سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
به گزارش جام جم آنلاین از باشگاه خبرنگاران جوان، خودروهای تاکتیکی یکی از ابزارها و ادوات بسیار مهم در عرصه های نبرد و میدان های پیکار با دشمنان هستند. این خودروها به جهت لزوم بهره گیری در زمینه های ذکرشده باید از ویژگی های شاخصی برخوردار باشند.
ایران در دوران رژیم ساقط شده پهلوی این خودروها را که عمدتا از شرکت آمریکایی جیپ تهیه میکرد. با وقوع انقلاب اسلامی و قطع ارتباط با آمریکا، این شرکت دیگر تولیدات خود را به ایران ارسال نکرد و ایران هم به خرید خودروهای ژاپنی تویوتا اقدام کرد. البته در آن موقع شرکت پارس خودرو که تولید این نوع خودروها را برعهده داشت، ابتدا به سراغ تولید و خرید قطعات نمونه هندی جیپ که شرکت ماهیندرا مانند شرکت پارس خودرو آن را تولید میکرد، رفت.
این جیپ با نام اصلی ویلیز در ایران تحت عنوان جیپ شهباز و در هندوستان با نام جیپ ماهیندرا تولید میشد. تولید این خودرو در پارس خودرو با سالهای ابتدایی دفاع مقدس در ایران همزمان شده بود. اما پس از تولید این خودرو به گفته محمدرضا یزدانی خرم مدیرعامل وقت پارس خودرو نیروهای مسلح اعم از ارتش و سپاه پاسداران پس از تولید این نوع خودرو به علت عدم کارایی مناسب از آنها استفاده نکردند و این خودروها در انبار پارس خودرو خاک خورد.
نیروهای مسلح، اما این بار به جای استفاده از جیپهای ماهیندرا سراغ تولیدات شرکت ژاپنی تویوتا رفته و اقدام به خرید انواع لندکروزر اعم از سواری و وانت کردند، چراکه این خودروها هم توان و دوام بالاتر و هم هزینه نگهداری کمتری نسبت به سایر خودروها داشتند و تا پایان دفاع مقدس این خودروهای ژاپنی بودند که وظیفه ترابری رزمندگان ایرانی را برعهده داشتند. البته جیپهای نظامی روسی به علت مشخصات فنی با نام یو آز (اواز) نیز در گردان ترابری ارتش حضور داشتند و بیشتر در مناطق سردسیر مانند مناطق مرزی آذربایجان غربی و کردستان کاربرد داشت.
اما پس از پایان دوران دفاع مقدس ایده ساخت تجهیزات بومی همچون سایر زمینهها در زمینه خودروهای نظامی تاکتیکی نیز در دستور کار قرارگرفت. البته این ایده تا دو دهه بعد یعنی در اواخر دهه ۸۰ رنگ و بوی اجرایی شدن به خود گرفت. حدود سال ۸۷ بود که خودرویی تاکتیکی که به خودروی جیپ شباهت زیادی داشت با نام «سفیر» رونمایی شد.
خودروی سفیر
«سفیر» خودروی نظامی تاکتیکی بومی کشورمان است که در صنایع خودرویی فتح ساخته شده و در سال ۸۷ از آن رونمایی شد. این خودرو از نظر ویژگیهای فنی شباهت زیادی به خودروهای جیپ داشته و از نظر عملکردی همانند آنها عمل میکند. این خودرو به در قالب خودروهای ۴x۴ طراحی و ساخته شده است. وزن این خودرو در حدود 1.5 تن برآورد شده است.
سردار مصطفی محمدنجار وزیر دفاع کشورمان در آن روزها در مراسم رونمایی خودروی سفیر گفت که طی امسال ۳۰۰۰ دستگاه از این خودرو ساخته شده است و صنایع فتح هر سال ۵۰۰۰ دستگاه دیگر از این خودرو را تحویل خواهد داد.
این خودرو به صورت تاکتیکی طراحی شده به گونه ای که با اندک تغییراتی در ظاهر خودرو، امکان نصب و استفاده از انواع سلاح از جمله موشک انداز ۱۰۶ میلی متری، موشک انداز تاو، راکت انداز ۱۰۷ میلی متری، موشک انداز مالیوتکا و نارجک انداز GMG فراهم میشود. همچنین با نصب تجهیزات مختصری روی خودروی سفیر، این خودرو به صورت خودروی فرماندهی، آتلیه مخابراتی و آمبولانس، در میدانهای رزم و عملیاتی قابل استفاده است.
قطعات خودروی سفیر کاملا در کشور تولید میشود و در مقایسه با خودروهای مشابه در دنیا، به علت برخورداری از موتور پرتوان، سیستم انتقال قدرت بسیار توانمند، شاسی فولادی و بدنهای مستحکم، از برترین این خودروها محسوب میشود.
از دیگر مزایای این خودرو می توان به استهلاک کم قطعات، مصرف کم سوخت، توان بالای موتور، تطبیق با شرایط مختلف جغرافیایی ایران، سیستم تعلیق عالی متناسب با ماموریت نظامی و داشتن اکسلهای پرقدرت از ویژگیهای این خودرو است.
مشخصات فنی
سفیر با وزنی در حدود ۱٫۶۲ تن بدون تجهیزات نصب شده و ۲٫۳۵ تن با ظرفیت کامل تجهیزات نصب شده است. طول آن در حدود ۳٫۷۲۶ متر، عرض ۱.۶۹ متر، ارتفاع ۱.۸۸ متر و قابلیت حمل ۱ نفر خدمه و ۵ نفر مسافر طراحی و ساخته شده است.
سلاح هایی مانند راکت انداز فجر، یک عراده توپ ام۴۰ و یا یک عراده پرتابگر ضد تانک طوفان قابلیت نصب بر روی این خودرو را دارند. موتور آن از همان تکنولوژی موتور نیسان زد ۲۴ بهره می برد که با مصرف سوخت گازوئیل در حدود ۱۰۵ اسببخار قدرت تولید می کند. سیستم تعلیق آن Coil spring است که همان سیستم تعلیق با کمک فنرهای بسیار قوی و با قابلیت ارتجاع بالاست. همچنین، «سفیر» با سرعت ۱۳۰ کیلومتر بر ساعت برد عملیاتی در حدود ۵۰۰ کیلومتر دارد.
نیروهای حزب الله لبنان، ارتش سودان، ارتش سوریه، حشد الشعبی عراق و نیروی ضربتی آفریقای مرکزی به مشتریان شماره یک خودروی سفیر تبدیل شدهاند. نکته حائز اهمیت در مورد ارتش سودان این است که این کشور خط تولید سفیر را هم با نام KARABA VTG01 در کشور خود افتتاح کرده است و زیر نظر وزارت دفاع جمهوری اسلامی ایران به تولید سفیر میپردازد.
مشخصات فنی کامل
سازنده: صنایع خودروسازان فتح (سازمان صنایع دفاع)
خانواده: جیپ ۱.۴- تن
طراحی و ساخت اولین نمونه: پژوهشکده علوم خودرویی سال ۱۳۸۴
تولید انبوه: صنایع خودروسازان فتح از سال ۱۳۸۵
ظرفیت تولید اسمی سال اول: ۶۰۰ دستگاه
ظرفیت تولید اسمی سال دوم به بعد: ۱۲۵۰ دستگاه
تایید کننده نهایی: ستاد کل نیروهای مسلح
مشتریان: نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران
موتور: نیسان مدل Z-۲۴ کاروانی
سازنده موتور: مگا موتور
گیربکس: مکانیکی / سینکرونیزه / F۴W۸۱A
کمک گیربکس: مکانیکی / T۱۳۰ A
سازنده گیربکس و کمک گیربکس: شرکت چرخشگر
اکسل جلو: صلب / فرمان پذیر / فعال / تمام شناور / C ۲۰۰
اکسل عقب: صلب / فعال / تمام شناور / H۲۳۳ B
سازنده اکسلها: مگا موتور
فرمان: هیدرولیکی - معمولی
شاسی: U شکل
سازنده شاسی و بدنه: خودروسازان فتح
«سفیر» در رسانه های خارجی
پایگاه خبری تحلیلی army recognition در گزارشی با اشاره به خودروی نظامی سفیر آن را یک خودروی ساخت داخل ایران معرفی کرده است که با طیف گستردهای از تسلیحات مانند سیستم پرتاب ۱۰۷ میلیمتری MLRS، اسلحه بدون سلاح ۱۰۶ میلی متری، پرتاب موشک ضد تانک و یا پرتابگر نارنجک ۴۰ میلی متری تجهیز شده است.
پایگاه خبری تحلیلی ARES در مقاله ای به نام الکس هارپر نیز این خودرو را مورد نقد و بررسی قرارداده و آن را از نظر فنی تحلیل کرده است.
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
دانشیار حقوق بینالملل دانشگاه تهران در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
یک پژوهشگر روابط بینالملل در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتوگوی «جامجم» با سرپرست اداره کل روابطعمومی و امور بینالملل سازمان نظام پزشکی کشور مطرح شد
فرزاد آشوبی در گفتوگو با «جامجم» مطرح کرد
در گفتوگوی «جامجم» با نماینده ولیفقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران عنوان شد