
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
به گزارش جام جم آنلاین از میزان، پس از پایان یافتن تعطیلات نوروزی، اغلب کارمندان امروز سرکارهای خود حاضر شده و زندگی عادی خود را آغاز کردند. از آنجا که کار کردن یک فعالیت تکراری و روزانه است، برای حفظ روحیه و خلاقیت خود بهتر است به بعضی مسایل توجه بیشتری داشته باشیم و برخی ترفندها را اجرایی کنیم.
به استقبال تفاوتها بروید
وقتی با همکاران خود علاقه مندیهای کاری مشترکی دارید، هر دو شما روی موضوعهای مشابه تمرکز میکنید و هر دو نگاه یکسانی به مشکلات و مسایل پیش رو دارید. با اینکه این مساله بسیار خوشایند است و منجر به رابطهای صمیمیتر و گرمتر میشود، اما میتواند شما را از دستیابی به موفقیتهای مهمتر و بزرگتر دور کند.
شریک یا همکاری که دیدگاه متفاوتی با شما دارد، مسایل را به گونهای میبیند که شما نمیبینید. شاید او در مسایلی که شما در آن ضعف دارید بهتر باشد و برعکس آن نیز صادق است، شما در مسایلی بسیار قویتر از او هستید. همین تفاوتها باعث میشوند تا همه چیز بهتر پیش برود، زیرا شما دو نفر مکمل هم هستید و بهتر میتوانید برای حل مشکلات یا پیشبرد اهداف تلاش کنید.
همچنین شما در شغل خود به افراد باهوش نیاز دارید. افرادی که ایدههای خوبی در سر دارند نه افرادی که شما دوست دارید در کنار آنها وقت بگذرانید و با یکدیگر ناهار بخورید. کسی که با شما مخالفت میکند باعث میشود تا بهتر و درستتر فکر کنید. کسی که در کار «اما» میآورد میتواند نگاه جدیدی در مورد مسایل به شما ببخشد که شاید هرگز به آن فکر نمیکنید.
مسئولیت جدید به عهده بگیرید
نیازهای شرکت خود را بررسی کنید و کمبودهایی که به آن بی توجهی شده است را کشف کنید. با هوشمندی خود میتوانید این اشکالات را بررسی و در جهت حل مشکل قدم بردارید.
کارهای سخت را در ابتدای روز انجام دهید
ابتدای صبح، چون ذهن بازتر است و مغز خسته نیست، بهتر است کارهای سخت را انجام دهید. به این ترتیب، در طول روز میتوانید از فشار کاری خود بکاهید.
در مورد مشتریها و رقبای خود تحقیق کنید
اگر شغلتان بهگونهای است که با ارباب رجوع در تماس مستقیم هستید، سعی کنید با آنها ارتباط برقرار کنید، حرف بزنید. در صورت امکان نظرشان را در مورد شرکت، محصولات و سبک کاریتان جویا شوید. اگر کارتان تولید محتواست، میتوانید نظرات مخاطبان خود را جویا شوید و از ایدهها، خواستهها و پیشنهادهایشان در راستای بهبود نوشتههای خود بهره بگیرید.
همچنین با تحقیق در مورد بازار و رقبای خود سعی کنید شرکت و کار خود را از سکونی که دچار آن شده است رهایی دهید. در این مسیر باید همچون یک کارآگاه، تدبیرگر و قهرمان وارد عرصه شوید و خودنمایی کنید.
مسئولیتهای خود را سازماندهی کنید
اگر از مسایلی که در طول روز باعث حواس پرتی و پایین آمدن کارایی شما میشوند، مطلع هستید، آنها را مدیریت کنید. آیا در طول روز ایمیلهای خود را چک میکنید؟ برای این منظور بهتر است زمانی در صبح، ظهر یا بعدازظهر برای آن تعیین کنید تا در طول روز فقط به کارهای مهم خود رسیدگی کنید.
هیچ کارمندی دوست ندارد تنبلی کند، اما این موضوع نخستین دلیل پایین بودن کارایی و بازدهی کاری است. در واقع، برخی از کارها همچون برگزاری جلسات یا چک کردن ایمیل مانع از انجام کار مفید میشوند. بیشتر حواس خود را روی انجام کارهایی متمرکز کنید که تاثیرگذار و مفید هستند.
این را همیشه در ذهن داشته باشید، اگر درست، مفید و موثر کار کنید با کمترین فشار کاری میتوانید بیشترین نتیجه را به دست بیاورید.
به بررسی و موشکافی شخصیت خود در محل کار بپردازید
پس از استخدام در شرکت موردنظر و به عهده گرفتن وظایف و انجام کارها شاید تصور کنید برای پیشرفت و طی کردن پلههای ترقی فقط به گذشت زمان نیاز دارید. اما مهارت فنی شما به عادتهای شغلی و روابط شما با دیگران ربطی ندارد. عادت دایمی عقب انداختن کارها یا بد برخورد کردن با همکاران شاید مسایلی باشند که به واسطه آنها مدیر شما برای بالابردن مقامتان هرگز چراغ سبز نشان ندهد.
شاید جالب باشید بدانید که بیشتر شرکتها به دنبال استخدام افرادی هستند که هوش احساسی بالایی دارند. یعنی علاوه بر مهارتهای فنی، باید روی احساسات خود کنترل داشته باشند و بتوانند به خوبی روابط خود با دیگران را مدیریت کنند. به این توانایی ها، «مهارت نرم» گفته میشود.
مهارت نرم داشتن در استخدام شرکتها بسیار مهم شده است. افراد به روشهای مختلف این مهارت را از خود بروز میدهند. این مهارت به طور کلی شامل هوش احساسی، مهارتهای بین فردی و مدیریت ارتباط با دیگران است.
اگر نمیدانید چگونه این مهارت را در خود افزایش دهید، میتوانید چند سوال ساده از خود بپرسید:
آیا از همکاران خود مشاوره میگیرید؟
آیا تقاضای پیوستن به گروههای مختلف دارید؟
آیا از شما خواسته میشود مهارتهای ارتباطی یا شنیداری خود را بهبود دهید؟
آیا اجازه ارتباط با مشتریها را دارید؟
آیا از شایعه پراکنیهای داخل شرکت لذت میبرید؟
آیا مدام با همکاران خود دچار مشکل میشوید؟
اگر پاسخ شما به ۴ پرسش اول «نه» و به دو پرسش آخر «بله» است، دیگر زمان آن رسیده است تا عادتهای شخصیتی خود را تغییر دهید، زیرا ممکن است به ضرر شغل شما تمام شوند. سعی کنید همیشه شنونده خوبی باشید، حس همدردی داشته باشید، ارتباط شفافی با همکاران برقرار کنید و به آنها احترام بگذارید.
از لینکداین برای بهبود شغل خود استفاده کنید
با اینکه خیلیها به ادامه کار تجارت در شبکههای اجتماعی همچون فیس بوک و توئیتر در طول سالهای آینده مشکوک هستند، اما باید گفت: لینکداین آمده است تا برای همیشه بماند.
دلیل این ادعا نیز کاملا مشخص است؛ لینکداین برای ارتباطات کاری و حرفهای طراحی شده است و میتوان با آن تجارت کرد اما هنوز بسیاری از افراد استفاده درست از این شبکه را نمیدانند. بسیاری از کاربران فقط در این شبکه دور هم جمع شده اند و هیچ تعامل کارساز و معنی داری با هم ندارند. آنها عضو گروههای مختلف میشوند، اما هرگز فیدهای آنها را نمیخوانند.
لازم نیست خبره سایتهای اجتماعی باشید تا بتوانید از این هدیه رایگان دنیای فناوری به نفع خود و حرفه تان بهره بگیرید. فقط کافی است هدف مشخص داشته باشید، مختصر و مفید بودن را در ساخت پروفایل خود در لینکداین رعایت کنید، گروههایی را انتخاب کنید که برایتان مهم هستند، وقت بگذارید تا متوجه شوید با دوستان خود در لینکداین چقدر ارتباط دو طرفه و تعامل دارید.
حجم کاری خود را کم کنید
بزرگترین مشکلی که بیشتر مردم با آن روبه رو هستند، نادیده گرفتن حجم کاری است که باید انجام دهند. آنها بیشتر کار را خود را برای آخرین دقایقی که دارند میگذارند. این نشان از ضعف در حفظ تعادل حجم کاری یک نفر دارد. وقتی پروژه یا کاری در دست انجام دارید باید برای انجام آن برنامه و طرح ریزی کنید. مشخص کنید انجام این کار چقدر زمان نیاز دارد.
در صورت امکان، پروژه را به بخشهای کوچکتر تقسیم کنید و انجام آن را برای روز خاصی، برنامه ریزی کنید حتی اتفاقهای ناخواستهای که ممکن است در مسیر انجام کارهایتان پیش بیایند را نیز پیش بینی کنید. در نظر گرفتن همه این موارد برای آغاز یک کار یا پروژه بسیار ضروری است. به این ترتیب، میتوانید در طول همه روزهای کاری خود بهره وری لازم را داشته باشید.
بین کارها فاصله بیندازید
آیا میدانید که انرژی مغز نیز پس از چند ساعت پشت سر هم کار کردن، تحلیل میرود و باعث سردرد میشود؟ دلیل آن این است که مغز برای کارکرد خود گلوکز میسوزاند. برای جلوگیری از این خستگیها و سردردها باید هر چند ساعت یک بار به خود استراحت دهید.
از پشت میز بلند شوید، کمی قدم بزنید، چیزی بخورید یا بیاشامید و سعی کنید به هیچ چیز فکر نکنید. فقط به مغز خود استراحت دهید. برای به دست آوردن نتیجه بهتر باید سعی کنید هر یکی دوساعت یکبار به مغز خود استراحت بدهید. با این کار، دوباره با فکری باز و ذهنی خالی از فشار به کار خود بازخواهید گشت.
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
گفتوگوی عیدانه با نخستین مدالآور نقره زنان ایران در رقابتهای المپیک
رئیس سازمان اورژانس کشور از برنامههای امدادگران در تعطیلات عید میگوید
در گفتوگوی اختصاصی «جامجم» با دکتر محمدجواد ایروانی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام بررسی شد