دانشیار حقوق بینالملل دانشگاه تهران در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
به گزارش جام جم آنلاین از مهر، طی ماههای گذشته در حوزه خودروی داخلی، بازار به یکباره با کاهش عرضه و افزایش قابل توجه قیمتها رو به رو شده است که طبق بررسیهای انجام شده از جمله دلایل این موضوع، کاهش دسترسی به قطعات یدکی و افت تولید ناشی از دپوی لوازم یدکی در گمرکات و مناطق آزاد بوده است.
در همین راستا رئیس سازمان بازرسی کشور اوایل اسفند ماه از دپوی حدود ۱۰ هزار کانتینر لوازم یدکی و کالاهای مربوط به خودروسازان در گمرکات و مناطق آزاد خبر داده و گفته بود اقداماتی انجام دهیم که این لوازم هر چه سریعتر ترخیص شوند و تا قبل از شروع سال جدید به سیستم خودرو اضافه شوند.
علت عمده دپوی این کالا «نداشتن اسناد بانکی» و «مشکلات مربوط به تخصیص و انتقال ارز» است که البته در کنار این موضوع طبق آنچه که عزیزالله شمس، مدیرکل گمرک چابهار به مهر گفته بود «صاحبان کالا عنوان کردهاند که اطمینانی به اخذ ارز ۴۲۰۰ تومانی از بانک ندارند و از این مساله واهمه دارند که کالا را با ارز ۴۲۰۰ تومانی بفروشند و بعد، بانک اعلام کند که نمیتواند این ارز را در اختیارشان قرار دهد، درواقع صاحبان کالا از ترخیص محمولههای دپو شده در گمرکات واهمه دارند.»
بر این اساس؛ طی دو هفته گذشته هزار کانتینر لوازم یدکی مربوط به «ایران خودرو» و «سایپا» با اظهار به گمرکات، از مسیر سبز گمرکی ترخیص شده است.
گفته میشود از ۱۰ هزار کانتینر لوازم یدکی دپو شده در گمرکات، حدود ۵۰ درصد متعلق به ایران خودرو و سایپا، و مابقی متعلق به سایر شرکتهاست.
همچنین طبق مذاکراتی که متولیان گمرک با مدیران خودروسازان داشتهاند مقرر شده طی یکی دو روز آینده مابقی کانتینرهای دپوی شده نیز اظهار و با قرارگیری در مسیر سبز گمرکی ترخیص شوند.
به هر رویه، در حال حاضر گمرکات کشور همچون گمرک چابهار، شهید رجایی و تهران منتظر اظهار کالا از سوی واردکنندگان هستند تا هرچه سریعتر اقدام به ترخیص کالاها کنند.
دانشیار حقوق بینالملل دانشگاه تهران در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
یک پژوهشگر روابط بینالملل در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
یک کارشناس روابط بینالملل در گفتگو با جامجمآنلاین مطرح کرد