فرانس پرس گزارش داد:

تداوم خشونت سربازان میانمارعلیه زنان مسلمان روهینگیا

خانم پرامیلا پاتن، نماینده ویژه سازمان ملل در مورد خشونت جنسی در بحران میانمار، اخیرا اعلام کرده که وضعیت زنان مسلمان روهینگیایی بشدت نگران‌کننده است. او معتقد است خشونت جنسی علیه زنان، به عنوان یک ابزار تروریستی برای فراری دادن مسلمانان از میانمار مورد استفاده قرار می‌گیرد.
کد خبر: ۱۰۷۷۵۷۲
تداوم خشونت سربازان میانمارعلیه زنان مسلمان روهینگیا

روهینگیایی‌ها به عنوان اقلیت بیگانه، توسط بودایی‌های دارای اکثریت در میانمار، تحت استعمار بی‌سابقه‌ای قرار دارند. در نتیجه این تبعیض‌ها در دهه‌های اخیر، هزاران نفر فرار کرده‌اند، اما پس از آغاز خشونت‌های اخیر، میزان خروج روهینگیایی‌ها بشدت افزایش پیدا کرده است. بر اساس آخرین برآوردها، هم اکنون حدود 429 هزار پناهنده در بنگلادش وجود دارد.

زمانی که شمیلا توضیح می‌داد او چگونه در مقابل فرزندانش توسط سربازان میانماری مورد تجاوز واقع شده، از شرمساری، دستان دخترش را چنان محکم فشار داد که رنگ چهره‌اش سفید شد. این سرگذشتی است که بسیاری دیگر از پناهندگان روهینگیایی پناه آورده به اردوگاه‌های بنگلادش با آن مواجه بوده‌اند.

ناظران سازمان ملل متحد تائید کردند که ده‌ها تن از قربانیان را که طی هفته‌های اخیر به صورت انفرادی و گروهی مورد تجاوز قرار گرفته و جانشان را از دست داده‌اند، در میان روهینگیایی‌های میانمار مشاهده کرده‌اند. تقریبا همه آنها اظهار داشته‌اند که متجاوزان به این زنان، سربازان ارتش میانماربودند.

به گفته متخصصان، به احتمال زیاد این زنان به خاطر هتک حرمت و حیثیتشان توسط سربازان ارتش میانمار، خودکشی کرده‌اند. این اقدام به این دلیل است که ادامه زندگی برای زنانی که مورد هتک حرمت واقع شده‌اند، در میان این اقلیت مسلمان که هتک حرمت زنان، نوعی بی‌آبرویی و ننگ محسوب می‌شود، سخت و دشوار است. به همین دلیل تعداد زیادی از قربانیان تجاوز، از افشای جنایت سربازان میانمار علیه خودشان خوداری می‌کنند.

شمیلا (البته این نام واقعی او نیست) توضیح داد که پس از آن واقعه، زمانی که او پس از سه روز پیاده‌روی به بنگلادش رسید همچنان دچار خونریزی بود. این زن 25 ساله با چشمانی گریان گفت که: سه سرباز میانماری در مقابل چشمان دختر شش ساله‌ام، مرا مورد آزار و اذیت قرار دادند. پس از خروج آنها، من با دو فرزندم خانه‌ام را ترک و با جمعیتی که در حال فرار از میانمار بودند همراه شدم. همسر شمیلا در زمان حمله سربازان در خانه نبوده و شمیلا بدون این‌که منتظر شوهرش بماند از آنجا فرار کرده است. شمیلا گفت که از سه فرزند دیگرش که در زمان حمله سربازان به خانه‌اش در خارج از خانه بودند و پس از خروج سربازان، ناپدید شدند، هیچ خبری ندارد.

از زمان به اوج رسیدن خشونت علیه مسلمانان میانمار در 25 آگوست تاکنون، این نوع از سرگذشت‌ها در میان پناهندگان روهینگیایی در حد فراوانی مشاهده شده است. ماموریت سازمان ملل متحد تحقیق در مورد اتهامات مربوط به نقض حقوق بشر در میانمار، از جمله خشونت جنسی علیه مسلمانان روهینگیایی است.

بر اساس گزارش پزشکان بنگلادش، سرگذشت بیشتر قربانیان زن، مشابه است: سربازان در غیاب مردان خانواده، به خانه‌های مسلمانان حمله می‌کنند و زنان را در مقابل فرزندانشان مورد تجاوز قرار می‌دهند.

نورین تاسونپا، که در کلینیک برپاشده توسط سازمان بین‌المللی مهاجرت (IOM) در اردوگاه پناهندگان لیدا، کار می‌کند، گفت بیشتر قربانیانی که او مشاهده کرده، زنانی بودند که قبل از آن که مورد تجاوز قرار بگیرند، مورد ضرب و شتم قرار گرفته‌اند. او توضیح داد زنانی را دیده است که سینه و ناحیه تناسلی‌شان مورد جراحت وحشیانه قرار گرفته بود. بر پایه آمار به دست آمده از آخرین خشونت‌های منطقه راخین(در غرب میانمار) در اکتبر 2016، خانم تاسونپا معتقد است به دلیل سکوت بسیاری از زنانی که مورد هتک حرمت واقع شده‌اند، آمار قربانیان به صورت دقیق در دست نیست. او به خبرگزاری فرانسه گفت: مردم نمی‌خواهند این وقایع را حتی با آشنایانشان مطرح کنند.

سازمان دید‌بان حقوق بشر اعلام کرده که «خشونت‌های جنسی» بخشی از یک تهاجم هماهنگ و منظم علیه روهینگیایی‌هاست. روهینگیایی‌ها توسط بودایی‌های دارای اکثریت در میانمار، به عنوان اقلیت بیگانه تحت استعمار بی‌سابقه‌ای قرار دارند. در دهه‌های اخیر، در نتیجه این تبعیض‌ها هزاران نفر فرار کرده‌اند، اما پس از آغاز خشونت‌های اخیر، میزان خروج روهینگیایی‌ها بشدت افزایش پیدا کرده است. بر اساس آخرین برآوردها، هم اکنون حدود 429 هزار پناهنده در بنگلادش وجود دارد.

تجاوزهای فرصت‌طلبانه

به گفته کارشناسان سازمان ملل متحد، به نظر می‌رسد تعداد قربانیان تجاوز در حال حاضر، مقداری کاهش پیدا کرده است، اما آنان در عین حال تاکید کردند که با توجه به اوضاع نابسامان منطقه، برآورد واقعی از عمق فاجعه، فعلا غیرممکن است.

ایرین لوریا، که مسئول خشونت جنسیتی در سازمان بین‌المللی مهاجرت (IMO) است، گفت: «در حال حاضر، مبارزه برای بقا است.» او معتقد است که به نظر می‌رسد تجاوز علیه زنان روهینگیایی، به صورت فرصت‌طلبانه‌ای در حال اجراست. او توضیح داد که در گذشته تجاوز و برهنه کردن افراد در مقابل مردم، برای تحقیر آنان بود، ولی در حال حاضر از این روش برای فراری دادن هر چه سریع‌تر مسلمانان استفاده می‌شود.

مترجم: محمدرضا مولائی

عضو هیات علمی دانشگاه محقق اردبیلی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها