به گزارش جام جم آنلاین از ایسنا، سوختن دانشآموزان شین آبادی، دختران پیش دبستانی مدرسهای در زاهدان و یا مرگ «دنیا ویسی» دانش آموز روستای گرماش سنندج به دلیل ریزش دیوار مدرسه فرسوده تنها چند مورد از اتفاقات تلخی است که به دلیل غیراستاندارد بودن مدارس رخ داده و هیچگاه از یادها فراموش نخواهد شد.
هرچند متاسفانه پس از این اتفاقات، ما بیشتر به فکر استاندارد کردن مدارس میافتیم و در پی چارهاندیشی و حل مشکل بر میآییم، اما این اتفاقات تلنگری است برای ما تا که هوشیار باشیم و از آن درس عبرت بگیریم که ممکن است جان دانشآموز دیگری نیز در یک مدرسه دیگر در تهدید باشد.
هنوز آثار هشت سال جنگ تحمیلی و محرومیتهایی که در پی آن بر استان کردستان وارد آمده از چهره شهرها و روستاهای آن زدوده نشده است و علیرغم اقداماتی که در طی چند دهه گذشته در استان صورت گرفته، اما باز هم تعدادی از مدارس ما در شمار مدارس پرخطر و تخریبی قرار دارند.
غیراستاندارد بودن 30 درصد فضاهای آموزشی کردستان
مدیرکل آموزش و پرورش استان کردستان با بیان اینکه مسئولیت ساخت و ساز و نوسازی و تجهیز مدارس برعهده سازمان نوسازی است، عنوان کرد: در مجموع 3787 ساختمان آموزشی و غیرآموزشی در استان وجود دارد که از این تعداد ۲۸۷۰ واحد آموزشی بوده و مابقی نیز شامل ساختمانهای اداری، اردوگاهها و کانونها و ... هستند.
رشید قربانی با عنوان اینکه در کل کشور ۳۰ درصد فضاهای آموزشی غیراستاندارد هستند، گفت: در استان کردستان نیز ۳۰ درصد فضاهای آموزشی غیراستاندارد هستند، اما این بدان معنی نیست که تخریبی هستند و تمامی آنها باید تعطیل شوند.
وی ادامه داد: در حال حاضر 1137 واحد آموزشی و غیرآموزشی استان وضعیت مطلوب و 1224 واحد وضعیت غیراستاندارد داشته و 1189 مدرسه هم نیاز به مقاومسازی دارند.
۲۳۷ مدرسه کردستان پرخطر و تخریبی هستند
وی ادامه داد: متاسفانه ۲۳۷ مدرسه استان کردستان نیز پرخطر و تخریبی هستند که وضعیت مطلوبی نداشته و ضروری است اعتبارات لازم به این مدارس اختصاص یابد.
وی با اعلام اینکه نوسازی و جایگزینی مدارس تخریبی استان نیازمند ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار است، خاطرنشان کرد: ۵۲۸ کلاس درس استان هم فاقد سیستم گرمایشی و خط لوله گاز هستند که به وسیله بخاری نفتی استاندارد گرم میشوند و عمدتا در روستاها و مناطق حاشیه قرار دارند؛ لازم است سازمان نوسازی مدارس نسبت به این امر اقدامات لازم را انجام دهد.
1000 مدرسه غیراستاندارد در کردستان وجود دارد
اما مدیرکل نوسازی مدارس کردستان اظهار کرد: بالغ بر 2875 مدرسه در استان وجود دارد که 30 درصد آنها که حدود 1000مدرسه را شامل میشود غیراستاندارد هستند.
ماجد احمدی ادامه داد: البته وجود این مدارس غیراستاندارد دلیل بر آن نیست که حتما باید همه تخریب آنها شوند بلکه تعدادی از آنها نیازمند مقاوم سازی هستند.
تخصیص 48 میلیارد تومان اعتبار ملی برای نوسازی مدارس کردستان
وی با اعلام اینکه هرساله اعتبارات ملی تخریب و نوسازی از سوی صندوق توسعه ملی به این سازمان اختصاص مییابد، گفت: امسال 48 میلیارد تومان از این محل به استان کردستان تخصیص یافته است.
مدیرکل نوسازی مدارس استان کردستان ادامه داد: در مهرماه امسال 52 مدرسه در قالب 215 کلاس درس را تحویل آموزش و پرروش دادیم و پیشبینی میکنیم که 16 مدرسه دیگر را هم تا دهه فجر امسال آماده بهرهبرداری کنیم.
وی با بیان اینکه اعتبارات استانی ما امسال 42 میلیارد تومان بوده که به صورت کامل تخصیص نیافته است، اضافه کرد: خوشبختانه امسال در جشنواره بیستم خیرین مدرسه ساز، خیران 17 میلیارد تومان به مدارس استان کمک کردند که صرف پروژههای ساخت و ساز و نوسازی و مقاومسازی میشود.
وجود 505 کلاس درس دارای بخاری نفتی در کردستان
احمدی در ارتباط با وضعیت گرمایشی مدارس استان هم اظهار کرد: در حال حاضر 505 کلاس درس استان با بخاری نفتی استاندارد گرم میشوند که بیشتر در مناطق روستایی و دوره افتاده که فاقد لولهکشی گاز هستند قرار دارند.
وی گفت: برای تبدیل سیستمهای گرمایشی این مدارس به غیر از بخاری همچون پکیج و ... از محل اعتبارات سازمان نوسازی کشور، برنامهریزیهای لازم صورت گرفته که میزان برآورد ما 10 میلیارد تومان است.
مدارس پرخطر کردستان باید تعطیل شوند
اما داد استاندار کردستان هم در نشست شورای آموزش و پرورش استان کردستان در خصوص مدارس تخریبی استان درآمد و وی خواستار تعطیل شدن هرچه زودتر مدارس پرخطر استان شد.
بهمن مرادنیا گفت: جان دانشآموزان برای ما از هرچیزی مهمتر است که در این راستا هر مدرسهای که پرخطر و نیازمند به تخریب باشد، باید تعطیل شود .
وی گفت: نباید منتظر سال تحصیلی آینده باشیم بلکه برای جبران این مسئله دانش آموزان این مدارس را در مدارس دو نوبته و استاندارد جایگزین و مشغول به تحصیل کنید.
اما آنچه که حائز اهمیت است این است که همه افراد از جمله مسئولان، کادر آموزشی مدارس، اولیای دانش آموزان و خیران در قبال دانش آموزان این سرزمین مسئول هستند و هرکدام باید به سهم خود قدمی را در راستای تسهیل تحصیل آینده سازان کشور بردارند.
دانشیار حقوق بینالملل دانشگاه تهران در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
یک پژوهشگر روابط بینالملل در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
یک کارشناس روابط بینالملل در گفتگو با جامجمآنلاین مطرح کرد
در گفتوگو با امین شفیعی، دبیر جشنواره «امضای کری تضمین است» بررسی شد
محمد نصرتی در گفتوگو با جامجم مطرح کرد؛