در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
حجت الاسلام والمسلمین محسن غرویان در گفت وگو با جامجم آنلاین درباره روز عرفه بیان کرد: روز عرفه به دلایل عرفانی و معرفتی که در ایام و مناسک حج بر انسان سالک حاصل میشود، عرفه نامیده شده که از ماده معرفت و عرفان است.
وی ادامه داد: پیام روز عرفه این است که انسان حاجی و سالکی که احرام بسته و از همه تعلقات دنیوی فاصله گرفته است به درجهای از توحید و معرفت و عبودیت پروردگار میرسد که میتواند با خدا خلوت و مناجات همچنین روح خود را تزکیه کند و با لباس احرام که دو تکه پارچه بیشتر نیست، میتواند در محضر الهی، روح و روان خود را شستوشو دهد و از گناهان پاک شود.
غرویان با بیان اینکه مناجات امام حسین (ع) در روز عرفه، اوج عرفان و مضامین عرفانی است که در دعای عرفه خوانده میشود، گفت: در مورد زیارت امام حسین(ع) در روز عرفه فواید و فضیلتهای بسیاری وارد شده که حاکی از اهمیت و جلالت شأن و بزرگی امام حسین(ع) و زمین کربلاست. بهترین عمل در سرزمین عرفات مقدس، قرائت دعای امام حسین در روز عرفه است؛ از بلندترین مضامین عاشقانه و عرفانی که بین عابد و معبود و خالق و مخلوق میتواند واقع شود.
وی تاکید کرد: مضمون دعای عرفه، امام حسین (ع) است و باید در مضامین آن بسیار دقت شود. همچنین انسان با حال و حس معنوی بالایی باید این مضامین را بخواند.
مدرس حوزه علمیه قم در ادامه بیان کرد: فلسفه دعا و روز عرفه و علت اینکه در سرزمین عرفات این دعا توسط حجاج خوانده میشود نیز همین است. سرزمین عرفات، محل عرفان، معرفت به نفس و لقای پروردگار و دستاورد روزعرفه، معرفت النفس و معرفت الله است. در روایات داریم «مَن عرفَ نفسَه فَقَد عَرفَ ربَّه: هرکسی خودش را بشناسد خدای خودش را میشناسد»، و به فرموده آیتالله جوادی آملی این روایت نبوی از پیغمبر اکرم(ص) در واقع عکس نقیض آیه قرآن است که میفرماید: «نَسوا الله فأنساهم أنفسهُم» عدهای هستند که خدا را فراموش کردهاند و خودشان را هم فراموش میکنند، یعنی هر کسی خدا فراموش باشد، خود فراموش میشود؛ یعنی در واقع خدا ناشناس، خود ناشناس است.
غرویان بیان کرد: از نظرمنطقی، عکس نقیض این آیه قرآن میشود کسیکه خودش را بشناسد خدایش را میشناسد، پس بین این روایت پیغمبر اکرم(ص) با آیه قرآن رابطه عکس نقیض برقرار است و هردو هم صحیح است. در حقیقت این خودشناسی و خداشناسی همان عرفه حقیقی است که انسان را به مراتب بالای عرفان می رساند و این حاصل عرض بنده است.
این مدرس حوزه علمیه قم با بیان اینکه روز عرفه چنان اهمیت دارد که با شب قدر برابری میکند، گفت: شب قدر، شب برنامهریزی تقدیر و سرنوشت است. انسان بعد از چندشبانهروز روزه داری، آمادگی روحی پیدا میکند تا به خداوند متصل شود و تقدیر و سرنوشت خود را مشخص کند، روز عرفه نیز اینگونه است. به این معنا که حاجی بعد از چند روز سلوک و انجام مناسک حج نظیر طواف، نماز و طی صفا و مروه در روز عرفه به این مقام عرفانی میرسد. سالک نیز بعد از چند روز روزهداری در ماه رمضان برای مقام عرفانی والا آماده میشود و از این جهت هر دو با هم شباهت دارند که بعد از طی منازل و سیر در آفاق و انفس، هر دو به این مقام عرفانی نایل میشوند.
نسترن نعمتی - جامجم آنلاین
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
یک کارشناس روابط بینالملل در گفتگو با جامجمآنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد