با نجم‌الدین شریعتی، مجری برنامه «سمت خدا» درباره آداب انتظار

از آداب انتظار غافلیم

عبدالکریمی در گفت وگو با جام جم آنلاین

شریعتی در زمانه مرگ قداست‌ها از نبی اسلام بهره جست/ اندیشه‌ای که قدرت‌ را به رسمیت نشناخت

استاد دانشگاه و عضو گروه فلسفه دانشگاه آزاد اسلامی با بررسی تئولوژی(علم کلامی)دکتر شریعتی به تبیین فرازهایی از اندیشه این جامعه شناس و پژوهشگر دینی پرداخت.
کد خبر: ۱۱۴۷۸۶۹
شریعتی در زمانه مرگ قداست‌ها از نبی اسلام بهره جست/ اندیشه‌ای که قدرت‌ را به رسمیت نشناخت

دکتر بیژن عبدالکریمی در گفت و گو با جام جم آنلاین بمناسبت سالروز درگذشت دکتر علی شریعتی گفت: شریعتی شخصیت منحصر به فردی بود که در واقع در زمانه مرگ قداست ها زندگی کرد در عین حال در تاریخ سیاسی اجتماعی ما تفکر و ایدئولوژی او همواره متاثر از سیره نبی مکرم اسلام به ثبت و ضبط رسید.

وی با بیان اینکه شریعتی کوشید تا توسل به نبی را در کلیت زندگی خود جاری و ساری کند، افزود: فقها، مفسرین، عرفا و فیلسوفان هر کدام بر وجهی از اندیشه و علم تکیه داشتند اما آنچه شریعتی را از سایرین متمایز می کند، اهتمامی است که وی بواسطه آن تلاش کرد با تمسک از تمام ابعاد ادیان الهی و ابراهیمی، پیروی از شخصیت نبی را در ضمیر خود نهادینه کند.

این استاد دانشگاه با تاکید بر خلوص نیت این اندیشمند فقید تصریح کرد: این عالم وارسته ایمان خویش را به هیچ چیز نفروخت و هیچگاه ایمانش را آغشته به منافع مادی و دنیوی نکرد و همواره معنویت و اصول انسانی در همه ابعاد را یکی از مفروضات حیات خود بشمار آورد.

عبدالکریمی در ادامه خاطرنشان کرد: شریعتی در طول زندگی خود تعهد و مسئولیت اجتماعی خود را فراتر از هر چیز دیگر قرارداد و قلمش را جز درراه حفظ و تبیین ارزش‌های انسانی بکار نبرد، او کوشید در این رهگذر سخنی خارج از منطق مغایر با آموزه‌های الهی به زبان نیاورد. از طرفی نشان داد می‌توان مستقل از چارچوب‌های رایج زمانه خود اندیشید و از این رو بسیاری از کانون‌های دینی را به دلیل عدم درک صحیح یا شایسته آن‌ها از اسلام ناب محمدی به‌نقد کشید.

وی در توصیف این جامعه‌شناس و پژوهشگر دینی برجسته کشورمان ابراز کرد: شریعتی نگاه خود و جامعه را تا آخرین لحظه به توحید پاک و متعالی اسلام معطوف نمود و هرگز اوتوریته ها و قدرت های رسمی دوران خود را به رسمیت نشناخته و انسان را به مرجعیت پروردگار متعال دعوت کرد. از طرفی او همه ادیان و مکاتب را مورد مطالعه قرار می داد و نسبت به آنها بطور پیشدستانه نقادی نمی کرد و حتی تلاش می کرد در تئولوژی خود از برخی اندیشه های متعالی و حرف حق متاثر شود.

این استاد دانشگاه گفت: کمتر کسی همچون شریعتی به لحاظ علمی روح تاریخ ایران و جهت گیری های را آن درک کرده و بر خلاف چارچوب های شرق شناسانه، ایران گرایانه و باستان گرایانه و بر خلاف بسیاری از افرادی که روح ایرانی را درک نمی کنند در خصوص رابطه ایران و اسلام به معرفت بالایی دست پیدا کرد.

وی در پایان در بررسی ابعاد علمی و معرفتی دکتر علی شریعتی افزود: در حوزه دین شناختی او به زیبایی، اسلام نبوی و شیعه علوی را از اسلام منحط و ویرانگر اموی متمایز می سازد. در واقع او می خواهد به جامعه هدف خود نشان دهد سنت های تاریخی و مقدورات فکری ایرانیان در حدی بوده که از همان ابتدا بین اسلام واقعی و اسلام غیرحقیقی وجه تمایز قائل شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها