به گزارش جام جم آنلاین از باشگاه خبرنگاران، رولزرویس یک خودروساز اصیل انگلیسی است که سالهاست به تولید خودرویهای مجلل، با کیفیت و گرانقیمت میپردازد.
ایده تاسیس این شرکت زمانی بهوجود آمد که دو شریک به نامهای چارلز رولز و هنری رویس به دلیل وجود خودروهای بیکیفیت در دوره خود، تصمیم به ساخت خودرویی گرفتند که حتی تا صد سال خراب نشود و کیفیت آن افت نکند.
در نهایت در سال ۱۹۰۴ رولزرویس تاسیس شد و خودروهای آن به شهرت رسیدند. خودروهایی که امروز پس از گذشت بیش از یک قرن از تاسیس این شرکت، برخی از نمونههای قدیمی آن در سلامت کامل کماکان در حال تردد هستند! محصولات رولزرویس سالیان سال مورد استفاده افراد ثروتمند، پادشاهان کشورهای غنی و مشاهیر در سرتاسر دنیا قرار گرفته است.
اما در اواخر قرن بیستم با آغاز بحران اقتصادی رولزرویس هم همچون اکثر شرکتهای تولید کننده خودروهای لوکس و پرهزینه به مرز ورشکستگی رسید و سال ۱۹۹۸ به شرکت بیامو فروخته شد.
اولین محصول تولیدی حاصل از همکاری بیامو با رولزرویس، مدل فانتوم بود که مجددا برند رولزرویس را به انتخاب اول ثروتمندان و افراد مشهور تبدیل کرد.
فانتوم یکی از لوکسترین خودروهای دنیا به شمار میرود که قیمت پایه آن در حدود ۵۰۰ هزار دلار (بیش از ۶ میلیارد تومان به قیمت روز) است و در صورت تمایل به داشتن امکانات و رنگآمیزی سفارشی فراتر از اینها نیز میرود.
با توجه به قیمت بسیار بالای فانتوم و فروش محدود آن، شرکت بیامو تصمیم گرفت که یک مدل کوچکتر و ارزانتر از فانتوم تولید کند تا هم قابل دسترستر باشد و هم سبب افزایش فروش شود.
از این رو رولزرویس گوست (به معنی روح) با پلتفرم و تکنولوژی مشترک با بیامو سری ۷ به تولید رسید. قیمت پایه گوست از ۲۵۰ هزار دلار آغاز میشد که نصف قیمت رولزرویس فانتوم بود.
حال پس از گذشت حدود ۱۰ سال از معرفی اولین نسل رولزرویس گوست، این شرکت درحال آزمایش نسل دوم این خودروی مجلل پرفروش است. با استناد به تصاویر منتشر شده، این شرکت در مراحل آزمایش گوست جدید بسیار محافظه کار عمل کرده و خودرو شامل پوشش استتاری کاملی است.
با این وجود نمای کلی خودرو نشان میدهد که تغییرات نامحسوسی نسبت به نسل قبل داشته و نوعی یک تلاش برای نزدیکی طراحی به نسل جدید فانتوم ۲۰۱۸ خواهد بود.
با این وجود گفته میشود که تغییرات در پلتفرم و تکنولوژی مورد استفاده در آن بسیار گستردهتر از تغییرات ظاهری است.
با توجه به استفاده از تکنولوژی مشترک با پرچمدار محصولات لوکس بیامو یعنی سری ۷، بنظر میرسد که این مدل نیز از تکنولوژی نسل جدید سری ۷ بیبهره نباشد.
ضمن اینکه گفته میشود احتمال بهکارگیری یک موتور برقی کمکی نیز برای کاهش مصرف سوخت و افزایش توان خودرو وجود دارد. در صورت حقیقت داشتن این موضوع، گوست جدید اولین رولزرویس هیبریدی تاریخ خواهد بود.
پیشرانه مورد استفاده در گوست جدید گمان میرود همان نمونه مشابه با بیامو 760Li باشد که یک موتور ۱۲ سیلندر V شکل به حجم ۶.۰ لیتر با دو توربوشارژ است.
پیشرانهای که توان آن به بیش از ۶۰۰ اسببخار میرسد. هنوز زمان مشخصی برای معرفی گوست جدید اعلام نشده، اما انتظار میرود که حداقل یک سال با معرفی رسمی آن فاصله داشته باشیم.
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد