جمهوری اسلامی ایران بهرغم چهاردهه تلاش مستمر دشمنان فرامنطقهای و رقبا و دشمنان منطقهایاش از جمله رژیم صهیونیستی برای تحمیل انزوای سیاسی و محرومیت از کنشگری در عرصههای سیاسی و امنیتی در حوزههای پیرامون خود، به بلوغ و تکامل در عرصه دیپلماسی دوجانبه، چندجانبه و بینالمللی دست یافته و امروز به بازیگری توانمند و کنشگری فعال در عرصه سیاسی و امنیتی درحوزههای حساس ژئوپلتیک اطراف خود یعنی حوزه غرب آسیا، حوزه قفقاز و آسیای مرکزی، حوزه جنوب آسیا و شبهقاره و البته حوزه ژئواستراتژیک و ژئواکونومیک خلیجفارس و دریای عمان بدل شده است.
در واقع برخلاف برخی ادعاها و اظهارات درخصوص تمرکز و توجه صرف سیاست خارجی و دستگاه دیپلماسی کشور به برخی حوزههای خاص، ازجمله اروپا، با اطمینان میتوان ادله و شواهد متعددی را برشمرد که سیاست خارجی چندوجهی و دیپلماسی فعال دولت دوازدهم، بسیار مبسوط الید و جامع الاطراف بوده و حوزههای جغرافیایی (منطقهای و فرامنطقهای) و موضوعی متعددی (ازموضوعات امنیتی و مبارزه با تروریسم و چالشهای دیگر گرفته تا مباحث زیست محیطی و توریسم و تجارت) را دربر میگیرد.
بدون تردید یکی از مهمترین اهداف و انگیزههای دولتمردان ستیزهجو، پرخاشگر و متوهم آمریکا از ایراد اتهامات متعدد، طرح موضوعات جنجالبرانگیز، شانتاژ رسانهای و اعمال فشارهای سیاسی و اتخاذ سیاستهای تحریمی و محدودیتآفرین علیه جمهوری اسلامی ایران، ایجاد جو روانی منفی میان افکار عمومی جهان و رهبران و دولتمردان کشورهای مختلف برای قطع مراودات و تعاملات و همکاریها با کشورمان است.
هدف آمریکا همواره ناامن جلوه دادن شرایط کشورمان از طریق راهبرد ایران هراسی، ایران گریزی و ایرانستیزی است. این سیاست و راهبرد از سوی دونالد ترامپ و دولت شبهنظامی آمریکا که بوضوح درآن نظامیان و چهرههای امنیتی و جنگ طلب غالب شدهاند، به چشم میخورد.
با وجود این و بهرغم همه اقدامات، اظهارات و سخنرانیها و فرامین اجرایی رئیس جمهور و دیگر مقامات سیاسی – نظامی آمریکا و قطعنامهها و مصوبات کنگره بر ضد کشورمان بخصوص ظرف یک ماه اخیر، جمهوری اسلامی ایران با قوت و قدرت درحال پیشبرد سیاست خارجی تعاملی و دیپلماسی چندوجهی و فعال خود است.
کافی است نگاهی به فهرست سفرها، نشستها و دیدارهای مقامات و مسئولان بلندپایه کشورمان با همتایان، رهبران و مقامات ارشد کشورها و سازمانهای بینالمللی بیندازیم تا به کارآمدی سیاست خارجی و دستگاه دیپلماسی کشورمان در تعامل فعال در عرصه سیاست خارجی و امنیتی که نقش تاثیرگذار و تعیینکنندهای در صلح و ثبات و آرامش و امنیت در منطقه و جهان دارد، بیش از پیش پی ببریم.
دراین مدت و طی ایام پیش رو، سفر روسای دولت و روسای جمهور چهار کشور مهم همسایه یعنی ترکیه، عراق، روسیه و جمهوری آذربایجان به تهران را نظارهگر هستیم.
سفر مهم و تعیینکننده رئیسجمهور ترکیه و نخستوزیر عراق به کشورمان که متعاقب هماهنگیهای سطح بالای مسئولان عالیرتبه نظامی و امنیتی انجام شد، پاسخی بهنگام و مناسب به تحولات میدانی درعراق و سوریه، بخصوص در ارتباط با مبارزه مشترک با تروریسم داعشی و فعل و انفعالات اقلیم کردستان عراق بود که استقرار ثبات و برقراری صلح و امنیت برای مردم منطقه حاصل و پیامد آن است.
تعاملات دو و سهجانبه ایران، روسیه و ترکیه در قبال تحولات سوریه ظرف چندماه اخیر، نقش برجسته و چشمگیری در مبارزه با فعالیتهای تروریستی در سوریه و برقراری صلح و ثبات در این کشور داشته و فرآیند مذاکرات چندجانبه آستانه قزاقستان که به ابتکار و مدیریت مشترک ایران، روسیه و ترکیه انجام میگیرد، مدل موفقی از ابتکارات سیاسی برای حل و فصل بحرانهای منطقهای بدون حضور قدرتهای مداخلهگر و سلطهجو را به نمایش میگذارد.
در همین ایام، شاهد نشست سه جانبه سران ایران، روسیه و جمهوری آذربایجان در تهران هستیم که ادامه روند موفقی است که از حدود یکسال و نیم پیش آغاز شده و ایده کریدور شمال - جنوب که منطقه اوراسیا را از طریق قفقاز به خلیج فارس متصل میکند، عینیت خواهد بخشید.
در واقع اجلاس سهجانبه تهران، نمادی است از تلاش و فعالیتهای ایران و کشورهای همسایه برای برقراری و تحکیم صلح و ثبات و رفاه و آسایش ملتهای منطقه از طریق افزایش تعاملات و همکاریهای سیاسی و اقتصادی.
دیپلماسی سه جانبه کشورمان، محدود به اجلاس سران نبوده و درآینده نزدیک نشست سه جانبه وزرای خارجه ایران، ترکیه و آذربایجان را نیز شاهد خواهیم بود.
از سوی دیگر، در روزهای اخیر، نهمین اجلاس سران سازمان همکاری اقتصادی هشت کشور اسلامی موسوم به دی-8 (هشت کشور بزرگ و درحال توسعه جهان اسلام شامل ایران، ترکیه، پاکستان، مصر، نیجریه، بنگلادش، مالزی و اندونزی) در استانبول ترکیه برگزار شد و معاون اول رئیسجمهور کشورمان ضمن حضور و مشارکت فعال در مباحث و تصمیمات اتخاذ شده، رایزنیهای خوبی با رهبران و سران کشورهای حاضر انجام داد. اجلاس بعدی سران دی-8 در سال 2018 برای نخستین بار به میزبانی کشورمان و درشهر تبریز برگزار خواهد شد که خودگویای اهمیت ایران بهعنوان کانون دیپلماسی اقتصادی و سیاسی است.
براین مجموعه میتوان به سفر مهم یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بینالمللی انرژی اتمی به کشورمان به درخواست وی و برای چندمین بار، اشاره کرد؛ سفری که در کنار مجموعه فشردهای از دیپلماسی فعال کشورمان در قضیه برجام، از جمله تماسهای تلفنی متعدد در سطوح مختلف با برخی کشورهای گروه 1+5، ارسال نامه از سوی وزیر امورخارجه کشورمان به مسئول سیاست خارجی و امنیتی مشترک اتحادیه اروپا، سفر آقای دکتر صالحی به رم و لندن و اقداماتی از این قبیل، موید تلاش بی وقفه دستگاه سیاست خارجی کشورمان برای مقابله با بدعهدیها، دسیسهها و نقض قولهای دولت آمریکا در قضیه برجام است.
بدون تردید سیاست خارجی و دیپلماسی مختلف الاضلاع و جامع الاطراف کشورمان، تا اینجا نقش بسیار موثری در ناکامی سیاستهای ضدبرجامی دونالد ترامپ داشته است.
در واقع هرچقدر دولت سلطهجو و زیادهخواه آمریکا و شرکا و متحدین منطقهایاش بخصوص رژیم اشغالگر قدس، در تشدید تنشها و تحمیل بحرانهای رنگارنگ (از تروریسم تکفیری- وهابی گرفته تا دمیدن بر فرقهگرایی و تجزیهطلبی) بیمحابا و بدون ملاحظه عمل میکنند؛ جمهوری اسلامی ایران با اتخاذ سیاست خارجی اعتدالی و همکاریجویانه و با یک دیپلماسی فعال چندوجهی، نقش بسیار موثری در کاهش تنش، مبارزه واقعی با تروریسم و استقرار صلح و ثبات و امنیت در عراق و سوریه ایفا کرده و این نقش اساسی را بی وقفه و بدون توجه به فشارها و تهدیدات و تحریمهای دشمنان منطقهای و فرامنطقهای ادامه خواهد داد.
دکتر بهرام قاسمی - سخنگوی وزارت امور خارجه
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
دانشیار حقوق بینالملل دانشگاه تهران در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
یک پژوهشگر روابط بینالملل در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتوگو با امین شفیعی، دبیر جشنواره «امضای کری تضمین است» بررسی شد