سید احسن علوی در گفتوگو با جام جم آنلاین با اشاره به بررسی سقوط هواپیمایATR در جلسه کمیسیون عمران، گفت: این جلسه با حضور آخوندی وزیر راه و معاونان عمرانی وزارت راه، رئیس صندوق بازنشستگی (بهعنوان مالک هواپیما) و همچنین رئیس سازمان هواپیمایی کشور و دبیر کل هلالاحمر انجام شد و طرفین به بررسی وقوع حادثه پرداختند.
وی افزود: هنوز در خصوص علل سقوط هواپیما به جمعبندی نهایی نرسیدهایم و مقرر شد با همکاری کارشناسی تیم های فرانسوی که از دیروز کار خود را آغاز کرده است و با بازخوانی اطلاعات جعبه سیاه هواپیما عامل اصلی سقوط مشخص و توسط مقامات ذیربط اعلام شود.
علوی خاطر نشان کرد: مسولین امر در این نشست به برخی محدودیت های صنعت هوایی کشور اشاره کردند و گفتند بالاخره تحریم های طولانی مدت ما و نیز ناوگان پروازی با عمر بالا حتما در بروز چنین حوادثی دخیل است. کما اینکه همین هواپیما 25 سال از عمر خود را با پروازهای متعدد سپری کرده است.
این نماینده مجلس زمین گیر بودن هواپیمای مذکور را مورد تایید قرار داد و گفت: هواپیمای ATR متعلق به آسمان 7 سال در شیراز زمین گیر بوده و با «اورهال» و تعمیرات بازسازی شده است.
وی در ادامه در خصوص اینکه چرا فرودگاه یاسوج در مجاورت کوه احداث شده و اساسا چرا یک فرودگاه در کنار یک منطقه صعب العبور ساخته شود، ابراز داشت: بطور کلی روی ساخت پروژه های استراتژیک همچون فرودگاه همیشه مباحث مختلفی وجود دارد و باید دید چرا مشاور احداث در آن مقطع آن منطقه را مناسب تشخیص داده است.
علوی در این باره افزود: حال اینکه چرا فرودگاه یاسوج باید در یک منطقه صعب العبور ساخته شود واقعا به مهندسین مشاوره ساخت بر می گردد. احتمالا سعی شده فرودگاه تا حد امکان به شهر نزدیک باشد و اگر در نقطه ای دور تر از محل فعلی احداث می شد مرقون به صرفه ارزیابی نشده است.
وی پیرامون کمیته حقیقت یاب کمسیون هم گفت: مقرر شد این کمیته با همکاری وزارت راه و تیم های امدادی موضوع حادثه را بررسی و نتایج آن را به زودی به اطلاع عموم برساند.
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
دانشیار حقوق بینالملل دانشگاه تهران در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
یک پژوهشگر روابط بینالملل در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتوگو با امین شفیعی، دبیر جشنواره «امضای کری تضمین است» بررسی شد