هک رشد دقیقاً چیست؟

این روزها از هک رشد زیاد می‌شنویم. راهکاری خلاقانه که این روزها در میان استارت آپ ها باب شده است و به گفته استفاده‌کننده از آن، اثربخشی هزینه‌ها را افزایش می‌دهد.
کد خبر: ۱۱۰۳۸۴۰
هک رشد دقیقاً چیست؟

هک رشد، تنها یک نظریه در مقالات بین‌المللی نیست، در حقیقت هک رشد روشی است که کسب‌وکارهای بزرگی چون توییتر، فیس‌بوک، دراپ باکس و بسیاری دیگر را با رشدهای 400% شگفت‌زده کرده است و باعث شده همه کسب‌وکارهای مشابه نیز، راهکارهایی شبیه آن را عملی کنند.

هک رشد دقیقاً چیست؟

در حقیقت تعریف هک رشد، آزمون‌وخطای خلاقانه و بر اساس ادراکات داده‌ای است که باعث می‌شود محصول یا خدمت طراحی‌شده با سرعت بیشتری رشد کند.

در حقیقت هک رشد برادر بازاریابی است. در فرایندهای هک رشد که ازنظر معنایی شباهت زیادی به فرایندهای بازاریابی دارند، می‌بایست همان نظریه‌ها و فرضیه‌های موجود را مداماً بررسی و آزمون نمود.

اگر شما باورهایی دارید که می‌تواند برای مجموعه سوددهی کند و البته انجام آن‌ها واقعاً هم سود ده باشد، می‌بایست نظریه‌های جدیدی را نیز بررسی کنید. این رویدادی است که هک رشد به اجرایی شدن آن کمک می‌کند.

هکر رشد، که به‌عنوان مجری پروژه‌های هک رشد شناخته می‌شود، فردی است که مسئول هماهنگ بودن و منطقی بودن اجرای این پروژه است. در حقیقت هکر رشد، یک بازاریاب حرفه‌ای و یک سئو کار، یک توسعه‌دهنده، یک طراح محصول و یک مدیر قابل است.

هکر رشد، با دست‌کاری کردن فرضیه‌های بازاریابی و البته طراحی محصول، سعی می‌کند روالی منطقی در اجرای هک رشد را ایجاد کند.

در حقیقت به گفته مبدع این راهکار مدیریتی، شان الیس، یک هکر رشد، کسی است که همه دغدغه و نگرانی‌اش، رشد کسب‌وکار باشد. شاید یک مدیر بازاریابی یا یک شرکت بازاریابی، تنها به این فکر باشد که سودآوری را افزایش دهد. یک طراح محصول تنها به دنبال بهینه‌سازی UX آن باشد، اما یک هکر رشد، تنها با تکیه‌بر روش‌های بررسی هک رشد، به دنبال افزایش قابل‌توجه رشد، در کسب‌وکار است.

منصور کیارش هکر رشد تعدادی از کسب‌وکارهای استارت آپی ایرانی، از تجارب خود در این زمینه گفت و اشاره مستقیم وی به اختیارات یک هکر رشد بود. به گفته وی، اگر هکر رشد، اختیارات لازم برای پافشاری بر اجرایی شدن تست‌های جدید و شکستن ساختارهای قدیمی یک سازمان نداشته باشد، هیچ‌گاه هک رشد به‌درستی انجام نمی‌شود.

در حقیقت عامل اصلی موفقیت یک فرایند هک رشد این است که هکرها، می‌بایست فرضیه‌هایی که گه‌گاه براثر اقتدار بی‌فایده مدیران عامل مجموعه‌ها هیچ‌گاه به مرحله آزمون شدن نمی‌رسند را بررسی و در صورت لزوم اجرایی کنند که این موضوع خود از روش نردبان استدلال نشات می‌گیرد.

هکرهای رشد می‌بایست در ابتدا، داده‌ها را جمع‌آوری کنند تا بتوانند پس از اجرا تست، به‌خوبی تأثیر و قدرت نظریه را بررسی کنند. این موضوعی است که تقریباً در هیچ‌یک از روش‌های مدیریتی مشابه به‌خوبی اجرایی نمی‌شود. دلیل اصلی آن نیز، التزام خاص روش‌های قدیمی به اجرا در بسترهای پیشین و تغییر ندادن ساختار است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها