای سرنشینان راحتتر، بیش از نسخههای دیگر طرفدار دارد. نسخه فیسلیفت جدید کاپرا که با عنوان کاپرا2 شناخته میشود، از چراغهای جدید همراه با الایدیهای روشنایی در روز (DRL) بهره میبرد. همچنین فضای داخلی این خودرو تغییر کرده و مدرنتر شده و امکاناتی مثل نمایشگر هفت اینچی همراه با رهیاب ماهوارهای به آن اضافه شده است. فضای بار افزایش پیدا کرده است و از امکانات دیگری مثل شیشه بالابرهای برقی، آینههای جانبی برقی، ریموت قفل مرکزی همراه با ایموبلایزر، دکمههای کنترل سیستم صوتی از روی فرمان، ساعت دیجیتال همراه قطبنما، فرمان قابل تنظیم به صورت دستی، دوربین دید عقب و... بهره میبرد. این خودرو با پیشرانه چهار سیلندر خطی بنزینی 124/7 اسب بخاری به فروش میرسد و همچنین از جعبه دنده پنج سرعته دستی همراه قابلیت کنترل درگیر کردن دیفرانسیل مورد نیاز به صورت الکترونیکی بهره میبرد. این محصول 72میلیون و 300هزار تومان قیمت دارد.
معید حمیدی
جامجم
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
ابراهیم قاسمپور در گفتوگو با جامجم مطرح کرد؛
ضرورت اصلاح سهمیههای کنکور در گفتوگوی «جامجم»با دبیر کمیسیون آموزش دیدبان شفافیت و عدالت