به گزارش جام جم آنلاین از ایسنا، جام جهانی 2018 روسیه برای فوتبال ایران روزهای خوب و خاطره انگیزی را به همره داشت که در نهایت با یک ناکامی غرور آمیز به پایان رسید. با این حال یکی از نکات منفی که تیم ملی فوتبال ایران را تحت الشعاع قرار داد، ماجرای تحریم نایکی و قطع همکاری آدیداس با فدراسیون فوتبال ایران بود.
تیم ملی فوتبال ایران با وجود تحریمهای آمریکا با لباسهای برند آدیداس در جام جهانی 2018 مقابل حریفانش قرار گرفت. فدراسیون فوتبال قصد داشت طبق قراردادی که با آدیداس دارد، در جام ملتهای آسیا 2019 با لباسهای آدیداس به میدان برود اما به یک باره آدیداس اعلام کرد که دیگر امکان ادامه همکاری با ایران را ندارد.
این اقدام آدیداس باعث شد تا همه فکر کنند که این برند هم راه نایکی را پیش رو گرفته است، با این که آدیداس مانند نایکی برندی آمریکایی نیست و برای کشور آلمان است اما برای این که بازار کشور آمریکا را از دست ندهد حاضر نشد تا به همکاریاش با ایران ادامه دهد.
فدراسیون فوتبال در واکنش به این اقدام آدیداس در نامهای رسمی به معاون این شرکت، از این اقدام آدیداس گلایه کرد. در روزهای گذشته معاون آدیداس به نامه فدراسیون فوتبال پاسخ داده است و تلویحا اعلام کرد که ادامه همکاری با ایران قابل پذیرش نیست و از فدراسیون فوتبال خواست تا آدیداس را درک کند.
در ادامه این نامه آمده است که آدیداس به دلیل این که در بورس آمریکا فعالیت میکند، نمیتواند به خاطر تحریمهای اعمال شده از سوی این کشور به همکاریش با ایران ادامه دهد.
معاون آدیداس در پایان این نامه خطاب به فدراسیون فوتبال ابراز امیدواری کرد تا فدراسیون فوتبال ایران این برند را درک کند و در ادامه راه و با شرایط جدید به درک متقابل برسند.
با این اوصاف و با توجه به نامه آدیداس به فدراسیون فوتبال باید دید فدراسیون فوتبال ایران برای پیراهنهای تیم ملی در جام ملتهای امارات چه برنامهای دارد و آیا با یک برند خارجی وارد قرارداد میشود یا به همکاری با برندهای داخلی می پردازد.
دانشیار حقوق بینالملل دانشگاه تهران در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
یک پژوهشگر روابط بینالملل در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
یک کارشناس روابط بینالملل در گفتگو با جامجمآنلاین مطرح کرد