به گزارش جام جم آنلاین از فارس، بر حسب ارزیابی گروه کارشناسی، نفتکش سانچی با خطراتی مانند انفجار و غرق شدن رو به رو است. گازهای سمی ناشی از تبخیر مایعات و حریق نیز امنیت امدادرسانان را به خطر انداخته و شرایط اقلیمی بد دریا نیز عملیات امدادرسانی را سخت تر کرده است.
سخنگوی شرکت ملی نفتکش ایران، چین را به کوتاهی در امدادرسانی به خدمه ایرانی ناپدید شده نفتکش سانچی متهم کرد، اما دولت چین این مورد را رد کرده است.
لوکانگ سخنگوی وزارت خارجه چین این اتهام را کاملا نادرست و دور از حقیقت خواند و گفت: دولت چین به امدادرسانی این حادثه اهمیت فوق العاده می دهد و برای نجات خدمه ناپدید شده همه تلاش های ممکن را به عمل رسانده و ارتباط خود با سفارت ایران در چین در این باره را نیز حفظ کرده است.
وی تاکید کرد، امدادرسانان چینی در حالی که امنیت جانی خود نیز به خطر افتاده، برای اطفا حریق و جست و جو برای یافتن ناپدیدشدگان، خود را به نزدیکی کشتی حادثه دیده رساندند.
سخنگو وزارت خارجه چین تاکید کرد، اولویت، نجات افرادیست که با خطرات جانی رو به رو هستند. این یکی از سنت های ملت چین است و این سنت نیز در نجات به نفتکش سانچی مراعات شده است.
نفت کش سانچی در هنگام وقوع حادثه حامل 136 تن میعانات گازی بود. این نوع مواد بسیار فرّار است و افزایش حرارت محیط نیز بر این انفعال می افزاید. با توجه به نشت این مواد از نفت کش سانچی به دریا، مقدار زیادی از آن بر روی سطح دریا باقی نمی ماند بلکه تبخیر شده و در جو قرار می گیرد که در صورت تولید جرقه در محل، حریق یا حتی انفجار شدید صورت گرفته و خطرات جدی برای امدادرسانان ایجاد می کند.
در این خبر آمده است امدادرسانان چینی حاضر در محل حادثه پیش از این با این نوع حادثه دریایی برخورد نکرده بودند.
پس از وقوع حادثه، نشست کارشناسان برای ارزیابی طرح اطفا حریق نفتکش سانچی توسط مرکز جست و جو و امدادرسانی دریایی شهر شانگهای تشکیل شد و پس از آن، هواپیمای گشت دریایی چین B3837 به جست و جو برای یافتن ناپدیدشدگان و رصد وضعیت محل حادثه اعزام شد.
پس از آن، کشتی های «شن چیان»، «ده شن» و «دونگ های جیو 101» برای اطفا حریق، خود را به محل حادثه رساندند.
کشتی هایی که در نخستین لحظات پس از وقوع حادثه خود را برای انجام عملیات امدادرسانی به محل حادثه رساندند، عبارتند از: تعدادی از کشتی های مجری قوانین دریایی از جمله کشتی های «های شون 1» و «های شون 22»، کشتی های تخصصی امدادرسانی «دونگ های جیو 101» و «دونگ های جیو 117»، کشتی پلیس دریایی چین 31240، چهار فروند کشتی تجاری، تعدادی کشتی ماهیگیری، تعدادی کشتی جمع آوری نفت از جمله کشتی های «ده یی»، «ده شن» و «شن چیان»، کشتی های یدک کش «دونگ جو 5» و «گانگ هوا»، کشتی های پلیس دریایی به شماره های «2102 و 2901» که متخصصان آتش نشانی شهر شانگهای نیز با یکی از این کشتی ها به محل حادثه رفتند که در کنار آن هواپیمای گشت دریایی «B3837» نیز به محل حادثه اعزام شده بود.
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
دانشیار حقوق بینالملل دانشگاه تهران در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
یک پژوهشگر روابط بینالملل در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتوگو با امین شفیعی، دبیر جشنواره «امضای کری تضمین است» بررسی شد