سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
بهینهسازی فنی یک المان مهم و قدرتمند در سئو سایت است. سایتهایی که سئو فنی قدرتمندی دارند راحتتر در موتورهای جستجو شناسایی میشوند و تمام صفحات آنها در گوگل ظاهر میشوند. اما سایتهایی که نکات فنی آنها رعایت نشده است هر چقدر هم محتوای باارزش تولید کنند همچنان از رقابت جا میمانند.
ناگفته پیداست که نمیتوانید تمام جنبههای فنی سایت را با هم و یکجا بهبود ببخشید اما ما در ادامه نکات لازم و ضروری در سئو تکنیکال سایت را جمعآوری کردهایم که به شما کمک میکند راحتتر سایتتان را بهینه کنید.
ایندکس و کرول شدن
اولین و مهمترین چیزی که باید از آن مطمئن شوید این است که مطمئن شوید موتورهای جستجو شما را پیدا میکنند. به این قابلیت کرول میگویند. در حقیقت موتورهای جستجو از باتهایی استفاده میکنند تا بتوانند تمام صفحات وبسایتها را کرول و شناسایی کنند و آنها در صفحات جستجو به کاربران نشان دهند. به عبارت دقیقتر آنها را ایندکس کنند.
برای اینکه مطمئن شوید که صفحات سایت شما ایندکس میشوند کافیست در کنسول جستجوی گوگل صفحات موردنظرتان را وارد کنید و ببینید آیا توسط گوگل شناسایی شدهاند یا نه. یا اینکه در گوگل صفحات سایتتان را ببینید. برای این کار کافیست نام سایت خود را با فرمت زیر در گوگل جستجو کنید.
Site:Yourdomain.com
اما گاهی اوقات برخی صفحاتتان با مشکل مواجه میشوند یا به طور کلی ایندکس نشدهاند. مشکل از کجاست؟
بعضی صفحات توسط وردپرس یا فایل Robots.txt بلاک میشوند. در حقیقت این صفحات را شما وارد میکنید تا در گوگل دیده نشوند. به طور مثال صفحهی پرداخت یا صفحه تایید پرداخت و ... نیازی به ایندکس ندارند و معمولا وردپرس یا قالبهای آمادهی Robots.txt این صفحات را در لیست بلاک قرار میدهند. اما هیچ مشکلی از این بابت وجود ندارد. این صفحات تاثیری در ایندکس سایر صفحات شما ندارند.
اگر صفحاتی روی سایت شما وجود دارند که هیچ لینکی به آنها وجود ندارد به این صفحات اصطلاحا صفحات Orphan یا یتیم میگویند. این صفحات ممکن است ایندکس نشوند. پس باید اطمینان حاصل کنید که صفحات مهم شما حتما از سایر صفحات لینک داخلی داشته باشند وگرنه ایندکس نمیشوند یا خیلی دیر ایندکس میشوند.
این تقریبا در همهی سایتها وجود دارد. در فروشگاهها یا در قسمت بلاگ وقتی تعداد المانها بیشتر از یک مقدار خاص میشود معمولا در صفحهی دوم ظاهر میشوند. بعضی وبسایتها بیش از 100 صفحه دارند. گوگل اذعان کرده است که صفحات با پیوند rel=next, rel=prev در گوگل ایندکس نمیشوند. البته گوگل پیشنهاد کرده است که محتوای Single Page داشته باشید. اما عملا تاثیری در ایندکس صفحات شما ندارد. اگر وبسایت شما همین الان محتوای صفحهبندی شده دارد نیازی نیست آن را تغییر دهید.
بودجه کرول
بودجه کرول به این شکل تعریف میشود: تعداد دفعاتی که رباتهای موتورهای جستجو به وبسایت شما سر میزنند و صفحات آن را شناسایی میکنند. به طور مثال اگر این رباتها ماهی 2.5 هزار بار وبسایت شما را کرول میکنند پس بودجهی کرول شما 2.5 هزار است. بودجهی کرول به دو معیار وابسته است:
ناگفته پیداست که تعداد بکلینکها تاثیر بسیاری بیشتری در بودجه کرول دارد. اما نباید از تاثیر لینکسازی داخلی غافل شوید. در حقیقت اگر سایت نوپایی هستید که به صورت روزانه یا هفتگی محتوا منتشر میکنید بودجهی کرول کاملا متناسب با فعالیت شماست و نباید نگران این بودجه باشید. اما اگر دوست دارید محتوای شما زودتر کرول و ایندکس شود میتوانید داخل Google Console درخواست دهید تا صفحهی موردنظر شما زودتر ایندکس شود. معمولا چند ساعت بعد میتوانید سایت خود را در نتایج جستجو ببینید.
برای اینکه بتوانید بودجهی کرول خود را بالاتر ببرید موارد زیر را حتما در نظر بگیرید.
ساختار سایت
ساختار سایت بسیار مهم است. باید بدانید که مردم با چشمهایشان عمل میکنند و سایت شما هرچقدر هنرمندانهتر باشد بیشتر دیده میشود. در ضمن ساختار سایت روی گوگل و موتورهای جستجو هم تاثیر دارد و حالا جزئی از المانهای مهم سئو تکنیکال سایت است. منو کاربری، لینکها و کال تو اکشنها باید در بهترین حالت ممکن قرار بگیرند. معماری سایت باید بهگونهای باشد که کاربران با کمترین تعداد کلیک بتوانند به صفحات موردنظرشان برسند.
البته این ساختار را باید در نقشه سایت هم تعیین کنید تا گوگل و موتورهای جستجو دیدی کلی از معماری سایت شما داشته باشند و بتوانند متناسب با آن صفحات سایت شما را کرول و ایندکس کنند. سعی کنید سایت مپ شما همیشه آپدیت شده باشد و ارورهای سایت کامل برطرف شده باشند. اگر صفحه یا برگهی جدیدی به سایت اضافه میکنید حتما آن را در سایت مپ اعمال کنید. ارورها و ریدایرکتها و منابع بلاکشده را از سایت مپ حذف کنید و اطمینان حاصل کنید سایت مپ شما کاملا منطبق با ساختار سایت است.
بسیاری از افراد چندان علاقهای به لینکسازی داخلی روی سایتشان ندارند یا آن را بیاهمیت میدانند. اما اگر خلاقانه و هوشمندانه لینکسازی کنید تمام صفحات شما راحتتر خوانده میشوند. ترافیک و بازدید بیشتری میگیرید و بانس ریت یا نرخ پرش صفحات شما کاهش میِیابد و مستقیما در رتبهبندی سایت تاثیر میگذارد. یکی از استراتژهای مهم در لینکسازی داخلی خوشهسازی موضوعی است که تاثیر بسیار زیادی در رتبهی صفحات شما دارد.
برای اینکه بتوانید از طریق لینکسازی داخلی اتوریتی صفحاتتان را بالاتر ببرید.
سرعت سایت
سرعت یک فاکتور اساسی و قدرتمند در عصر حاضر است. اگر سایت شما به اندازهی کافی سریع نباشد حوصلهی کاربران سر میرود. حتی یک تاخیر یک ثانیهای هم میتواند باعث افت ترافیک سایت شما شود. اما فقط کاربران نیستند که از سرعت کم بدشان میآید. گوگل با صراحت اعلام کرده است که سرعت صفحات شما مستقیما در رتبهبندی آن تاثیر دارند. در جولای 2018 سرعت صفحات سایت در موبایل هم یک فاکتور اصلی رتبهبندی شد و حالا باید روی این قضیه کاملا مسلط باشید.
میتوانید از طریق PageSpeed Insights سرعت صفحاتتان را چک کنید و بهینهسازیهای لازم را انجام دهید. اما چه بهینهسازیهایی لازم است؟
پشتیبانی از موبایل
این فقط مربوط به سئو نیست. بیشتر از 70 درصد از ترافیک اینترنت جهان توسط موبایل قبضه شده است و دسکتاپ تنها 30 درصد و حتی کمتر را به خود اختصاص داده است. پس وبسایت شما باید از موبایل پشتیبانی کند و کاملا متناسب با دستگاههای موبایل طراحی شده است. به زبان تخصصیتر وبسایت شما باید رسپانسیو باشد.
همانطور که میدانید در آغاز سال 2018 Mobile-First Index مستقیما به گوگل اضافه شد و حالا گوگل وبسایت شما را با توجه به نقطهنظر کاربران موبایل ایندکس میکند. رتبهبندی در صفحه اول گوگل هم با همین معیار صورت میگیرد.
در انتخاب قالب یا برنامهنویس برای سایت باید کاملا مطمئن شوید که از موبایل به طور کامل پشتیبانی میکند. بهتر است این موضوع را جدی بگیرید. بهتر است سایتتان را روی دستگاهای مختلف تست کنید و یا از Google Mobile-Friendly Test استفاده کنید. ابزاری که تمام صفحات سایتتان را بررسی میکند و ایرادات آن را از نقطه نظر کاربران موبایل به شما میگوید.
ساختار داده
ساختار داده لزوما یک فاکتور رتبهبندی نیست. در حال حاضر اکثر طرحهای ساختار داده روی وبسایتهای فارسی کار نمیکنند و بیشتر برای وبسایتهای خارجی و انگلیسی استفاده میشوند. ساختارهایی که برای وبسایتهای فارسی وجود دارند 1. ساختار منوها و زیرمنوها 2. ساختار امتیاز یا ریتینگ 3. ساختار FAQ یا سوالات متداول. مورد سوم جدیدا به زبان فارسی اضافه شده است.
اگر محصول میفروشید بهتر است از ساختار داده امتیاز یا ریتینگ استفاده کنید چرا که تاثیر زیادی در تصمیمگیری کاربران برای خرید دارد. ساختار منوها و زیرمنوها برای هومپیچ استفاده میشود و ساختار FAQ هم وبسایت شما را در قسمت سوالات متداول نشان میدهد. این ساختار برای گوگل هم اهمیت پیدا کرده است و معمولا صفحات سایت را مبتنی بر ساختار آنها شناسایی میکند و ارزش آن هم روز به روز بیشتر میشود.
اگر هنوز Structured Data سایت خود را تنظیم نکردهاید میتوانید از طریق Google Tag Manager کدهای موردنظر خود را آپلود کنید و یا از طریق افزونهها این کار را انجام دهید.
جمع بندی
سئو فنی سایت نهتنها رتبهی سایت شما را بالاتر میبرد بلکه به شما کمک میتواند تا اشراف بیشتری روی سایت، ارورها، موارد ناخواسته و ... داشته باشید. در حقیقت دست شما را بازتر میکند و عملکرد بهتری در موتورهای جستجو خواهید داشت. اگر احساس میکنید سایت شما در یکی از موارد بالا با مشکل مواجه شده است. میتوانید از سئو کار بپرسید و یا در آموزشهای سایت سئوکار در مورد آن مطالعه کنید.
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
دانشیار حقوق بینالملل دانشگاه تهران در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
یک پژوهشگر روابط بینالملل در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتوگو با امین شفیعی، دبیر جشنواره «امضای کری تضمین است» بررسی شد